Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

min 318d liker også å bruke diesel, pleier å havne på ca 0.60-0.65 med min kjøring til og fra jobb her i Oslo.

Ser at det er fullt mulig å komme litt lengre ned på lang kjøring hvis man kjører jevt og pent, men noe særlig under 0.55 med 265/30/19 tror jeg ikke er enkelt.

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det skal også sies at vi sjelden får noe utav start-stopp, fordi stansene i lyskryssene i Tønsberg som regel blir for korte til at det lønner seg (mener skjæringspunktet er 30 sekund), eller at motoren starter igjen tidlig fordi kjøling/varme i kupéen trenger hjelp.

Start-stopp synes jeg er tåpelige greier. Var et mareritt når man skal inn i rundkjøringer (jeg holder aldri clutchen inne) og køen går sakte inn, da stopper bilen konstant før den starter igjen etter to sek.

Etter 30000km bykjøring må man bytte starter #-o ..

Motoren skrur seg også av når man f.eks svinger av fra motorveien til en bensinstasjon e.l. Er neppe bra for motoren hvis man har ligget timesvis i 150km/t og motoren skrur seg av med en eneste gang når man skal stoppe.

Skrevet

Jeg er faktisk rimelig tilfreds med vår gamle 2003 E46 318d Touring når det gjelder dieselforbruket. Bilen har manuelt gear (5-trinn), står på 205/55-16 felger/dekk (Continental Premiumcontact 2) og har kjørt ca. 252000 Km. På variert langkjøring er forbruket nå typisk rett over 0,50 liter/mil... med en litt forsiktig gasspedal ca. 0,52 liter/mil. Bykjøring fordrer imidlertid litt mer diesel... ca. 0,60-0,65 liter/mil.

Vår E46 318d Touring er ikke en spesiell økonomimodell med tekniske fasiliteter som f.eks start-stopp teknologi, common-rail og ekstra tung utveksling på gearene. Motoren har et sylindervolum på 1951 cm3 og yter 115 HK ved 4000 rpm samt 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. 0-100 Km/t klarer den på 10,8 sekunder og topphastigheten er 200 Km/t. Altså ikke helt ulikt dagens E90/91 316d.

Skrevet

Jeg bruker aldri kjørecomputeren for å beregne forbruk, men benytter full tank og trippteller.

Fikk ganske regelrett sjokk sist jeg fylte diesel på bilen min. Hadde da trukket tilhenger på 650 kg 20 mil, lånt bilen bort til pappa slik at han kunne øvelseskjøre med broderen og avlagt en kjøretur i byen og omegn på ca 6 mil, noe kjøring til og fra jobb og skole mens resten var langkjøring til fjellet der jeg har campingvogna. Skal sies at tilhenger ble kjørt på langkjøring med en fart ca 5-8 km/h over fartsgrensa bortsett fra 90 sonen hvor jeg holdt meg til 90 km/h. Uten henger har jeg holdt noe høyere hastighet. Ellers er kjørestilen veldig aktiv på en vei som har partier med mye svinger og bakker.

Benytter meg av 245/45 17" bak og 225/45 17" foran. Etter å ha avlagt 1054 km fylte jeg 56,7 liter diesel som tilsvarer et forbruk på 0,54 l/mil. Jeg hadde altså kjørt 1054 km på to uker som tilsvarer en del bykjøring til og fra jobb og skole.

Skrevet
sjuern min med 22tommere ligger på 0,89 på langkjøring :)

Iht. BMW har den et gjennomsnitlig bensinforbruk på 1,11 liter/mil ved blandet kjøring. Du kommer nok relativt lett opp i 1,5 liter/mil ved bykjøring... :-?

Skrevet

Hybrid er jo den største bløffen av dem alle. Samme med el-bil, men det tar vel noen tiår til før noen forstår det..

En båt med elektrisk fremdrift bruker ikke akkurat mindre diesel enn en båt med rak aksling fra dieselmotoren. ;)

Skrevet
Det som er morsomt er at audi a2 med sin 1,4l fra 00? har framdeles mindre co2 utslipp enn prius visstnok..

A2 1,2tdi slipper ut 81g/km. 0,3 på mila. Prius 89g/km og 0,39...

Audi A2 er en "ekstrem" bil på mange måter. Bare synd de bomma med både designet og timinga (kom for tidlig)

69bewdrckodfp73sgr1t.jpg

Skrevet
Det som er morsomt er at audi a2 med sin 1,4l fra 00? har framdeles mindre co2 utslipp enn prius visstnok..

Ja, der snakker du bil forut for sin tid! :shock:

Den har vel også blitt kåret til meget godt bruktbilkjøp mener jeg å huske..

Skrevet
sjuern min med 22tommere ligger på 0,89 på langkjøring :)

Iht. BMW har den et gjennomsnitlig bensinforbruk på 1,11 liter/mil ved blandet kjøring. Du kommer nok relativt lett opp i 1,5 liter/mil ved bykjøring... :-?

cruising i byen sluker....men tur retur lillehammer med pen kjøring gikk på 0,89...

Skrevet

E61'n vår (2010 520d manuell) testa vi forbruket på tur til foreldra til fruen. full tank før vi dro, 28 mil totalt, stort sett 100-sone i 20 av de mila, og resterende på by-kjøring og omkjøringer grunnet veiarbeid.

vel fremme fyllte vi opp full tank igjen, for 149,30,- pumpeprisen var da 12,20/liter, så da har vi kommet frem til et forbruk på ca. 0,44l/mil. synes det er suverent på en relativt tung (les: 1675kg) bil med 19" hjul med 235 og 245 dekk :D

det skal sies at jeg kjørte med fjærlett fot, og nøye planlegging av bakker etc. :wink:

Skrevet

For å få til sånt må en la være å tråkke hardere på gassen i bakkene for å holde farten etc. Funker for en test, men å kjøre sånn til daglig er bare irriterende for alle... ;)

Skrevet

Ja, der snakker du bil forut for sin tid! :shock:

Den har vel også blitt kåret til meget godt bruktbilkjøp mener jeg å huske..

Uten tvil, men Lupo 3L var mer økonomisk. Utfordringen med den aktuelle Audi´en er at den ikke er godkjent med hverken vinterdekk eller hengerfeste. Bilen var for ekstrem rett og slett, men samtidig ekstremt innovativt og fremtidsrettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...