Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror faktisk du har satt penga på feil detektiv, når det kommer til BMW er det kun en du kan stole på, eller igrunn 2 da:

4117hp6jkpi7xd609ma0.jpg

8)

Joda, jeg er enig i det.

Men de var opptatt (E28en var på service..), og den eneste som var ledig i påsken for et Norgesbesøk var "the Commander"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha Ha, fine greier, bra skrevet :-) Sjekket du rådelager også når du først var i gang?

Nei, kun ramme i første omgang. Ble ikke tid til mer i dag, Mister Commander er en travel mann :wink:

Så HVIS jeg skal bestille noen nye rammelager, så gjør jeg det nå før jeg reiser på jobb. Jeg får nok ikke tid til å sjekke rådelager før jeg reiser fredag, med mindre jeg får litt tid i morgen kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister Von Schnellfahren fortalte oss også en liten detalj rett før vi gikk. 3 av 5 lagerfarger er gått ut, og de to resterende er røde og blå lager.

Standard lager er beregnet på akseltapp med diameter på 60,000mm. Rødt lager er beregnet på tapp med diameter 59,980-59,990mm, og blått lager er beregnet for tapp med diameter 59,971-59,980mm.

Med denne info konkluderer Commander Dalgliesh at ved å bruke rødt lager, kan vi stramme inn 0,01-0,02mm. Med blått lager kan vi dra inn 0,02-0,03mm....

Jeg har nye gule liggende.... (og rød)

Men det er vel neppe til hjelp da jeg, som deg og dine innleide, ikke tror dette har slik påvirkning på oljetrykket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontrollert kuleventilerne till underspyling av stemplene så dem ikke står åpne konstant? eller det finnes kanske ikke på alpinan.

Oljetrykket skall ligge på 0.5-2bar på tomgang och 4-6bar på turtalsperre iht de rep. håndbøkene jeg har fra bmw på e28 535. men desse dokumentene har vel du også. står ikke om det er varm eller kall motor men ser for meg att det skall kontrolleres varm motor.

d7dos25suxy20jsvmwjr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontrollert kuleventilerne till underspyling av stemplene så dem ikke står åpne konstant? eller det finnes kanske ikke på alpinan.

Oljetrykket skall ligge på 0.5-2bar på tomgang och 4-6bar på turtalsperre iht de rep. håndbøkene jeg har fra bmw på e28 535. men desse dokumentene har vel du også. står ikke om det er varm eller kall motor men ser for meg att det skall kontrolleres varm motor.

Oljetrykkinfo har jeg kontroll på, men takk allikevel.

Ang de underspylingsdysene, jeg har slike dyser som på M10x... Du har et poeng der, jeg har tidligere diskutert det med Per Øivind - men ingen av oss husker utseende på de dysene. Jeg såg for meg at det ikke var noen form for "ventil", jeg mente på at det bare var en dyse med hull rett igjennom (les: konstant åpne)?

M102 og M106 har full pupp inn på turboen, ingen struping.

Takk for info, da vet jeg det. Ergo så ligger nok ikke oljetrykk-tapet der heller. Da minsker mulighetene igjen...

Jeg har nye gule liggende.... (og rød)

Men det er vel neppe til hjelp da jeg, som deg og dine innleide, ikke tror dette har slik påvirkning på oljetrykket

Hmmm.. Godt å vite. Vi snakkes etterhvert!

må spørre siden jeg så du holdt på med instrument feilsøking :)

har 1 komplett instrument som alt virker på, untatt speedo, det kommer ikke lenger opp enn 40kmt ca..

tips ?

Letteste er å bytte selve speedo-instrumentet og prøve, for det ligger nok der. Så lenge det er pre-87, så passer det inn om det er 518 eller M5, for testing purposes liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontrollert kuleventilerne till underspyling av stemplene så dem ikke står åpne konstant? eller det finnes kanske ikke på alpinan.

Oljetrykket skall ligge på 0.5-2bar på tomgang och 4-6bar på turtalsperre iht de rep. håndbøkene jeg har fra bmw på e28 535. men desse dokumentene har vel du også. står ikke om det er varm eller kall motor men ser for meg att det skall kontrolleres varm motor.

Oljetrykkinfo har jeg kontroll på, men takk allikevel.

Ang de underspylingsdysene, jeg har slike dyser som på M10x... Du har et poeng der, jeg har tidligere diskutert det med Per Øivind - men ingen av oss husker utseende på de dysene. Jeg såg for meg at det ikke var noen form for "ventil", jeg mente på at det bare var en dyse med hull rett igjennom (les: konstant åpne)?

M102 og M106 har full pupp inn på turboen, ingen struping.

Takk for info, da vet jeg det. Ergo så ligger nok ikke oljetrykk-tapet der heller. Da minsker mulighetene igjen...

Jeg har nye gule liggende.... (og rød)

Men det er vel neppe til hjelp da jeg, som deg og dine innleide, ikke tror dette har slik påvirkning på oljetrykket

Hmmm.. Godt å vite. Vi snakkes etterhvert!

må spørre siden jeg så du holdt på med instrument feilsøking :)

har 1 komplett instrument som alt virker på, untatt speedo, det kommer ikke lenger opp enn 40kmt ca..

tips ?

Letteste er å bytte selve speedo-instrumentet og prøve, for det ligger nok der. Så lenge det er pre-87, så passer det inn om det er 518 eller M5, for testing purposes liksom...

Sitter en liten fjæder belasted kule inne i de dyserne som er i m10x motorn men ved vilket trykk de skall åpne vet jeg ikke. de som satt i min motor ved overhaling åpne/stengte ikke som de skulle så jeg kjøpte nye til min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter en liten fjæder belasted kule inne i de dyserne som er i m10x motorn men ved vilket trykk de skall åpne vet jeg ikke. de som satt i min motor ved overhaling åpne/stengte ikke som de skulle så jeg kjøpte nye til min.

Oki...

Dammit, dette kan jo selvsagt være synderen. Jeg har IKKE sjekket tilstanden på de. Vurderte om jeg skulle kjøpe nye og sette i, men såg for meg at det var "evighetsintervall" på de... Er vel gjerne umulig å bytte de nå da veiv er montert.

Men hva med å rengjøre/smøre de da, der de står montert? Og kanskje få liv i kula igjen?

IMG_0622.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men problemet er at jeg dette er et 535 instrument, så skulle fått det til å virke :) men er det mulig å bytte en del av speedo får å få det til å fungere kanskje ? :)

For å gjøre ting enkelt for deg:

Sett inn "ny" speedometer-del (fra en annen E28) i 535-cluster, for å se om det virker som det skal da. Gjør det det da, er det jo 535-speedo som er fucka. Speedoen passer i alle instrumenter, uansett modell... Er det likt uansett speedo som står i, kan du nok bare bytte SI-bord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...