Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337

Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg håper ungdommen ser og lærer av dette bygget, for her er alt gjort forbilledlig. Gratulerer med et diamantsmykke av en E28. Det blir ikke bedre enn dette, punktum finito. Jeg verdsetter dette prosjektet ekstra mye da jeg kjenner til at du har mange barn, og ser hvilken entusiasme og kostnader som er lagt ned i denne. Imporende, Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok ikke høyde for at du har nye dekk da du målte høyden nå sist?

Jeg mener det er bedre å måle fra senter av felg til hjulbue enn fra bakke til hjulbue, det er litt færre variabler inne i bildet da og det er enklere å sammenligne med andre biler. Selv om to dekk har samme dimensjon kan de være forskjellig størrelse på om det er to forskjellige fabrikanter, i tillegg til at de nye dekkene har noe bløtere dekksider enn runflat (?) dekkene du hadde tidligere. Kanskje synker de mer sammen enn de forrige dekkene? Misforstå meg rett, det er ikke meningen å henge deg ut her nå, jeg bare tenker litt høyt / pirker litt.

Bilen ser meget bra ut den og blir bare bedre og bedre for hver dag som går. :)

Har blå E28 H&R fjærer på E24'n min også, syns den er noe høy bak men er perfekt foran så jeg er spent på å se din når du får på H&R bak. Det er riktignok koni dempere på E24'n.. Har du gjort deg noen erfaringer med bilstein vs koni? Vurderer bilsteindempere selv, om de er stivere enn koni (som jeg personlig syns er alt for bløte..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine høyde på den nå ja :)

Høyden er ok nå. Nå er bilen kjørbar og har et fint stuk syns jeg.

Når en ser bilen bakfra, er stuket perfekt. Forfra ser det ut som at den kunne vært endel lavere, men jeg vil jo ha en kjørbar bil, så det blir som den er. Eneste er jo at det KAN jo være den siger noen millimeter til - og det er jo helt ok.

Lekkert pedi :D

Thanks! :)

Hvilke dempere er det du har ? B6 eller B8 ??

B8 Bjørn....

Jeg vil også ha h&r og bilstein på min e28! Hvor mye senker fjærene foran og bak?? Å hva er best av b6 eller b8??

Ble fin høyde her nå:-D

Det er 25-35mm senk mener jeg på å huske oppgitt fra H&R. Jeg har montert senkeskåler foran, samt at jeg har justert nedre fjærskål 2 trinn ned (fra topp) bak på Bilsteinene.

Hva som er best? Må vel nødvendigvis være B8 :) B8-demperene bak har en 6-trinns justeringsmulighet til de nedre fjærskålene bak, mens B6 har enten ingen eller 4-trinns justeringsmulighet (har sett begge deler opp gjennom tidene, men lurer på om det er "siste utgave" av B6 som har fått justeringsmulighet).

Jeg håper ungdommen ser og lærer av dette bygget, for her er alt gjort forbilledlig. Gratulerer med et diamantsmykke av en E28. Det blir ikke bedre enn dette, punktum finito. Jeg verdsetter dette prosjektet ekstra mye da jeg kjenner til at du har mange barn, og ser hvilken entusiasme og kostnader som er lagt ned i denne. Imponerende, Ivar.

Takk for det. Verdsettes mer enn du tror, det du skriver... Jeg håper også at jeg kanskje kan "redde" noen kommende BMW-fantaster fra den trenden som eskalerer bare mer og mer. Nå er det jo senk, felger og turbo som prioriteres foran sikkert chassis, godt understell og gode bremser. Jeg er litt mer der at hvor det skal være en "sådær" skrue og klips - så skal det helst være slik. Dagens trend er gjerne mer å lese på StanceWorks' sider om hvor mange millimeter det er fra travers eller kanal ned til bakken, og hete diskusjoner om "hvordan best forsere en fartsdump".... Jeg er også opptatt av høyde og stuk, men velger heller å være moderat - slik at bilen min kan kjøres "overalt".

Du tok ikke høyde for at du har nye dekk da du målte høyden nå sist?

Jeg mener det er bedre å måle fra senter av felg til hjulbue enn fra bakke til hjulbue, det er litt færre variabler inne i bildet da og det er enklere å sammenligne med andre biler. Selv om to dekk har samme dimensjon kan de være forskjellig størrelse på om det er to forskjellige fabrikanter, i tillegg til at de nye dekkene har noe bløtere dekksider enn runflat (?) dekkene du hadde tidligere. Kanskje synker de mer sammen enn de forrige dekkene? Misforstå meg rett, det er ikke meningen å henge deg ut her nå, jeg bare tenker litt høyt / pirker litt.

Bilen ser meget bra ut den og blir bare bedre og bedre for hver dag som går. :)

Har blå E28 H&R fjærer på E24'n min også, syns den er noe høy bak men er perfekt foran så jeg er spent på å se din når du får på H&R bak. Det er riktignok koni dempere på E24'n.. Har du gjort deg noen erfaringer med bilstein vs koni? Vurderer bilsteindempere selv, om de er stivere enn koni (som jeg personlig syns er alt for bløte..)

Her kommer det nå innrømmelser på løpende bånd....

Jeg har målt høyden fra bakken og opp til hjulbue av den enkle grunn at det var min bil og samme felgene hele veien som ble testet pga høyde. (Når jeg og Per Øivind drev å sjekket mellom våre biler, målte vi senter nav til hjulbue).

Men når jeg byttet dekk så tenkte jeg ikke på at dekkveggen faktisk er myyye mykere - nei... :oops: Så noen av de 10-11mm som bilen er lavere, stammer nok fra dekkveggen som flexer.... Good point... Om jeg føler meg uthengt av dette? Hehe, å nei du. Bare morro det å klarne opp i ting. Kan jo ikke tenke på alt heller :)

Skal montere H&R bakfjærene mot helga en gang, litt bizzy i kveld osv... Kommer selvsagt terroriserende målinger og masete bilder da ;) Som vanlig, fra Pedi's lille verden... ;)

Vedrørende Koni og Bilstein.... Her kan det nok diskuteres i mente, men jeg er klar i min sak - og nå snakker jeg for meg selv og mine egne erfaringer....

Koni - "suger".

Bilstein "standard" - suger.

Bilstein Sport B6 - Mjaaa....

Bilstein Sprint B8 - :)

Ikke kjøp feil, det er lett å gå på en smell hvis du handler fra USA.

I USA kaller de "standard" for "HD - Heavy Duty", B6 for sprint og B8 for sport.... Så sjekk delenummer hvis du er usikker...

Vedrørende Bilstein B8 bakdempere, så er de ikke så steike stive de heller - de kan tidvis føles "myke", men det er en særdeles forskjell under belastning mellom B6 og B8. B6ene føles mer som gule koni, synes jeg da...

Min uttalelse er basert på mange års varierende tanker og følelser, så noe synsing er det selvsagt. Men en ting er heeelt sikkert. Min gamle E28 Schulz ble testet "hardcore" på vei med gule Koni vs Bilstein B6 vs Bilstein B8.

Gule koni og B6 = "like", B8 ble helt korrekt på den bilen. Felg og fjæroppsett var likt hele veien, her var det kun dempere som ble byttet for å teste de på E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg gleder meg til å beskue denne på E30Meet.

Morro! Får ikke håpe du blir skuffet da, for det er jo ikke noe ekstraavagant med denne, det er jo tross alt "bare" en E28 med litt ekstra...

men husk å presentere deg da, slik at jeg kan få linket sammen noen Bimmers-navn og ansikter! Gleder meg til å få snakke sammen med mange av dere som jeg før bare har "skrevet med" tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke noe ekstraavagant med denne" er vel å ta litt hardt i Pedi! :wink: Er vel mer som NBCustom skriver et forbilde for riktig bygg av E28. Vi andre kan bare stille oss bak, for å si det sånn :P

Ble forresten veldig bra med de nye fjærene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg gleder meg til å beskue denne på E30Meet.

Morro! Får ikke håpe du blir skuffet da, for det er jo ikke noe ekstraavagant med denne, det er jo tross alt "bare" en E28 med litt ekstra...

men husk å presentere deg da, slik at jeg kan få linket sammen noen Bimmers-navn og ansikter! Gleder meg til å få snakke sammen med mange av dere som jeg før bare har "skrevet med" tidligere...

Jeg kommer garantert til å slå av en prat, så det er i boks!

Og grunnen til at jeg gleder meg spesielt mye er fordi du har fått ut et ekstremt godt resultat av noe andre ville sett på som håpløst - meg selv inkludert. Virkelig inspirerende for oss som er smånervøse men har lyst på et slikt prosjekt - gir en pekepinn på at alt er mulig så lenge man tar tiden til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal bestille legetime for utslitt stemmebånd til Pedi, 24.juni? :-)

Kan ta med meg ei et par veninner som studerer sykepleier på Høgskolen i Fredrikstad? 3-4stk burde vel være nok til å se etter Pedi :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...