Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Reklamasjonsfristen på bil og bildeler er 5 år. Hvis dem sier 2 år så har dem prøvd å lure deg. Med mindre dem ikke har satt seg inn i forbrukerkjøpsloven, noe man burde forvente av en seriøs bedrift.

"- Hovedregelen er at det er fem års reklamasjonsfrist på biler og bildeler. Det betyr at med normal bruk av bilen, kan du kreve gratis reparasjoner, eller kostnadsfri bytte i ny del, i inntil fem år fra kjøpsdato, sier Arnt Olaf Stillerud, jurist og spesialist på forbrukerkjøpsloven i Forbrukerrådet."

(http://www.forbrukerportalen.no)

Her er det nok fryktelig mange selgere/kundebehandlere med mer som ikke kan forbrukerkjøpsloven godt nok dessverre, evt om de "later" som de ikke vet at de kan den...

Skrevet

Betenkelig at et merkeverksted kan holde på sånn. Dette bør definitivt få et etterspill. Tydelig at lokalkunnskapene bør være på topp sånn at du vet hvor du IKKE skal gå.

Skrevet

Har alltid opplevd Stenshagen som proffe og serviceinnstilte. Sist service på M3en jeg hadde trakk de faktisk ut et punkt i servicen ettersom det viste seg at dette ikke var nødvendig på min bil. På dette sparte jeg vel rundt 2000 kr - ikke noe stort beløp, men jeg hadde jo betalt dette uten å stille spørsmål om de ikke hadde ringt meg og informert om dette. Jeg setter gjerne bilen min der igjen! Så har jeg veid opp litt i denne tråden.

Synes dog man skal være forsiktig å hive ut påstander om svindel (jeg skjønner at det var en voldsom sum å få slengt i bordet ja), men det mest påfallende av alt er alle "tolvåringene" her inne som henger seg på hylekoret, skal gå til pressen og aller helst knuse noen kneskåler. Makan!

Skrevet
Har alltid opplevd Stenshagen som proffe og serviceinnstilte. Sist service på M3en jeg hadde trakk de faktisk ut et punkt i servicen ettersom det viste seg at dette ikke var nødvendig på min bil. På dette sparte jeg vel rundt 2000 kr - ikke noe stort beløp, men jeg hadde jo betalt dette uten å stille spørsmål om de ikke hadde ringt meg og informert om dette. Jeg setter gjerne bilen min der igjen! Så har jeg veid opp litt i denne tråden.

Synes dog man skal være forsiktig å hive ut påstander om svindel (jeg skjønner at det var en voldsom sum å få slengt i bordet ja), men det mest påfallende av alt er alle "tolvåringene" her inne som henger seg på hylekoret, skal gå til pressen og aller helst knuse noen kneskåler. Makan!

Ser ingen som skal knuse noen kneskåler.

Jeg tror alle i denne tråden har bil og verkstedregninger å betale. Derfor blir man irritert når man gang på gang ser verksteder som viser like slett kundeservice som man selv har blitt utsatt for.

Makan!

Skrevet

Og husk: Du kan omtrent klare å gjøre alt av reperasjoner på din egen bil,

Dette er helt rett. :)

Du trenger bare diagnoseprogrammet og tilgang til manualer for å lese deg fram til riktig rekkefølge for å demontere og montere deler. I tillegg må du ha fagkunnskap, tid og tålmodighet for å kvalitetssjekke diagnoseresultatet. Det siste skorter det litt på hos verkstedene også noen ganger.

Skrevet
Jøss! Dette var ikke småtteri heller!

Jeg var borti noe liknende med min Audi, men jeg var heldigere da! På 101 400 km røyk girkassa på min 5 år gamle A6 2,4 Multitronic. Jeg kontaktet mitt lokale Audiverksted som kontaktet Møller igjen ang dekning av kostnadder, i og med 5 års eller 100 000 km garantien. Nå var det bare det at min bil var 5 år og 2 uker da dette skjedde, altså litt over både på km og alder! Reprasjoenen beløp seg til 82 000,- pluss leiebil i det aktuelle tidsrom, men som han på møller plutselig sa: "Skit au! Betal du 6 000,- så tar vi resten! Kan ikke være vanskelige på noen uker over garantien"

Så min oppfatning er at Møller og Audisystemet er ikke så tangsynt som jeg opplevde BMW Norge og BMW systemet da jeg hadde BMW!

Motsatt erfaring her og blant kompiser. Møllersystemet er UBRUKELIG. I motsetning til BMW i Tromsø som yter service en BMW verdig. Ikke alle som leverer ut ferdigvasket bil etter service.

De lot være å gjøre en jobb som ikke var nødvendig?? Bra service!!

Ja, slik som Øyvind forklarte saken, så regnes det som en god service overfor kunden.

Er ikke rart at mange av dere opplever varierende grad av service, enkelte dere oppfører dere jo som apekatter som Wacman tidligere nevnte.

Man ligger som man reder!

Skrevet

Vil heller ikke kalle dette svindel,men heller en noe dårlig feilsøking av mekaniker.

Et diagnose-apparat vil finne aktuelle feilkoder,men viss ikke mekanikeren har erfaring eller god nok innsikt i såkalt "følge-feil" så vil han/hun ofte kunne bomme med sine konklusjoner angående feil. En defekt eller dårlig komponent kan lage feilkode® på andre komponenter som har kontakt med denne,f.eks på vakuum-systemet,eksos osv..

Som en nevnte så er det vanskelig for Ola Nordmann å feilsøke på det elektriske på nyere biler,tenker da på de med can-bus. En enkel pungtering av ledningen for å måle med fluke/multimeter/voltmeter vil ødelegge ledningen,og en får i tillegg ingen målbare resultat(er digitale signal). Er eneste oscilloskop en kan bruke,foruten seff et diagnose-apparat. Slike har jo nesten ingen.

Slike ting kan sje på hvilket som helst verksted,men det er enklest å oppdage slik "svindel" ved å ha litt innsikt,og skiftes deler har du krav å få beholde de gamle(sålenge de ikke er pante-deler). Da kan du jo sjekke tilstanden på de sjøl om så er.

Vil påstå det mest vanlige er slurv og/eller uheldig/feil stilt diagnose etter en for ofte mangelfull feilsøking. Er for mange som bruker eliminerings-metoden nå til dags..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...