Galro Skrevet September 9, 2010 Skrevet September 9, 2010 Ellers tror jeg en av de kuleste amerikanerne må være Chevrolet Bel Air Nomad... en slik skulle jeg gjerne hatt... Nomad-navnet var egentlig ment til å brukes på en karosseri-variant av den orginale Corvetten. Corvette var opprinnelig ment til å være en serie med biler bestående av en fastback (kalt corvair), en nochback (ordinær kupé), en cab (som senere ble produsert) og en Nomad (en "shooting brake"). Både Corvair- og Nomad-navnet valgte GM å bruke igjen på senere produksjonsmodeller. For øvrig ville jeg tro Corvair er en amerikaner du kan like. http://www.jaylenosgarage.com/at-the-ga ... air-corsa/
Just-turbodiesel Skrevet September 9, 2010 Skrevet September 9, 2010 eeeeeenig! sto for litt siden en til salgs med over 500hk til 79 laken, skulle lett kjøpt den om jeg hadde hatt kronasje... tenk deg DET spinner a?! med trimma BB i pick up
Fredrik Skrevet September 10, 2010 Skrevet September 10, 2010 Nomad-navnet var egentlig ment til å brukes på en karosseri-variant av den orginale Corvetten. Corvette var opprinnelig ment til å være en serie med biler bestående av en fastback (kalt corvair), en nochback (ordinær kupé), en cab (som senere ble produsert) og en Nomad (en "shooting brake"). Både Corvair- og Nomad-navnet valgte GM å bruke igjen på senere produksjonsmodeller. For øvrig ville jeg tro Corvair er en amerikaner du kan like. http://www.jaylenosgarage.com/at-the-ga ... air-corsa/ Den Corvette Nomad´en var utrolig linjelekker... og sammen med bl.a Corvair viser den at amerikanerne faktisk har hatt tilløp til virkelig interessante biler sett med europeiske øyne. Som Jay Leno er inne på i dokumentaren fikk Corvair´en nesten urettferdig liten oppmerksomhet fordi den bl.a måtte kjempe mot Mustang i markedet. Vel... alt er relativt iom. at det tross alt ble solgt nesten 2 millioner stk. Corvairs, men målt mot 1,5 millioner Mustanger fra Ford bare i løpet av de første to årene (1964-66) er ikke 2 millioner mye i løpet av 9-10 år (iallefall ikke på 60-tallet i USA). Jeg hadde nok også heller kjøpt en pony fra Ford med V8 motor hvis jeg hadde hatt valget på midten av 60-tallet i USA, men på den annen side er det ingen tvil om at Corvair representerte noe langt mer teknisk sofistikert og innovativt enn f.eks Mustang. Markedet har ikke alltid rett, men bestemmer... la oss slå det fast. Jay Leno har åpenbart en stor interesse for biler med luftkjølte hekkmotorer... han har jo bl.a også en Tatra T77 og en T87. Volkswagen Type 1 og eldre Porscher virker det imidlertid ikke som han har den helt store interessen for. Mon tro om ikke Tatra T97 og Ferdinand Porsches ekstraordinære interesse for akkurat den bilmodellen kan ha noe med saken å gjøre? Chevrolet El Camino er forøvrig alt hva jeg ikke liker med amerikanske biler... pick-up´s og van´s er i det hele tatt ikke min greie. Jay Leno kommenterer forøvrig hva han mener om amerikansk bilindustri, når de mistet plottet og hvordan de skal stable seg på bena igjen i denne interessante artikkelen: http://www.jaylenosgarage.com/extras/ar ... --article/
Eksos Skrevet September 10, 2010 Skrevet September 10, 2010 Gammel amerikaner mener jeg selv blir i mange tilfeller glorete og stygt. Har aldri hatt helt sansen for de lange bakendene og 2 tonn med chrom.. Men, en slik en, det må vere det ultimate ifra den tiden! Corvette, Charger, Challenger og Mustang er jo også tøffe biler, men... Ville heller brukt pengene på en annen "type" bil..
FTE Skrevet September 10, 2010 Skrevet September 10, 2010 Har også stor forkjærlighet for Musclecars fra `67 til `70. Favorittene er Dodge Charger `70 og Camaro `68. Men har elsket èn bil fra da jeg var en liten pjokk og første gang leste et Amcar-blad. Gikk i mange år og dagdrømte om en sånn bil, og for å være helt ærlig så drømmer jeg litt om den ennå. 1957 Chevrolet Bel Air. Nyydelig klassiker: Den svarte er slik jeg også ville bygd den. Helt original, med senk og noen fine hjul. Denne har forøvrig en 510hk LS6 motor montert Den røde tok jeg med fordi den rett og slett var rå. Og har antakelig litt mer enn 510hk
Marius2002 Skrevet September 10, 2010 Skrevet September 10, 2010 El Camino er jo konge da Fredrik. Skal man frakte skateboard, surfebrett, snowboard eller sykkel og mye utstyr til dette er jo El Caminoen en råtass. Selvfølgelig hadde jeg sikkert valgt HiLux Arctic Truck, men fra amerikanerfronten tenkte jeg på.
Fredrik Skrevet September 10, 2010 Skrevet September 10, 2010 El Camino er jo konge da Fredrik. Skal man frakte skateboard, surfebrett, snowboard eller sykkel og mye utstyr til dette er jo El Caminoen en råtass. Selvfølgelig hadde jeg sikkert valgt HiLux Arctic Truck, men fra amerikanerfronten tenkte jeg på. Nope... det du skal ha for å frakte surfebrett, sykler, 6++ venner, bagasje og nok øl er en ombygget 1965 Cadillac Miller-Meteor sykebil/begravelsesbil. Den er enorm... noe også Neil Young fant ut av da han kom ned fra prærien i Canada til Zuma Beach rett nord for Los Angeles på slutten av 60-tallet... Apropos Jay Leno´s kommentarer vedr. fremtiden når det gjelder amerikansk bilindustri... http://www.nytimes.com/2008/10/30/autom ... young.html
S.Hafsmo Skrevet September 10, 2010 Skrevet September 10, 2010 Musclecar er jo en guttedrøm for mange. meg inkludert. Det som er så synd med disse er at de ikke kan brukes som bruksbil. Jeg har allerede sommer og vinterbil, men jeg ser ikke for meg at jeg kunne brukt en bigblock Charger gjennom hele sommersesongen. blir jo sikkert halv million i bensinforbruk. samt at slike biler krever garasje. Og ikke minst er de sinnsykt harry, og en vanskelig utgift å rettferdiggjøre for min bedre halvdel som eller vil dø enn å bli sett i en slik. (dog er jo det et veldig lite problem for meg, busser går hele tiden, så hun trenger ikke sitte på)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå