mpower92 Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Jeg synes du Skrev det tydelig til og begynne med jeg;) Har vist forklart meg litt dårlig, jeg har BE Mente bare at bilene må være B og ikke lett lastebil^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mpower92 Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Du må huske på at det er ikke Alle Jeep Grand Cherokeeane som kan dra 3500kg;) Jeep Grand Cherokee, 3500 kg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb79 Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Statens vegvesens tilhengerkalkulator er meget kjekt å ha http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... kalkulator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Du må iallfall ha noe Amerikansk, nytter ikke med over 3 tonn hengervekt når bilen ikke har mer enn 160 hk fra en firesylindra diesel. Man må ikke glemme at det faktisk skal gå ann å kjøre med hengern også at det kommer motbakker og vinterføre. Tenker da på japsetraktorer som Pajero, Navara/Pathfinder, Isusu d-max og Land Cruiser. Vile nok kikka på Ford Excursion, Dodge RAM, Chevy Suburban/Tahoe, Ford F-serie eller mitt personlige valg til slik bruk, en 04-05 Chevy Silverado 6,6 Duramax diesel. På grønne skilt ligger de på rundt 250 000,- og som lett lastebil rundt 180-200 000 ,- for ett greit eksemplar Også må man ikke glemme at man da får Skinn, Bose anlegg, crisecontroll, el seter, AC osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Har kjørt Isuzu D-Max med automat og 3 liters turbodiesel på 170 hk. Flyttet greit på seg, grei å kjøre. Kan dra temmelig tungt Ligger ikke så ille i pris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 På et BMW forum er det jo viktig og ikke glemme x5. Den får man med forhøyet tilhengervekt, 3500kg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Håper trådstarter snart finner bilen han leter etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 På et BMW forum er det jo viktig og ikke glemme x5. Den får man med forhøyet tilhengervekt, 3500kg Sant nok men å dra tungt med automatkasse som ikke er beregnet for det, er ikke det litt skummelt da? Er vel en grunn til at biler med det formålet ofte har lavserie eller "hengerprogram" på automat kassa (i allfall US biler) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Du må iallfall ha noe Amerikansk, nytter ikke med over 3 tonn hengervekt når bilen ikke har mer enn 160 hk fra en firesylindra diesel. Man må ikke glemme at det faktisk skal gå ann å kjøre med hengern også at det kommer motbakker og vinterføre. Tenker da på japsetraktorer som Pajero, Navara/Pathfinder, Isusu d-max og Land Cruiser. Vile nok kikka på Ford Excursion, Dodge RAM, Chevy Suburban/Tahoe, Ford F-serie eller mitt personlige valg til slik bruk, en 04-05 Chevy Silverado 6,6 Duramax diesel. På grønne skilt ligger de på rundt 250 000,- og som lett lastebil rundt 180-200 000 ,- for ett greit eksemplar Også må man ikke glemme at man da får Skinn, Bose anlegg, crisecontroll, el seter, AC osv Du får jo Land Cruiser med V8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 På et BMW forum er det jo viktig og ikke glemme x5. Den får man med forhøyet tilhengervekt, 3500kg Sant nok men å dra tungt med automatkasse som ikke er beregnet for det, er ikke det litt skummelt da? Er vel en grunn til at biler med det formålet ofte har lavserie eller "hengerprogram" på automat kassa (i allfall US biler) Jeg dro noen båter helt opp mot vekta, med 3,0 sd 286+ og nærmere 700 nm, da jobba ikke dette veldig tungt gitt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k3n Skrevet Januar 21, 2012 Share Skrevet Januar 21, 2012 Kjører en Chevrolet Silverado Duramax med 3500kg som forøvrig er max på B(personbil), denne bilen drar 5700kg som lett lastebil. Forbruket ligger på rundt 1,1-1,3 på landevei med last bakpå. Med en chip har du over 1000nm edit: Rører du gasspedalen er forbruket høyere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Februar 7, 2012 Share Skrevet Februar 7, 2012 kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... lasse+B%29kan ta min bil som eksempel. e34 525i m50 egenvekt er 1470, inkl fører er da 1545kg, tillatt totalvekt er 1995kg. tillatt hengervekt er 1500kg. (1500+1995=3495) dvs jeg kan dra en henger som har tillatt totalvekt 1500kg på b lappen, så har igrunn ikke behov for be med den bilen sånn sett. Interessant eksempel, som faktisk er feil. Her er hva som gjelder med klasse b: Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Dvs. maks tillatt totalvekt på henger er 1505 kg (lavest av 1505 kg og 1545 kg gjelder). Men bilen kan bare dra maks 1500 kg aktuell tilhengervekt. Dette betyr at hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1505 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1500 kg. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... 8Lbi0Ra3r0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Februar 7, 2012 Share Skrevet Februar 7, 2012 kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... lasse+B%29kan ta min bil som eksempel. e34 525i m50 egenvekt er 1470, inkl fører er da 1545kg, tillatt totalvekt er 1995kg. tillatt hengervekt er 1500kg. (1500+1995=3495) dvs jeg kan dra en henger som har tillatt totalvekt 1500kg på b lappen, så har igrunn ikke behov for be med den bilen sånn sett. Interessant eksempel, som faktisk er feil. Her er hva som gjelder med klasse b: Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Dvs. maks tillatt totalvekt på henger er 1505 kg (lavest av 1505 kg og 1545 kg gjelder). Men bilen kan bare dra maks 1500 kg aktuell tilhengervekt. Dette betyr at hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1505 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1500 kg. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... 8Lbi0Ra3r0 så du kverulerer for 5kg grunnen til at jeg skrev 1500kg er at det er en "standard" tilhengerstørrelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hylle Skrevet Januar 17, 2013 Share Skrevet Januar 17, 2013 På et BMW forum er det jo viktig og ikke glemme x5. Den får man med forhøyet tilhengervekt, 3500kg Jeg vurderer x5, Hvordan kan jeg få forhøyet hengervekten på denne? Tilhengervekten på den jeg ser på er 2300 Det er da en x5 med 4,4l bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet Januar 17, 2013 Share Skrevet Januar 17, 2013 en kompis sin range rover p38 95 mod har tilhengervekt på 3500kg 2.5 tds motor i den. tror ikke den er veldig sprek med 3,5t på kroken men Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå