Reintz Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Men om du kjører i 80 i 80-sonen skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal bremse ned fordi en eller annen kødd skal vise hvor tøff han er til å kjøre bil! Fordi den andre bilen har like stor rett som du til å være på veien, og du har ikke så mye med hvordan andre skal leve sitt liv. Dessuten får du en mye hyggeligere dag, og kan nyte kjøringen bedre når du ikke har en sinna gærning som blinker med lysene bak deg. Greit nok at bilen bak har like mye rett til å være på veien som meg. Det er helt greit! Men hva gir han/hun rett til å bryte loven?(fartsgrensen)
Der Barockengel Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Greit nok at bilen bak har like mye rett til å være på veien som meg. Det er helt greit! Men hva gir han/hun rett til å bryte loven?(fartsgrensen) Den er enkel: Han/hun har ikke lov til å bryte loven, og det er opp til politi og påtalemakt å gjøre noe med dette. Men se det på denne måten: Jeg ser daglig førere som framprovoserer farlige situasjoner som kunne vært unngått dersom de hadde sluppet bilen bak forbi. Eksempel 1: Fergekø der den første bilen holder igjen hele køen. Eksempel 2: Bil som ligger i venstre fil på motorveien ca 2-5 kilometer under fartsgrensen, og nekter å vike for trafikk som kommer bak. Dersom det skjer en ulykke i forbindelse med en forbikjøring i slike tilfeller, vil ansvaret hvile på den som kjører forbi, men samfunnsmessig følger det store kostnader i forbindelse med ulykker med alvorlig skade eller tap av liv, og dersom bilen bak nekter å ta hensyn til dette, burde det koste lite for bilen foran å hjelpe til med å gjøre forbikjøringen så sikker som mulig. I stedet for å leke selvutnevnt politi og streve med å holde flest biler bak seg, burde flere skjønne at det å slippe raskere kjøretøy forbi, ikke har med tap av status å gjøre, men med at den smarteste gir seg først. Og dermed tenker jeg at dét var siste ord fra meg.
Torek Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Her motsier du egentlig deg selv. Føreforhold er en subjektiv vurdering, og vil avhenge av hvordan den enkelte vurderer sine egne kjøreferdigheter, dekkvalg og kjøretøyets dynamiske egenskaper. Man skal derfor ikke påtvinge andre sine egne vurderinger. Som sagt, det skal være svært dårlige forhold hvis det skal kunne forsvares å ligge under maks tillatt hastighet, samme hvor dårlig eller god du er til å kjøre bil. Sikt har ingenting med hverken kjøreferdigheter, dekkvalg eller kjøretøyets dynamiske egenskaper å gjøre overhodet. Føret derimot, der har selvfølgelig folk ulike begrensninger Jeg ser allikevel ikke poenget med å presse seg forbi en bil som ligger i 70 km/t pga. dårlig føre hvis du selv legger deg i 80 km/t etter du har passert den. Da skal du kjøre LANGT før det lønner seg. Hvis det er en lang rettstrekke og du kan kjøre forbi rolig og pent så er selvfølgelig dét det beste, men det er allikevel ingen unnskyldning for å ligge klistra oppi ræva på bilen helt til den muligheten byr seg. ..men ja, du har jo også rett i det du sier
Lars89 Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Ingen vits å lage trafikkfarlige situasjoner bare fordi man har prinsipper vel? Hvis du har en bil oppe på siden av deg rett før en blind sving, vil du ikke da slippe litt opp så han kan komme seg trygt inn igjen og ikke treffe motgående trafikk midt i svingen? Noe av det værste jeg vet er folk som skal lære opp/"arrestere" andre i trafikken. Det er politiets oppgave og ikke hvermansen... Klikker helt for meg hvis jeg kommer utfor sånne tullinger som Fredrik90 i trafikken. Utrolig umodent å ikke slippe fram andre og drive å være ekkel bare fordi man har sprekere bil... Finnes ikke noe mer hjernedødt enn å gasse på når det er gode forbikjøringsmuligheter. Som sagt, politiets oppgave å slå ned på umoden kjøring, ikke vanlige bilister. Og følge fartsgrensene? Ærlig talt! Gjør du det i Norge er du en sinke...
Torek Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Hvis du har en bil oppe på siden av deg rett før en blind sving, vil du ikke da slippe litt opp så han kan komme seg trygt inn igjen og ikke treffe motgående trafikk midt i svingen? Selvfølgelig skal man bremse hvis det er fare for en ulykke, men ettersom jeg har forstått det på Fredrik89 så var det ikke akkurat "på nære nippet" at det ble en møteulykke. Da tviler jeg på at han hadde gitt gass. Klikker helt for meg hvis jeg kommer utfor sånne tullinger som Fredrik90 i trafikken. Utrolig umodent å ikke slippe fram andre og drive å være ekkel bare fordi man har sprekere bil... Finnes ikke noe mer hjernedødt enn å gasse på når det er gode forbikjøringsmuligheter. Som sagt, politiets oppgave å slå ned på umoden kjøring, ikke vanlige bilister. Ja, men det er heller ikke spesielt "modent" å ligge oppe på bakfangeren til bilen foran heller. Det er iallefall en større risiko enn å gi gass når noen prøver passere(hvis strekningen er oversiktlig, noe som den i prinsipp skal være når man foretar en forbikjøring).
VegarVS Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Fordi du ikke har noen rett til å diktere hvilken hastighet andre skal kjøre i. Ved å hindre forbikjøringen bryter du loven og skaper farlige situasjoner. Jo flere ganger du hindrer forbikjøringen, jo større horn i pannen får han som ligger bak. Det ender som regel med at han tar større sjanser for å komme seg forbi. Du må gjerne prøve det samme på meg, jeg ringer til politiet og rapporterer brudd på veitrafikkloven og drapsforsøk. Før var jeg redd for å møte deg på en bensinstasjon, nå er jeg redd for å møte deg på veien også. For å forstå situasjoen litt bedre så burde dere egentelig vite litt mer om bla strekningen og forhold! Strekningen er en veldig svingete strekning med kun 3 til 4 gode forbikjørings sletter! Jeg ligger i godt driv på fartsgrensen da jeg ser i speilet at en hvit jalla Volvo 240 stasjonsvogn kommer kjørende forbi bilene i vilfart bak meg, jeg håper der og da at han legger seg bak meg fordi det kommer en buss i mot! Det så ut som han hadde tenkt seg forbi meg også så jeg gjør meg klar til å bremse for dette blir på håret, men så ombestemer han seg og hiver seg inn rett bak X3en jeg kjører. Nå begynner en del av strekningen med mye svinger, bakker, tuneller og fotobokser så jeg holder meg på fartsgrensa! Han bak ligger nå og i de neste mila så nærme at jeg noen ganger ikke kan se framlysa hans en gang , jeg singnaliserer med noen blink med nødblinken, pumper forsiktig på bremsa og tar også en kickdown (for så å legge meg på fartsgrensen igjen) for å demonstrere at han ligger for nære! I løpet av denne strekningen så vurderer han flere skummle forbikjøringer men som han dropper da de blir på håret og bilen hans for dau! Men så kommer da en lang og oversiktlig slette uten trafikk i mot, jeg er nå irritert til opp under taktrekket! Volvoen kommer og X3en setter "hardt mot hardt" og drar såpass ifra at Volvoen ikke kan annet en å legge seg inn igjen, det samme gjør jeg på neste slette! Gir såpass på at de ikke klarer å ta igjen forspranget mitt før jeg legger meg på fartsgrensen når sletta er slutt. Dette er to sletter relativt kort etter værandre, og de er begge oversiktlige og var uten trafikk selv om det ikke forsvarer mine handlinger! Jeg har nå også tatt igjen annen trafikk og legger meg rolig på fartsgrensen igjen fordi vi nå nærmer oss onkel blå, og resten kjenner dere til fra over her! De raser forbi meg og en hel haug andre biler, legger seg inn for motgående trafikk og hiver seg ut igjen! Før de står på bussholdeplassen med fire Politibetjenter rund seg Blei det litt klarer nå eller er jeg fortsatt en landsforæder i klasse med Quisling og Treholt? jøøsses fredrik, skal sei du skaper blest her!!skjønner deg veeldig godt om hvorfor du gjorde det! men hvor lurt det er for en og enhver bestemme selv! synes det var litt festlig for det var sikkert en kødd som fortjente det, men dog ser jeg hvordan det kunne blitt en trafikkfarlig situasjon! Litt blest må man skape selv om det er høyst ufrivillig! Du vet det er ikke alle som har like lett for å forstå ting her! Men at X3en jeg kjørte var demobilen på jobb er hysj hysj! Det Glenn ikke vet har han ikke vondt av neida, kan ikke se at du gjorde noe voldsomt galt med den
VegarVS Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 her kan mi irritere oss grønne og diskutere i evigheter!! ingen er perfekte i trafikken, og man blir aldri ferdig utlært!! kan vi ikke heller bare være venner alle sammen og ta en fræddas pils ?
stian1990_2 Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Klikker helt for meg hvis jeg kommer utfor sånne tullinger som Fredrik90 i trafikken. Utrolig umodent å ikke slippe fram andre og drive å være ekkel bare fordi man har sprekere bil... Finnes ikke noe mer hjernedødt enn å gasse på når det er gode forbikjøringsmuligheter. Som sagt, politiets oppgave å slå ned på umoden kjøring, ikke vanlige bilister. Ja, men det er heller ikke spesielt "modent" å ligge oppe på bakfangeren til bilen foran heller. Det er iallefall en større risiko enn å gi gass når noen prøver passere(hvis strekningen er oversiktlig, noe som den i prinsipp skal være når man foretar en forbikjøring). Men når du vet du kommer til å ta forbikjøring, så er det å ligge litt nært bilen forran en liten fordel, for om alt går som det skal, kan du enkelt blinke ut, legge på litt gass, bilen forran bremse, og du er forram bilen og i rett kjørefelt på null komme null niks, isdenfor å ligge bak bilen som man ellers ville, og når du skal kjøre forbi, må du trøkke gassen i bånn å enda litt lenger, hente tilfart og beregne medvind for å komme forbi på den stakkars strekka du endelig har funnet.. Mulig jeg tok litt i nå, men dere skjønner alle poenget.
Hansh Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Klikker helt for meg hvis jeg kommer utfor sånne tullinger som Fredrik90 i trafikken. Utrolig umodent å ikke slippe fram andre og drive å være ekkel bare fordi man har sprekere bil... Finnes ikke noe mer hjernedødt enn å gasse på når det er gode forbikjøringsmuligheter. Som sagt, politiets oppgave å slå ned på umoden kjøring, ikke vanlige bilister. Ja, men det er heller ikke spesielt "modent" å ligge oppe på bakfangeren til bilen foran heller. Det er iallefall en større risiko enn å gi gass når noen prøver passere(hvis strekningen er oversiktlig, noe som den i prinsipp skal være når man foretar en forbikjøring). Men når du vet du kommer til å ta forbikjøring, så er det å ligge litt nært bilen forran en liten fordel, for om alt går som det skal, kan du enkelt blinke ut, legge på litt gass, bilen forran bremse, og du er forram bilen og i rett kjørefelt på null komme null niks, isdenfor å ligge bak bilen som man ellers ville, og når du skal kjøre forbi, må du trøkke gassen i bånn å enda litt lenger, hente tilfart og beregne medvind for å komme forbi på den stakkars strekka du endelig har funnet.. Mulig jeg tok litt i nå, men dere skjønner alle poenget. Hvis du heller holder litt avstand har du mye bedre oversikt og kan komme opp i passende fart før du kjører forbi slik at selve forbikjøringen går fortere, evt. har du mulighet til å avbryte hvis det skulle dukke oppp en motgående bil i siste liten. I tillegg har bilen foran bedre tid til å se at du kjører forbi, og sjåføren er gjerne mer hjelpsom hvis du ikke har vært en irriterende støtfangergnikker på forhånd.
VegarVS Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 her kan mi irritere oss grønne og diskutere i evigheter!! ingen er perfekte i trafikken, og man blir aldri ferdig utlært!! kan vi ikke heller bare være venner alle sammen og ta en fræddas pils ? heeeei!!! hør etter da
Hansh Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Man kan da ta seg en fredagspils, være venner og ha en hyggelig diskusjon hvor forhåpentligvis alle parter ender opp som litt klokere enn før? Skal snart på et kundemøte med bedre middag til slutt så blir fredagsvin inntil videre i mitt tilfelle!
VegarVS Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Man kan da ta seg en fredagspils, være venner og ha en hyggelig diskusjon hvor forhåpentligvis alle parter ender opp som litt klokere enn før?Skal snart på et kundemøte med bedre middag til slutt så blir fredagsvin inntil videre i mitt tilfelle! jaaa! sånn ska det vere
Fredrik 90 Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Klikker helt for meg hvis jeg kommer utfor sånne tullinger som Fredrik90 i trafikken. Utrolig umodent å ikke slippe fram andre og drive å være ekkel bare fordi man har sprekere bil... Finnes ikke noe mer hjernedødt enn å gasse på når det er gode forbikjøringsmuligheter. Som sagt, politiets oppgave å slå ned på umoden kjøring, ikke vanlige bilister. Det at jeg ikke slapp han forbi fordi jeg kjørte sprekere bil må du bare ta med deg lengre ut på landet, det har ingenting med saken å gjøre! Du må lese igjennom det du svarer på, særlig hvis du skal ha noen bedre argumenter enn at DU synes jeg er dum! Og om du synes jeg oppførte meg umodent så er det din sak... Men en ting må du gi meg et godt svar på! Hvorfor i helvete skulle han kjøre forbi meg når jeg allerede lå på fartsgrensen og litt til (pluss 5km/t)? Hvorfor skulle ikke jeg hindre han i å fortsette den farefulle ferden med sitt og andres liv på spill? Det blir jo noe av det samme som å ringe Politiet og varsle om farlig kjøring, bare at jeg gjorde det litt mer fysisk siden jeg allerede viste Politiet sto lengre framme og kunne da lokke han i fella! Hadde jeg ikke visst om Politikontrollen så hadde jeg nok sluppet han forbi uten noe videre og heller ringt Politiet og varsla! Dette er nå to år siden men jeg mener å huske å ha lest i lokalavisa at vedkommende fikk en ganske streng reaksjon av politiet for sin kjøring! Kanskje han ikke har fått lappen igjen en gang, og det er kanskje like greit! Sånn som han kjørte så hadde det ikke tatt lang tid før han lå krølla rundt en lyktestolpe eller trøkka godt inni fronten på V70en til en småbarnsfamilie! Du burde også være litt forsiktig når du går rundt og dømmer folk for idioter og tullinger bare fordi de ha en annen tankegang en deg! Det ser bare så dumt ut!
Der Barockengel Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Hvorfor i helvete skulle han kjøre forbi meg når jeg allerede lå på fartsgrensen og litt til (pluss 5km/t)? Hvorfor skulle ikke jeg hindre han i å fortsette den farefulle ferden med sitt og andres liv på spill? Yes, yes - her ligger det an til fortsatt interessant debatt en god stund ennå. Men husk at dersom man kaller motdebattanten "idiot" e.l., har man tapt diskusjonen.
Markus E30 Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Hvis du heller holder litt avstand har du mye bedre oversikt og kan komme opp i passende fart før du kjører forbi slik at selve forbikjøringen går fortere, evt. har du mulighet til å avbryte hvis det skulle dukke oppp en motgående bil i siste liten. I tillegg har bilen foran bedre tid til å se at du kjører forbi, og sjåføren er gjerne mer hjelpsom hvis du ikke har vært en irriterende støtfangergnikker på forhånd. Du har skjønt det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå