Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

For å dra denne blinklysfarge-diskusjonen litt videre, så kom Pernezz med et bra forslag som jeg bifaller litt.

Baklyktene blir ikke sotet, ergo de forblir orange. Så da blir det ingen tvil der.

Men neste forslag var følgende:

Sideblink svarte/sotet (ikke spray), siden alt annet er svart på siden.

Blinklys foran hvite, siden hovedlykter og ekstralys også er hvite.

Med den løsningen står jo "alt" i stil?

Personlig tenker jeg at det blir full krasj, og dårlig harmonering. Jeg mener at "lysoppsettet" må stå i stil og matche hverandre rundt bilen. Med dette oppsette vil du pr. min definisjon "blande" tre forksjellige stiler hva blinklys anngår.

Digger hver eneste update her. fantastisk lesing. slike tråder som dette som gjør alle timene på forum verdt det ;)

hva de blanke listene anngår er jeg enda temmelig skeptisk, men mulig jeg tar feil. håper å få sett denne live engang.

stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på ferie i 1 uke nå, å kommer innom her så er det 10 sider med morro lesing!

Håper bare at du berga det meste når det regnet kom..

Jeg digger vertfall fargen på bilen, å svart blank passa utrolig bra :)

Men skal jeg si noe jeg ikke liker, så må det være alpina rattet. Gret at den skal bli så lik som mulig en orginal alpina men jeg syns ikke det rattet er pent. Kan hende noen blir sinna for denne, men hadde den hatt 3 eika m-tech ratt hadde det vært 100%! MEN det er jo min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!

Her har jeg vært i bryllup, og diskusjonen fortsetter. Det er bra, for jeg liker åpenhet om meninger.

Jeg var på besøk i E28-låven i dag, siden jeg var i manko på en vindusheismotor. Taxibjørn ringte meg i går kveld, og fant frem en til meg! Tusen takk Bjørn, nå får jeg montert ferdig siste døren også - og tectylert den før jeg reiser!

Skal ta for meg hva som er kommentert her, og svare etter beste evne:

Okei, da skjønner jeg litt mere. For min del så har ikke tanken falt meg inn engang at det engang var retro med hvite blinklys i front på en E28, retro og cleant for meg har alltid vært oransje da. Var derfor jeg tenkte det slik med din å , siden alt er gjort slik jeg har villa gjort det frem te nå, så ville jeg legge inn min mening på akkurat det der med blinklysglassa :D Men som helland skriver så er det fort gjort å bytte. Men som du har forstått så er min mening oransje rundtom, det har myyee å si på ''orginal-finishen'' på en e28 fra min sin side hvertfall.

Retro er for mange definisjonen på original utførelse fra gammelt av; dvs at feks E28 skal ha orange blinkere siden de var levert slik fra fabrikk. Det samme gjelder feks også uttrykket Stance. Her det mange som tror at Stance BETYR "å senke bilen til den ligger på asfalten". Det gjør jo ikke det direkte - men det får bli en annen diskusjon, nå er det retro som gjelder...

Jeg bestrider litt denne definisjonen om at Retro=original utførelse/hva bilen kom med originalt, og vil gjerne fortelle hva JEG legger i retro - og hva jeg vil tørre påstå hva ordets betydning egentlig er.... Retro er IKKE hva som kom levert fra fabrikk. Retro kan legges mer i betydningen tilbake i tid, eller bakover i tid for den del. En bils historie kan sammenlignes med en kunstners liv. Så ta da (for sakens skyld) feks en ny E28 levert til en kunstner i 1983. Han er litt ung til sinns, og følger "moten" blant ungdommen når det gjelder bil (ekstralys, sotefilm, styling, laksetrapp, orange blink, hvite blink, sotede blink osv osv...) opp gjennom de neste 30 år. Samme gjelder hans stil som kunstner, han varierer stilen sin i takt med samfunnets forandring. La oss si han dør (eller ikke, betyr ikkeno), og en reflekterer hans liv som kunstner og bileier. Ved å reflektere tilbake på hans stil, foretar man en Retrospeksjon - altså se seg bakover. Og uttrykket kan en bruke både om kunster og om bilen. En kan lage to bildeserier feks, der den ene tar for seg kunstneren stil fra periode til periode. Samme gjelder med bilen, her kan en se bilder om hans stiler fra periode til periode. Og på bilens bilder, vil en da se at "den perioden" så var orange blink "in" samtidig med gule ekstralys - på neste bilde (noen år etterpå) så viser denne perioden at det var hvite blink og ingen ekstralys som var "in". Ergo, Retro er (feks) en stil fra en gitt periode tilbake i tid, men det er like retro å se på en annen stil fra en annen periode - selv om vi snakker samme gjenstand.

Tungt forklart? I korte trekk, retro er ikke (i denne sammenheng) hvordan en bil så ut som ny. Retro er en stil som var tilbake i tid. En E28 kan være like retro om den har hvite eller orange blink, det spørs egentlig bare hvilken periode en snakker om. På 80-tallet fantes det ikke hvite blink til E28, så da var det orange eller gjerne lakkerte blinkere som var in. På 90-tallet så kom hvite blink for fullt, og da var det DET som var in... Så begge deler er like retro, det spørs bare hvilken stil/tidsepoke en følger.

Så uttrykket "det er jo sååå 2007" utgår i min verden. Mote og stil går hånd i hanske, og opp og ned gjennom årene. Så det som var in i 2007 var gjerne like in i 1997 eller 1987 for den del. Eneste fellesfaktoren er at den tingen/stilen/moten som var ihhv 1987, 1997 og 2007 er at den stilen kan kalles retro i senere tid.

Personlig tenker jeg at det blir full krasj, og dårlig harmonering. Jeg mener at "lysoppsettet" må stå i stil og matche hverandre rundt bilen. Med dette oppsette vil du pr. min definisjon "blande" tre forksjellige stiler hva blinklys anngår.

Digger hver eneste update her. fantastisk lesing. slike tråder som dette som gjør alle timene på forum verdt det ;)

hva de blanke listene anngår er jeg enda temmelig skeptisk, men mulig jeg tar feil. håper å få sett denne live engang.

stå på :)

Det er helt topp at du ikke er enig i alt, helt sjefs! Tenk om alle likte kun det samme??? Som jeg nevnte tidligere, jeg setter pris på saklige ærlige meninger, uansett...

Jeg vet ikke om jeg klarer å overbevise deg ang de listene, men alle som har vært skeptiske på forhånd - og har sett bilen live, er blitt overbevist. Så langt.... ;)

Ang de blinklysa.... Lyktene bak vil ikke bli lakkert, så de forblir det orange blink på. Må det da si at jeg er låst til orange? Hmmm... Jeg er enig i symmetrien din her, ingen tvil. Men når det gjelder eksteriør, så er det på en måte som å dekorere i et hus - hvor "den røde tråd" er en viktig faktor i mange tilfeller. Grunnen til at jeg bifalt Per Øivinds forslag, er at hans tanke var god. Skikkelig god. Se argumenteringen under:

- Baklyktene er bak, ferdig arbeid. De er som de er.

- Sideblinkerene var ikke kledelig i hvit utførelse til bilens bronse/brun/svarte utførelse. De stakk seg for mye ut, og jeg er redd orange blink gjør samme effekten. Svarte sideblink forsvinner litt i sammen med de andre svarte detaljene, blir diskrét og står sammen med resten av bilens side.

- Fronten: der er alle lykter blanke. Soter en blinklyset blir det helt feil. Med orange blink vil det bli en enorm kontrast til resten av detaljene i front. Med hvite blinkere så går de i sammen med resten.

Konklusjon: bilens 3 sider (foran, bak, side) vil ikke harmonere hvis en ramser opp detaljene, men i hver "seksjon" for seg hadde dette blitt symmetrisk allikevel.

Jeg har ikke tatt noen avgjørelse ennå, foruten at blanke sideblink IKKE passer min farge. Jeg må nok montere lysa når alt annet er på plass - og direkte SE hva som passer best. Det er hverken vanskelig eller tidkrevende å bytte de forskjellige blinkers rundt om.

Men foruten dette, så er jeg utrolig takknemlig for de fine ord ang denne tråd. Jeg koser meg virkelig med denne tråden....

Nå må dere slutte å mase om de blinklysa! Kan hende han tar å soter alle sammen bare på trass! :lol:

Hehe, you never know ;)

Kjør originalt du Pedi, orange rundt hele, det er det peneste :)

Time will show. Smaken er som baken. Jeg begynner å like orange blinkere på E28 igjen nå, begynner.... Men jeg må over 20 år tilbake for at jeg syntes det var pent med orange blink på E28. Hvite blink på E28 har jo for oss (min omgangskrets++) vært et "must-have". Orange har jo vært UAKTUELLT !! så vi får se hva som skjer. Men liker å lese innspill og meninger.

Med denne moderne og mørke fargen, med tilhørende lakkert listverk, passer det IKKE med orange blinklys.

Skal alt stå i stil må du nok tone alle lyktene. Og når du først gjør det, tar du vinduene samtidig :)

Toning av lyktene utgår Christian, det vet du ;) Ser tanken din, men jeg vil ikke lakkere lyktene bak. Jeg gjorde det mye på 90-tallet, men synes det blir å ødelegge lyktene litt nå - og ødelegge noe vil jeg jo ikke. Toning av vinduene ser jeg litt ann... Jeg har et ekstra sett med vinduer som jeg hadde dedikert lys toning, men det blir uansett ikke før etter besøk hos BT.

Har vært på ferie i 1 uke nå, å kommer innom her så er det 10 sider med morro lesing!

Håper bare at du berga det meste når det regnet kom..

Jeg digger vertfall fargen på bilen, å svart blank passa utrolig bra :)

Men skal jeg si noe jeg ikke liker, så må det være alpina rattet. Gret at den skal bli så lik som mulig en orginal alpina men jeg syns ikke det rattet er pent. Kan hende noen blir sinna for denne, men hadde den hatt 3 eika m-tech ratt hadde det vært 100%! MEN det er jo min mening ;)

Gøy at du er tilbake, og takk for at du liker bilen min. Delene er reddet, og det gikk bra til slutt.

Ingen som blir sinna for at du ikke liker Alpinarattet. Jeg liker ikke ACS-rattet, ei heller Hartge, så det er jo en smaksak. Men uansett er det ikke DET rattet som skal i, det blir den andre "nye" typen som de fleste forbinder med E32/34, selv om de ble levert både E24 og E28 på slutten. Det rattet kommer i når interiøret blir montert.

Jeg kommer til å montere inn vindusmotoren i morgen, slik at vinduet står "selv" og slik at jeg kan tectylere skikkelig før jeg reiser på jobb tirsdag. I kveld må jeg pleie kroppen foran TVn tenker jeg, etter helgas "inntak"...

Så nå blir det ikke mere "nytt" før i slutten av denne måneden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var mye styr med blinklysa på E23'n min også.. :shock:

Hadde jo orange bak, hvite på siden og sorte foran, så det var liksom litt av alt.

I mine øyne MÅ det være orange bak på E23, men siden bilen min er "sorthvitt" (grå med krom og sorte detaljer) syntes jeg ikke det passet så bra med orange fargeklatter foran og på siden som eneste farger på bilen (bortsett fra bak). De hvite sideblinklysene passet bra med den lyse gråfargen og krommen på bilen og hadde ikke sett bra ut i sort, foran så ble på en måte de sorte blinklysene en "fortsettelse" på grillen slik at det så ut som at grillen gikk helt ut til sidene. Det så kanskje ikke så lekkert ut på bilder men i virkeligheten syns jeg ikke det så gærnt ut i det heletatt, omgangskretsen min på nett maser om orange blinklys på den, omgangskretsen min i virkeligheten sorte blinklys.. Har etter mange år med sorte, hvite og orange blinklys på bilen bestemt meg for å prøve med orange foran så får vi se hva jeg ender opp med tilslutt.. Litt smak og behag det der, egentlig.. :wink:

Rett forfra syns jeg i allefall E23'n ser sintest ut med sorte blinklys, men det kler ikke alle farger såklart.

Sideblinklysene mine er forøvrig feil plassert, de skulle vært montert litt lavere på skjermene..

De sorte grillene i front og fremfor frontruta har jeg forøvrig alltid hatt blank svart og syns det ser bra ut! :)

Edit: La ved noen bilder for å illustrere, ble litt revet med her nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Baklyktene er bak, ferdig arbeid. De er som de er.

- Sideblinkerene var ikke kledelig i hvit utførelse til bilens bronse/brun/svarte utførelse. De stakk seg for mye ut, og jeg er redd orange blink gjør samme effekten. Svarte sideblink forsvinner litt i sammen med de andre svarte detaljene, blir diskrét og står sammen med resten av bilens side.

- Fronten: der er alle lykter blanke. Soter en blinklyset blir det helt feil. Med orange blink vil det bli en enorm kontrast til resten av detaljene i front. Med hvite blinkere så går de i sammen med resten.

Deffinitivt en god begrunnelse. Sant det du sier, om at det er bare å prøve seg frem til den comboen en liker best. Det er den kontrasten orange blinkers i fronten skaper, jeg liker og som virkelig sier: "hei her kommer det en feit klassisk e28, se på meg" om du skjønner hva jeg mener.

Anngående listverket håper jeg at jeg kan bli overbevist, og at jeg får sett den live ;)

uansett utfall, både listverk og blinklys vil dette være en tråd/bil jeg beundrer, respekterer og virkelig ser opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg håper det blir arrangert E30meet til neste år også, med de andre E2x invitert som i år. For då kan våre veier gjerne møtes slik at vi får ta et par runder rundt bilene og prate litt skit (les: BMW ;) )

Jeg er enig i den kontrasten, helt klart. Det er derfor jeg ikke har avskrevet orange blinklys ennå. Men som sagt, jeg er nødt til å fysisk se de forskjellige på plassen. Kanskje dere også får noen bilder å se på dere som følger tråden også... Time will show.

Setter pris på at du liker bilen og tråden min, får bare håpe den stiller til forventningene når du får se den live... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oransje blink - for the win.

Jeg slenger meg på de som mener det blir kræsj. Oransje, hvite eller sota. Pick one! ( Jeg ville helt klart valgt oransje, jeg syns at E28 kler oransje blinkers mer enn noe annet ).

Jeg kan gå med på at du kan kjøre på med sota på sideblinkers, fordi oransje sansynligvis vil bryte opp veldig mye. Men oransje foran og bak, helt klart!

Bortsett fra den diskusjonen så gjør du jo et forbanna nøye arbeid sånn generelt, liker at du er så mr.german at du til og med skal fjerne fjærlydene i døra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. German faktisk ;)

Ja, jeg er vel til tider kanskje det. Har fått litt pepper for å fjerne den klassiske E28-lyden, men igjen - jeg bygger bil til meg selv. Og jeg vil ikke ha den lyden...;)

Men setter pris på at du liker arbeidet som gjøres på bilen. Jeg kan love deg at det tidkrevende arbeid som har blitt utført, nå begynner å vise igjen. Bilen ser bedre ut live enn på bilder, og jeg blir bare mere og mere fornøyd etterhvert som ting begynner å komme på plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk, som både henger og skravler mye mer på amerikanske forum enn bimmers, er at orange blinklys er en "trend" man har begynt å gå tilbake til der for lenge siden. Og siden vi i norden stort sett er en gjeng fanboys som villig kopierer dekkstrekk og alskens ubrukelige fenomener hater vi selvsagt etterhvert alt annet enn orange blink.

På tross av at vi ikke ville blitt funnet døde med det så sent som i vår.

Du bygger som kjent bil til deg, og jeg syns du høre på deg selv også når det gjelder blinklys.

Akkurat som jeg både forventer og vet at du kommer til å gjøre :)

Og forresten, jeg ville ikke hatt orange på den bilen. Eller fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg der, Kvasi - mtp kopiering av amerikanske forum/trender. Det er til tider rart å se hvordan vi i Norden kopierer de ("snåle") amerikanerene. Da er det greit å kunne gjøre litt som en selv vil, uten å måtte følge allslags trender - det er nå min mening... (eller IMHO som amerikanerene ville skrevet det ;) )

At jeg tar min egen avgjørelse er det ingen tvil om, men dog så liker jeg å høre hva andre synes. Det er for å kunne se på en ting med andre øyne.

Men du liker ikke fargen på bilen? Er selvsagt en ærlig sak det, jeg har fått noen tilbakemeldinger på at jeg burde tatt en E28-farge. Og jeg ser den, på en måte. Men hvis en snur litt på flisa, så er det opprinnelige fargevalget mitt Bamahasbeige metallic fra E28. Og Bahamas er ikke så langt unna Sepang'en som jeg har valgt. Sepang'en er litt mer moderne, ingen tvil om det. Men jeg liker nyansen/effekten i Sepang, og vil nok tro at de fleste vil nok være enig i det når en ser bilen live. Men klart, smaken er som baken - alle kan ikke like det samme. Og all respekt for det, Kvasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...