goty Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Hei, har nettop lært meg at biler taper hk over tid. Noen som har en graf eller noe som illustrerer ca hvor mye effekt en motor mister i løpet av X antall år osv? Er det kraftig hos bmw? Tenkte å kjøpe meg en 635 etterhvert som står oppført med 218 HK. Hvor mye er igjen etter 30 år?
tonyku Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Dette tror jeg faktisk blei testet på Top Gear med rullende landevei.
316 Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Det finnes det vel ingen fasit på. Det kommer helt ann på hva slags vedlikehold, serviceintervaller og oljeskift motoren har hatt for eks.
Fredrik Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Poenget i denne sammenhengen er stort sett at bilprodusentenes effektangivelser i utgangspunktet var temmelig optimistiske på 50-60 og 70-tallet. På 80-tallet ble effektangivelsene mer edruelige. Litt tap av effekt ettersom motoren har kjørt mange kilometer er det helt sikkert, men ikke nok til at man uten videre kan merke det... forutsatt at motoren går 100% som den skal selvfølgelig.
flobben Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 det sies vel at en normalt slitt motor ikke skal ha noe tap i effekt, en motor løsner jo også etter ett visst antall km og det er jo fordi ting er slitt sånn at de fungerer bedre sammen. Så ut i fra hva jeg har fått med meg så skal en motor ikke tape noe særlig i effekt så lenge den ikke alt for slitt. Så bruker den ikke olje, eller svetter alt for mye så burde den yte likt som ny.Så har du seff faktorer som tennplugger og sånt, men det er slitedeler som er enkle å bytte.
Fredrik Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Litt effekttap er det nok når motoren har kjørt tilstrekkelig langt (f.eks 400000+ Km), men slitasje på på spesielt kamaksel/ventiler er individuelt og ikke minst vedlikeholdsavhengig. To identiske bilmodeller kan være helt forskjellige vedr. effekttap når de har kjørt såpass langt.
danielo Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 vil nok være effekttap ja.. vil nok merke det mest opp en bakke med full bil f.eks.. at den vil være latere etter 200.000km +.. bilen blir jo mere å mere slitt,og sylindrene mere romme;)
oddis Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Dette er ganske relativt. Et tett luftfilter kan ved ekstreme forhold dempe effekten med 30-40%. Veldig nedslitte tennplugger og nedirredet poler i fordelerlokket kan forringe masse. Dårlig kompresjons som følge av slitt toppakning. Hvor dårlig en motor er etter 30 år er helt umulig å si. Den er såpass gammel at den garantert har hatt et toppakningsbytte en gang i tiden. En 4 år gammel bil kan være verre enn en 30 år gammel bil, om vedlikeholdet er ikke-eksisterende.
Fredrik 90 Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Jeg vet ikke men kompisen til fettern min har en såkalt rullende landevei i garasjen sin som vi bare for morroskyld og galskap testa BMWen min i! Ett stk 2002 520IA med orginalt 170 hk, gått ca 125 000 km med alle servicer fulgt og ellers normalt vedlikehold hadde 6 år etter den forlot fabrikken 172 hester faktisk!!! Ikke galt må jeg si Så jeg tror ikke biler mister så mye effekt med årene, bare en dårlig unnskyldning få at bilen er dau!
Fredrik Skrevet November 30, 2010 Skrevet November 30, 2010 Jeg vet ikke men kompisen til fettern min har en såkalt rullende landevei i garasjen sin som vi bare for morroskyld og galskap testa BMWen min i! Ett stk 2002 520IA med orginalt 170 hk, gått ca 125 000 km med alle servicer fulgt og ellers normalt vedlikehold hadde 6 år etter den forlot fabrikken 172 hester faktisk!!! Ikke galt må jeg si Så jeg tror ikke biler mister så mye effekt med årene, bare en dårlig unnskyldning få at bilen er dau! Poenget i denne sammenhengen er ikke biler som bare har kjørt 150-200000 Km, men derimot biler som har kjørt 300-400000 Km. Det er klart at en motor blir slitt etter så mange kilometer og det kan medføre tap av effekt helt avhengig av vedlikehold og services. Det er også viktig å skille mellom eldre biler (30-40 år gamle) og nyere biler (10-20 år gamle). Det var ikke uvanlig at bilprodusenter som f.eks Lamborghini solgte en bilmodell med påståtte, la oss si... 280 HK... og så hadde den i virkeligheten kun 230 HK. Slikt opplever vi ikke så ofte idag, men dette var situasjonen på 60 og 70-tallet. Min svoger har en 1998 Peugeot 406 2,1 TD som stadig har en original motor tiltross for at den har kjørt godt over 500000 Km. Den går som den skal og virker kvikk nok på høyere turtall, men bunndraget er ikke helt som det har vært. Dette er typisk for dieselbiler som har kjørt mange kilometer... neste varsel er startproblemer pga. manglende kompresjon når motoren er kald.
tonyku Skrevet November 30, 2010 Skrevet November 30, 2010 170 hk bil målte 172 hk på "hjulene" via en rullende landevei med automat?
oddis Skrevet November 30, 2010 Skrevet November 30, 2010 Jeg vet ikke men kompisen til fettern min har en såkalt rullende landevei i garasjen sin som vi bare for morroskyld og galskap testa BMWen min i! Ett stk 2002 520IA med orginalt 170 hk, gått ca 125 000 km med alle servicer fulgt og ellers normalt vedlikehold hadde 6 år etter den forlot fabrikken 172 hester faktisk!!! Ikke galt må jeg si Så jeg tror ikke biler mister så mye effekt med årene, bare en dårlig unnskyldning få at bilen er dau! Låste dere automaten i et gir og dro et pull da? Vil ikke være kjipt, men den målingen var ekstremt tvilsom. Ruller er ikke et bra verktøy for sånt, de har justering av motstand og er svært vare for kjappe endringer i turtallet. Får man tractionslip ved f.eks girskift eller hard av/hard på gass spretter hk til himmels. Så kan man også stille inn prosenten slike ruller skal regne om til motor hk. 172whp hadde f.eks tilsvart ca 200hk motorhk, noe som er helt sjøvilt for en orginal motor. Bare spør simen_e30 her inne, som hoppet fra 540hk til 830hk på et kjapt tractionslip.
Olav_64 Skrevet November 30, 2010 Skrevet November 30, 2010 Når motoren ellers er i trim (tenning og blandingsforhold), er det kompresjonen som betyr mest for ytelsen. Dvs. tilstanden på stempelringer og ventiler/ventilseter. Men kjøreforholdene spiller også inn. Mye småkjøring betyr mer avleiringer og redusert flow. Alle motorer har godt av en langtur med fullt pådrag en gang iblant.
Fredrik 90 Skrevet November 30, 2010 Skrevet November 30, 2010 Låste dere automaten i et gir og dro et pull da? Vil ikke være kjipt, men den målingen var ekstremt tvilsom. Ruller er ikke et bra verktøy for sånt, de har justering av motstand og er svært vare for kjappe endringer i turtallet. Får man tractionslip ved f.eks girskift eller hard av/hard på gass spretter hk til himmels. Så kan man også stille inn prosenten slike ruller skal regne om til motor hk. 172whp hadde f.eks tilsvart ca 200hk motorhk, noe som er helt sjøvilt for en orginal motor. Bare spør simen_e30 her inne, som hoppet fra 540hk til 830hk på et kjapt tractionslip. Jeg tok det heller ikke denne målingen for "god fisk", men så mye under 170 hester kan den ikke ha tapt! Gikk i grunn greit til å være en kun en 520 på 1600 kilo, selv om det ikke teller så mye i denne sammenheng Jeg må bare si at jeg har ikke peiling på hva han gjorde, jeg bare sto å så på Men han her som tasta detta driver med cipptunining av biler og det er derfor han har dette utstyret, mer vet ikke jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå