Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp vært igjennom en større sak med Stenshagen Bil på Drammensveien og ønsker å dele mine erfaringer med andre som påtenker eller har fått bilen reparert der. Tirsdag 10. august fikk jeg problemer med bilen min (BMW 520DAT Årsmodel 2007 – 76000km) og kjørte dagen etter inn til Stenshagen Bil. Får beskjeden fra verkstedet at de vil se på bilen og gi meg en tilbakemelding. Etter å ha kontaktet dem en del ganger for å få status får jeg endelig svar 23. august. Etter å ha gjennomført en feilsøking får jeg til min store overraskelse meldingen at girkassen er ferdig og må skiftes. BMW kan ikke dekke dette da reklamasjonsperioden på 2 år har gått ut. Derfor får jeg et tilbud på kr. 78.000,- for en ny girkasse. Det mener ikke kan være sant og diskutere saken med mekanikeren (Iflg. Stenshagen en av deres mest erfarne mekanikere) og meldingen er den samme ”girkassen er ferdig”. Jeg betaler regningen på litt under 2.500,- for feilsøkning og kjøre bilen ut til Furubakken Bilverksted i Bærum. Her får jeg en helt annen og meget profesjonell behandling. De kontakter BMW Norge for å søke om reklamasjon. Svaret kommer fort ”BMW dekker 50% av girkassen”. Girkassen bestilles hjem og verkstedstermin blir satt op til 1. september. Fra å skulle betale kr. 78.000,- hos Stenshagen får jeg nå en pris på ca. kr. 38.000,- på Furubakken. 1. september gjennomfører Furubakken en feilsøkning på bilen innen girkassen byttes ut. Konklusjonen er klar girkassen feiler ingenting, men turboen må skiftes. Furubakken søker om reklamasjon hos BMW Norge. BMW Norge yter god service og dekker turboen 100%. Jeg får en regning på kr. 7.700,- fra Furubakken for timelønn og noen smådeler. Så fra at skulle betale kr. 78.000 for girkassen og kr. 2.500,- for feilsøkning ender jeg opp med en regning kr. 7.700,-. En ganske stor forskjell.

Etterfølgende kontakter jeg Daglig Leder hos Stenshagen Bil og forklare ham forløpet. Han er meget overrasket og tilbyder å tilbakebetale de kr. 2.500,- med en gang. På tross av diverse unnskyldninger fra Stenshagen Bil så sitter jeg frendeles tilbake med en følelse av at de med fullt overlegg forsøker å svindle. Hva om de hadde skiftet girkassen og bilen frendeles ikke er i orden – skulle jeg da også betale for en ny turbo? Hvorfor kontakter de ikke BMW for å søke om reklamasjon? Hvorfor er servicen så dårlig og hvorfor behandler de kundene deres så arrogant? Uansett er min konklusjon at jeg aldri kommer til å benytte Stenshagen Bil igjen og anbefaler alle mine venner og kolleger det sammen. På den annen side til jeg gjerne rose og anbefale Furubakken Bilverksted og si dem en stor takk.

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Dette hørtes meget spesielt ut. Min bror hadde bilen sin inn til Stenshagen for eu-godkjenning, e46 touring 2004. Han fikk beskjed om at måtte bytte deler for tilsammen 14000kr for at bilen skulle bli godkjent. Min bror hadde deretter bilen inn til NAF. NAF godkjente bilen og fant ingen feil og ga min bror skryt for at bilen var i så god stand.

Skrevet

Jøss! Dette var ikke småtteri heller!

Jeg var borti noe liknende med min Audi, men jeg var heldigere da! På 101 400 km røyk girkassa på min 5 år gamle A6 2,4 Multitronic. Jeg kontaktet mitt lokale Audiverksted som kontaktet Møller igjen ang dekning av kostnadder, i og med 5 års eller 100 000 km garantien. Nå var det bare det at min bil var 5 år og 2 uker da dette skjedde, altså litt over både på km og alder! Reprasjoenen beløp seg til 82 000,- pluss leiebil i det aktuelle tidsrom, men som han på møller plutselig sa: "Skit au! Betal du 6 000,- så tar vi resten! Kan ikke være vanskelige på noen uker over garantien"

Så min oppfatning er at Møller og Audisystemet er ikke så tangsynt som jeg opplevde BMW Norge og BMW systemet da jeg hadde BMW!

Skrevet

OJ :roll: høres ut som denne "erfarende" mekanikeren ( tenkte mer på lerling jeg da ) burde skiftest ut i stedefor :roll:

det var ikke akuratt småe summer for og si det slik, men hvordan fant denne "erfarende mekanikeren" ut at det var gearkassen som har ryket, når det var turboen da?

Skrevet

Skulle jo tro at kjøpsloven gjaldt her så lenge bilen er en Norsk bil, ikke import. En girkasse skal jo holde lenger en 76K km. Samme med turbo egentlig.

Kun brukt Stenshagen på Lillestrøm og har fått topp service der de gangene bilen har vært der. Syns dette virket veldig merkelig.

Bra du tok en tur til Furubakken, virker som du fikk meget god service der.

Skrevet

Meldingen fra BMW lød:

Automatveksler funktionskontroll, trekker ikk, ulyd fra gearkasse, kontrollert oljeniva, er ok, oljekvalietet er dårlig og lukter veldig brent. Kontaktet BMW Teknisk med symtomper, gearkasse må skiftes.

Det var vel ganske ordrett.

Skrevet

Jeg tviler på at de prøver å svindle, ser ikke for meg at mekanikeren jobber på provisjon akkurat. Det er nok heller en litt inkompetent mekaniker som har vært uheldig.

Dessverre har jeg hørt om flere lignende tilfeller i senere tid, med BMW-verksteder som har konkludert med girkasseras uten at det har vært det. Trist!

En må kunne forvente at et verksted klarer å rette feilen - og at en ikke betaler for alt mulig annet. Dessverre ser det ut for å være vanskelig å slippe unna kostnader selv på det verksteder bytter som ikke er riktig engang.

Skrevet

men alikevel...78000 ? selv om bilen ikke er så gammel så tror jeg nok jeg heller hadde sendt kassa til overhaling og heller brukt resten av pengen på pølser og brus ;)

Skrevet
mekanikeren (Iflg. Stenshagen en av deres mest erfarne mekanikere)

Det sier de bestandig...

Jeg kontaktet mitt lokale Audiverksted som kontaktet Møller igjen ang dekning av kostnadder, i og med 5 års eller 100 000 km garantien.

Audi-garantien er vel på tre år - reklamasjonsretten 5 år uten kilometerbegrensning.

Ellers her Kjennern inne på noe - på en norsksolgt bil burde girkassehavari etter 3 år vært dekket 100% med henvisning til 5 års reklamasjonsrett.

Skrevet

Svindel ja.. Gå til tv2/vg/pressen!..og lag helvette! Dette burde det slås hardt ned på. Tenk på de som tar alt de hører for god fisk og åpner lommeboka i din situasjon uten å gjøre research!!

Skrevet
Svindel ja.. Gå til tv2/vg/pressen!..og lag helvette! Dette burde det slås hardt ned på. Tenk på de som tar alt de hører for god fisk og åpner lommeboka i din situasjon uten å gjøre research!!

Både du og trådstarter kan bremse uttalelsene deres litt, synes jeg.

Makan til apekatter som skriker svindel og urett fortere enn svint.

Jeg kjenner ikke denne saken personlig, men skal love deg at det ikke har vært noe forsøk på svindel.

Den feildiagnosen du fikk mener jeg ligner på en avlesning av en tester-utskrift - noe som da er bilens egen rapport av hva den har registrert av feil.

Jeg skal si meg enig i at det var stivt å bli fremlagt en regning på 78k særlig da vi pleier å ha et godt forhold til BMW Norge. Det må nevnes at i denne perioden du snakker om, har kundemottak og garantiavdeling vært noe forkrøplet av sykdom og ferieavvikling, dette kan ha vært medvirkende årsaker.

Med så mange kunder som er innom i løpet av et år, er dessverre enkelte saker som dette noe som kan oppstå, uten at jeg forsvarer feil som risikerer å koste kunden penger. - men svindel bedriver Stenshagen Bil absolutt ikke!

At en mekaniker mener det kreves en påkost på 14.000,- i deler kan være at han var misfornøyd med bremsene eller noen understellsforinger, som NAF ikke så, vi har en veldig streng EU-kontrollør. Jeg har selv opplevd det motsatte, at NAF lagde baluba for en filleting og besørget påkost på flere tusen kroner i deler som i tillegg måtte komme fra Japan?!?

Uansett, Det er leit å høre om slike saker som trådstarter her legger frem, men å tro det er svindelforsøk blir for dumt.

Hadde igrunn vært fint om noen fornøyde kunder kunne postet her også, som motvekt.

Håper uansett man kan få en mulighet til å korrigere inntrykket - Du kan jo f.eks. teste ut delelageret vårt - de gutta der rocker! ;)

Skrevet
Det må nevnes at i denne perioden du snakker om, har kundemottak og garantiavdeling vært noe forkrøplet av sykdom og ferieavvikling, dette kan ha vært medvirkende årsaker.

Det kan nevnes, ja. Men det skal da absolutt ikke ha noen ting å si for kunden. Noen burde lagt seg flatere enn dette.

Mange av innbyggerene ville nok betalt disse 78k, for så finne ut at det var turboen som var gått. For så senere betale for den.....

Jeg vet ikke hva slags rettigheter man har om et verksted bytter feil deler, men har en følelse av at de vil man skal betale for alt. Passaten til fatter hadde problemer en gang, og trakk dårlig.

Han satte denne på Møller skøyen. De byttet turbo uten noen form for feilsøking (skulle man tro) når det ikke hjalp byttet de LMM. Fortsatt prøvde de få fatter til å betale for turbo + arbeid. Heldigvis sto han på sitt.

Uansett, Det er leit å høre om slike saker som trådstarter her legger frem, men å tro det er svindelforsøk blir for dumt.

Hadde igrunn vært fint om noen fornøyde kunder kunne postet her også, som motvekt.

Dessverre, slik er det alltid. Ingen som sitter hjemme å skryter av service eller produkter.

Søker man på nettet etter firma du vil ha info om er det stort sett negative forumtråder som dukker opp, men et og annet positivt innlegg

Skrevet

Man kan IKKE stole på et et verksted med mindre man personlig kjenner de som skal holder på med bilen. Har omtrent bare negative ting å si om andre verksteder bortsett fra hos min egen mekaniker.

Dette er jo en grov feil og elendig kundeservice, noe vi nordmenn stort sett er vant til.

Og husk: Du kan omtrent klare å gjøre alt av reperasjoner på din egen bil, bare husk å hold deg til det verkstedet du er mest fornøyd med til slike ting som du ikke ser likt til å gjøre selv.

Wacman: Ja, i og med at du ikke kjenner den personlig, så er det mulig at det er du som burde bremse uttalelsene dine.

Skrevet

typisk norsk det som Wacman maner opp til her.... Ikke skrik opp, ikke klag på noe.... hold kjeft og betal så blir alle fornøyde...minner meg om nordmenn på ferie, de sitter ved bordet ved siden av dassdøra i restauranten og betaler dobbelt, siden de helst vil gjøre "alle til lags" og ikke være "vanskelige"...

ferieavvikling og sykdom....dummeste jeg har hørt, en ærlig sak, men skal kunden betale for feilslått personalpolitikk?

De som ikke sier noe, havner bakerst i køen!

Skrevet
Og husk: Du kan omtrent klare å gjøre alt av reperasjoner på din egen bil, bare husk å hold deg til det verkstedet du er mest fornøyd med til slike ting som du ikke ser likt til å gjøre selv.

Kanskje mulig i ditt tilfelle da du har en eldre og ukomplisert bil som knapt har ABS, men jeg kan love deg at det blir verre med neste generasjon 5-serie. Man blir mer og mer avhengig av spesialverktøy og verkstedkompetanse jo mer avansert det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...