Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er nok riktig at mange ombygde (og spesielt de som ikke er godkjent ombygde) blir kjørt ekstra hardt fordi de egentlig ikke har så mange kroner å tape mtp. at det er en 520 med mye ekstra deler. En M5 vil være verdt mye mer, og det er et helvete å få igjen hva en ekte M-bil egentlig er verdt. Dette vet M-bil eiere, og kjører derav.

At det er mye dårlig ombygd der ute skal jeg være den første til å bekrefte. Jeg gjør nå en ombygging som det er gjort minst 30-40 av tidligere i Norge, og endel av dem er ganske så "slengt sammen" etter min mening.

Det med kompteanse er også et godt poeng, men generelt vil en ombygd bil som er ombygd til en eksisterende modell være enkel å forholde seg til rent mekanisk, men verre er det nok med biler som har motorer og understell som den karosserikoden aldri ble levert med. Her kreves det spesialkompetanse, uten tvil.

Jeg VET det er mange som har kjøpt seg vann over hode med råe og brutale ombygde biler. Uten tvil et vanvittig monster av en farkost på 4 hjul når alt fungerer, men når ikke ting fungerer, og man ikke kan skru, og man må leie inn andre OG man egentlig ikke har råd til å leie inn andre, DA. Og det er det jeg har sett alt for mye av. Grombygg som står i deler etter overabisiøse kjøpere har kjøpt de.

Trenger vel ikke å si mer enn en viss brutal E30 320i med et hinsides motorbygg, som til og med er godkjent i vognkort er blitt solgt flere ganger de siste 6 årene enn jeg har kjøpt nye hjul til mine biler. Noen ganger har den bilen knapt hengt sammen når den har blitt solgt. Det sier alt om problemene eierne har møtt på ifrb. drifting og vedlikehold i tospann med nødvendig kunnskap (som ikke er der).

Sistnevnte er også en god grunn til at jeg liker å bygge selv. Samt at jeg ikke legger opp til å selge min ombygde biler.

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe i mot en uorginal M-bil, om jobben var skikkelig gjort. Litt av grunnen til det er at terskelen for å modifisere den videre hadde vært mye mindre, da jeg ikke hadde "lemlestet" en ekte M-bil. Når jeg tenker etter hadde jeg kanskje ikke hatt noe problem med det heller, da de aller fleste M-modellene finnes i hopetall.

Annonser skal etter min mening nevne alle slike ting.

Ombygging

Godkjenning

Eventuelle avgifter betalt osv.

Om ikke er annonsen ufullstendig.

Skrevet

Det å endre på en original M-modell er en dårlig investering i 95% av tilfellene. Bare tenk på hva slags priser originale E30 M3 modeller ligger på nå. Om noen få år vil også originale E36 M3 modeller (spesielt Evolution og GT) begynne å vise en tilfredstillende verdistigning (dog ikke i en like stor grad som E30 M3). De som følger med på programserien "Wheeler Dealers" får et innblikk i hvordan dette markedet fungerer. Når det gjelder M-modeller som allerede er uoriginale er jeg helt enig i at man like gjerne kan ta den helt ut å bygge et skikkelig monster.

Skrevet
":3207yl6j]Jeg hadde ikke hatt noe i mot en uorginal M-bil, om jobben var skikkelig gjort. Litt av grunnen til det er at terskelen for å modifisere den videre hadde vært mye mindre, da jeg ikke hadde "lemlestet" en ekte M-bil. Når jeg tenker etter hadde jeg kanskje ikke hatt noe problem med det heller, da de aller fleste M-modellene finnes i hopetall.

Annonser skal etter min mening nevne alle slike ting.

Ombygging

Godkjenning

Eventuelle avgifter betalt osv.

Om ikke er annonsen ufullstendig.

Tror mange av oss er enige i dette, men tror vel så mange og er enige i at vi ikke hadde betalt like mye for en uoriginal M, og det er vel egentlig sakens kjerne. Ikke noe galt med å selge hverken det ene eller det andre, så lenge man er ærlig med hva man selger!

Skrevet

Jeg tror alle med hånda på hjerte kan si at når du hører ordet "ombygd" så tenker man herja med engang.. eller hva?

Skrevet
Jeg tror alle med hånda på hjerte kan si at når du hører ordet "ombygd" så tenker man herja med engang.. eller hva?

Jeg tenker "skal den kjøpes, skal jeg ha helvetes dokumentering!" Det finnes en blå e46 m3 sedan her inne, som ble ekstremt påkostet og tråden hadde maaange bilder. Den bilen kunne jeg betalt mye for.

På den andre siden er det for meg en drøm å eie en M-bil. Blir ikke det samme med kopi da. Heller spare/låne de ekstra kronene og kjøpe "the real deal"...

Skrevet

Jeg tenker: Dette vil jeg se nærmere på :) Trenger bare noen bilder for å avgjøre om ombyggingen er skikkelig, og hvor pedantisk eieren er. En bil kan fint herjes med, så lenge den vedlikeholdes ditto.

Skrevet

Jeg tenker: Dette vil jeg se nærmere på :) Trenger bare noen bilder for å avgjøre om ombyggingen er skikkelig, og hvor pedantisk eieren er. En bil kan fint herjes med, så lenge den vedlikeholdes ditto.

Dette mener jeg er stikk motsatt! kan ikke se på en ombygd bil om den er bra ombygd på bilder, fint når man kommer og handler usett, ringer og sier : "Hei jeg tar den usett, hører at du er en hyggelig kar, og ser på bildene at den er bra ombygd, kommer og henter den", aldri i livet om jeg hadde gjort det, om den er ombygd eller ei, skal den ses prøvekjøres, ha dokumentasjoner, servicehefte, papirer evt. på motor som sitter i etc etc, det må vel du være enig i også vel oddis?

Skrevet

Jeg gjør meg en oppfatning om bilen jeg ser, og bestemmer meg om dette er noe å forfølge videre eller ikke. Selvfølgelig går man grundig gjennom alt når man skal betale andre penger for en bil. Betale usett er iallefall helt uaktuelt med mindre vi snakker om årets varp.

Poenget er at man ikke trenger så mye indikasjoner mer enn noen skikkelige bilder. Bilder sier masse, spesielt om hvordan ting er gjort og ikke. Selvfølgelig må man ha litt komptense på området. Som jeg tidligere var inne på, man trenger visse forutsetninger for å eie en godt ombygd bil. Spesielt kunnskap og/eller (mest og) penger.

Skrevet
For meg er forskjellen mellom en 518 med større motor og en M5 stor!

Så er det også forskjell på en 518 med større motor og en 518 som er totalt ombygget til m5...

Sier ikke at en ombygget bil er helt på lik linje, men det er stor forskjell på motor bytte og ombygging etter min mening hvertfall...

Skrevet

Så er det også forskjell på en 518 med større motor og en 518 som er totalt ombygget til m5...

Sier ikke at en ombygget bil er helt på lik linje, men det er stor forskjell på motor bytte og ombygging etter min mening hvertfall...

Der sier du noe Erik, takk skal du ha! ;)

Skrevet

Ja, det er det. Men det er fortsatt en 518 som man ikke kan selge som en M5.

Skrevet

Stor forskjell på entusiast og en person som driter i alt, en entusiast passer alltid på bilen, gir den pleie, bytter ut deler, gjerne nytt etc etc.., en entusiast kan også bruke bilen godt, men herjer ikke, da er det noe helt annet igjen, det jeg ser på som entusiast. Eksempler er jo helgeb, carlhaakon, sladjan FTE osv. Gode eksempeler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...