ingard Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Kunne jeg velge, ville jeg kjørt pent på usalta veier enn på salta. Tenker på bilen min AndreasDG, du må lære deg å nyte kjøringen vettu. Om noen velger å kjøre pent, så må man bare akseptere det, og nyte turen (: Nyte turen er noe jeg gjør prøver å gjøre.. Men når folk ikke klarer holde fartsgrensa, og jeg må ligge der å bruke MASSE ekstra bensin fordi de skal kjøre i følgende hastighetsmønster: Opp i 80 ned i 60 kanskje opp i 70 tilbake til 60 opp i 80.. Da er det IKKE spesielt morsomt.. Ikke for å være frekk men klarer du ikke kjøre bil på vinteren ta beina el. fatt Nei! til salting, endelig begynner statens veivesen å ta til fornuft. Saltede veier er bare negativt og en falsk trygghet. Det kan kanskje se slik ut, men på grunn av det kalde været i det siste så har ikke salt noen funksjon. Grensa for salting går på -10. Nå (hvertfall i Oslo/Akershus) bruker man et mel-liknende middel når temperaturen er mer enn -10 som fungerer på samme måte som strø sand. AndreasDG @ Fortsett å kjør slik du gjør så tar det ikke lange tiden før vi ser deg i en grøftekant eller pent plantet inn i en fjellvegg. Stå på! Tror det kommer ta litt tid jo.. Er ikke snakk om at man skal ligge i 150 i 80'n når det er vinter.. Det er snakk om at man til beste mulighet skal følge fartsgrensa.. Jeg kan også senke farten.. Men IKKE før antispinn osv slår inn alt for mye mens jeg ligger i den gitte fartsgrense, eller jeg merker at jeg sklir litt iblant. Jeg ANTAR ikke bare at det er glatt, skal man tro kan man stikke og sette seg i kirken.. Det er der man tror. Uansett, om du finner meg i en fjellvegg har jeg gjort det med vilje Og havne i grøfta kan man gjøre i 10km/t om det er glatt nok så. Man skal ikke prøve å holde fartsgrensa hvis man føler det er utrygt. Da er du en fare for omgivelsene. Tror folk har noe å lære om fartsgrenser. Jeg har ikke sjangs til å holde 80 alle plasser hvor det er 80 om vinteren. Og jeg har helt nye dekk.
AndreasBr Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 @Larsinnj: Hvis veien ikke er designet for å ha 80-grense så burde det kanskje vært 70 der..? Jeg bor i Oslo, men kjører ofte til Oppland Det virker på meg som at din oppfatning av en vei er ganske sort-hvit. Bare fordi det er 80 på en vei, betyr det ikke at nåla behøver ligge eksakt på 80 gjennom hele svingen. Om du tror det er det jo du som er en idiot (Ref det første du skrev). Når jeg kommer til en sving, nekter jeg å sitte og tenke at "Jeg kommer skli, jeg kommer skli, jeg må senke farten masse!!".. Det er man PASSE paranoid, og har ikke en DRITT i en bil å gjøre. Jeg må leve i troen om at dette går fint. Hadde det ikke vært meningen at man skulle kunne holde 80 på den evien hadde det aldri blitt satt 80 på den veien heller. Eventuelt kan man ta en litt mildere versjon, og tenke at i den svingen der KAN det være glatt, så jeg må være mer obs.. Det betyr ikke at jeg må ligge i 50 gjennom svingen. Sjansen for at jeg kommer i 80 i 80'n på veier jeg har kjørt før er meget stor. Om det ikke passer deg, kom deg vekk fra veien
ingard Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 ^^ A: Du er 18, meget umoden og kommer til å skjønne B: Du er og blir en fare for alle andre, og vil ende opp med å skade deg selv eller noen
Lyktestolpe Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 AndreasDG, en fartsgrense er en maksgrens man ikke skal overstige. Den sier ikke at man skal kjøre i den opplyste hastigheten. Den sier du ikke skal overstige den. Er du utenfor tettbebyg strøk, er det 80, med mindre noe annet er opplyst. Det betyr ikke at det nødvendigvis er forsvarlig å kjøre i 80. Man skal kjøre etter forholdene. Det du driver med er å strekke strikken(Ut i fra hva du skriver). En dag går det galt. Skjønner du ikke det, synes jeg synd på deg, og den bilen du kanskje møter i motgåened felt.
ehrnst Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 @Larsinnj: Hvis veien ikke er designet for å ha 80-grense så burde det kanskje vært 70 der..?Jeg bor i Oslo, men kjører ofte til Oppland Det virker på meg som at din oppfatning av en vei er ganske sort-hvit. Bare fordi det er 80 på en vei, betyr det ikke at nåla behøver ligge eksakt på 80 gjennom hele svingen. Om du tror det er det jo du som er en idiot (Ref det første du skrev). Når jeg kommer til en sving, nekter jeg å sitte og tenke at "Jeg kommer skli, jeg kommer skli, jeg må senke farten masse!!".. Det er man PASSE paranoid, og har ikke en DRITT i en bil å gjøre. Jeg må leve i troen om at dette går fint. Hadde det ikke vært meningen at man skulle kunne holde 80 på den evien hadde det aldri blitt satt 80 på den veien heller. Eventuelt kan man ta en litt mildere versjon, og tenke at i den svingen der KAN det være glatt, så jeg må være mer obs.. Det betyr ikke at jeg må ligge i 50 gjennom svingen. Sjansen for at jeg kommer i 80 i 80'n på veier jeg har kjørt før er meget stor. Om det ikke passer deg, kom deg vekk fra veien DU har ikke en dritt i en bil å gjøre. du som ikke kjører etter forholdene og uforutsette hendelser
Saltkjelen Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 AndreasDG, en fartsgrense er en maksgrens man ikke skal overstige. Den sier ikke at man skal kjøre i den opplyste hastigheten. Den sier du ikke skal overstige den. Er du utenfor tettbebyg strøk, er det 80, med mindre noe annet er opplyst. Det betyr ikke at det nødvendigvis er forsvarlig å kjøre i 80. Man skal kjøre etter forholdene. Det du driver med er å strekke strikken(Ut i fra hva du skriver). En dag går det galt. Skjønner du ikke det, synes jeg synd på deg, og den bilen du kanskje møter i motgåened felt. Jeg deler samme oppfatning som deg. Jeg må imidlertid tilføye at jeg mer eller mindre blir oppgitt av å lese disse innleggene. Sjokkert blir jeg nemlig ikke for dette er jo ikke det første tåpelige greiene som kommer fra denne karen...
FredrikE24 Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 AndreasDG, kan ikke si jeg liker holdningene du har til bilkjøring! Med tanke på kjøring på glatta foretrekker jeg RWD, du merker kjapt hvor glatt det er på veien og kan kjøre etter dette. Med forhjulstrekk spinner man og mister styring, 4WD merker man ikke at det er glatt før man skal stoppe. Erfaringsmessig synes jeg RWD tar seg bedre fram enn FWD, særlig i svinger. I bakken opp til området hvor jeg bor, så er det et helvette hver vinter.. Aldri bakhjulstrekkere som blir ståendes..
AndreasBr Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Man skal ikke prøve å holde fartsgrensa hvis man føler det er utrygt. Da er du en fare for omgivelsene. Tror folk har noe å lære om fartsgrenser. Jeg har ikke sjangs til å holde 80 alle plasser hvor det er 80 om vinteren. Og jeg har helt nye dekk. Jeg sier ikke at man skal prøve å holde fartsgrensa hvis man føler det er utryggt. jeg sier man skal holde fartsgrensa om man føler det er trygt. Bare fordi bestemor i bilen foran synes biler blir utrygge i det man går over 40 enten sommer eller vinter, betyr ikke at jeg har samme mening. Og dersom man skaper kø pga førstnevnte får man slippe de forbi. (Hvis de vil forbi). ^^ A: Du er 18, meget umoden og kommer til å skjønne B: Du er og blir en fare for alle andre, og vil ende opp med å skade deg selv eller noen A: Jeg er 24 B: Som alle andre på veien AndreasDG, kan ikke si jeg liker holdningene du har til bilkjøring! Med tanke på kjøring på glatta foretrekker jeg RWD, du merker kjapt hvor glatt det er på veien og kan kjøre etter dette. Med forhjulstrekk spinner man og mister styring, 4WD merker man ikke at det er glatt før man skal stoppe. Erfaringsmessig synes jeg RWD tar seg bedre fram enn FWD, særlig i svinger. I bakken opp til området hvor jeg bor, så er det et helvette hver vinter.. Aldri bakhjulstrekkere som blir ståendes.. Kan ikke si jeg forstår sammenhengen mellom det som har blitt sagt, og det du skriver under der, men men.. Hva har RWD/FWD/AWD med saken å gjøre? DU har ikke en dritt i en bil å gjøre. du som ikke kjører etter forholdene og uforutsette hendelser Unnskyld meg, men hvor i helvete får du dette fra? Jeg har aldri skrevet at jeg ikke kan senke farten dersom jeg synes at det er glatt.. aka, etter forhold. AndreasDG, en fartsgrense er en maksgrens man ikke skal overstige. Den sier ikke at man skal kjøre i den opplyste hastigheten. Den sier du ikke skal overstige den. Er du utenfor tettbebyg strøk, er det 80, med mindre noe annet er opplyst. Det betyr ikke at det nødvendigvis er forsvarlig å kjøre i 80. Man skal kjøre etter forholdene. Det du driver med er å strekke strikken(Ut i fra hva du skriver). En dag går det galt. Skjønner du ikke det, synes jeg synd på deg, og den bilen du kanskje møter i motgåened felt. Jeg deler samme oppfatning som deg. Jeg må imidlertid tilføye at jeg mer eller mindre blir oppgitt av å lese disse innleggene. Sjokkert blir jeg nemlig ikke for dette er jo ikke det første tåpelige greiene som kommer fra denne karen... Se det bryr meg så jævlig hardt hva du mener AndreasDG, en fartsgrense er en maksgrens man ikke skal overstige. Den sier ikke at man skal kjøre i den opplyste hastigheten. Den sier du ikke skal overstige den. Er du utenfor tettbebyg strøk, er det 80, med mindre noe annet er opplyst. Det betyr ikke at det nødvendigvis er forsvarlig å kjøre i 80. Man skal kjøre etter forholdene. Det du driver med er å strekke strikken(Ut i fra hva du skriver). En dag går det galt. Skjønner du ikke det, synes jeg synd på deg, og den bilen du kanskje møter i motgåened felt. At en fartsgrense er en lovlig maksgrense er riktig, det kan jeg ikke krangle på. Men jeg vil fortsatt påstå at man burde streve for å holde den. En av årsakene til masse kø er folk som ligger i 70 i 80'n samt at folk absolutt skal ligge med maks 1 meter mellom bilene. Hadde alle hatt 1 billengde mellom bilene hadde det vært mye mindre kø. Og jeg er enig i at selv om det står 80, er det ikke nødvendigvis forsvarlig å holde 80. MEN! Dersom man mener at det er det så har jeg min fulle rett til å ligge i 80. Beklager, men jeg har ikke vane for å kjøre i motgående kjørefelt. Om du ikke skjønner det synes jeg synd på deg, og den bilen du garantert kommer møte.
Melkvik Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 "Og jeg er enig i at selv om det står 80, er det ikke nødvendigvis forsvarlig å holde 80. MEN! Dersom man mener at det er det så har jeg min fulle rett til å ligge i 80. " Men selv om du mener att det forsvarlig å holde 80, betyr det da att du har rett?
AndreasBr Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 "Og jeg er enig i at selv om det står 80, er det ikke nødvendigvis forsvarlig å holde 80. MEN! Dersom man mener at det er det så har jeg min fulle rett til å ligge i 80." Men selv om du mener att det forsvarlig å holde 80, betyr det da att du har rett? Det vil jeg påstå er helt individuelt. Alle vil mene at den hastigheten de finner riktig er den rette.
ingard Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 ^^ Nettopp derfor skal du ikke ligge i ræva på folk som vil holde en sikker fart! Har du tenkt på at du tuter og stresser opp familier og unger? Og at dette kan føre til en ulykke? Ro deg ned, du sparer ALDRI noe tid på å kjøre forbi folk som kjører 70 i 80-sonen. Du burde ta inn over deg de svarene du har fått. Ingen er enige med deg. Da burde det ringe en bjelle. Hvordan du bestod oppkjøringa er et mysterium. Der nytter det ikke med tuting..
///Magnusrc Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 ^^ Nettopp derfor skal du ikke ligge i ræva på folk som vil holde en sikker fart! Har du tenkt på at du tuter og stresser opp familier og unger? Og at dette kan føre til en ulykke? Ro deg ned, du sparer ALDRI noe tid på å kjøre forbi folk som kjører 70 i 80-sonen. Du burde ta inn over deg de svarene du har fått. Ingen er enige med deg. Da burde det ringe en bjelle. Hvordan du bestod oppkjøringa er et mysterium. Der nytter det ikke med tuting.. Helt enig. Uansett hva som skrives er det du som alltid har "rett", Andreas. Prøv og hør litt på andre med fornuftige svar. Den kjøringa du refererer til strider i mot kjørerevett og det du lærte til å bestå førerprøven. Det er slike bilister som skaper trafikkulykker og ikke burde ha bil. Ikke de som kjører "møkkete" bil og tar forhåndsregler og kjører forsiktig! Som du mener..
Fredrik 90 Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 A: Jeg er 24 Det ville jeg holdt kjeft om var jeg deg, det er ikke lite flaut å sitte med de holdningene dine og være 24 år gammal! Det er akkurat sånne som deg som ligger strødd i veikantene rundt forbi, hvis du er skikkelig uheldig så har du planta bilen i plogen på en brøytebil eller en fjellvegg og tatt livet av de uskyldige vennene dine som sitter på! Plutselig så løper det en elg eller i værste fall et barn på akebrett ut i vegen, og der kommer du på stive hjul på slapseføret! Å si da "Jammen det var jo 70 sone her" kan du jo tenke deg selv hvordan blir! Man skal ha så jævlig respekt for føret på denne tiden av året, og jeg sinker mer en gjerne resten av trafikken bare jeg føler meg trygg! Om du så ligger bak og presser og blinker med lysa uten å kjøre forbi så skal du ikke se bort i fra jeg stopper og konfronterer deg med en ømm nese og sprukken overleppe! Så kan du heller rase videre på holka med fortenna dine skranglende i askebegeret Oppfør deg Andreas, du er faenmeg 24 år gammal
Kentan-racing.com Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 har kjørt langtransport i en årrekke nå og kjørt på utroli varierende vei standard.. Og er tilhenger av og reise til nordnorge blant annet! der er mange plasser det ikke saltes.. Så lenge det er snø ute la den få være i fred.. ikke bruk salt.. Er tilhenger av slik det er gjort på namsskogen blant annet.. Er så lange strekk opp mot nord der at de sikkkert ikke har råd og salte.. Der høvler dem bare veien om den blir for sporete... Og dette er helt kanon og kjøre på.. Men er mulig at med dagens fokus på piggfri dekk så kan det bli farlig med snøveier da piggfritt lettere polerer snøen til slutt menst piggen river det mere.. Jeg er IMOT salt iallfall.. ahh og andreas her.. siden jeg for et par år siden kjørte livet av en kar som han trolig
Saltkjelen Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Og jeg er enig i at selv om det står 80, er det ikke nødvendigvis forsvarlig å holde 80. MEN! Dersom man mener at det er det så har jeg min fulle rett til å ligge i 80. Det betyr ikke nødvendighvis at forankjørende har vurdert situasjonen til det samme som deg og mener at det er totalt uforsvarlig å ligge i 80 km/t. Og ettersom du sier at det er individuelt til å vurdere situasjonen så skal du være den siste til å klage på forankjørende som allerede har tatt en beslutnig. En av årsakene til masse kø er folk som ligger i 70 i 80'n samt at folk absolutt skal ligge med maks 1 meter mellom bilene. Jeg syns å mene at du skrev tidligere i tråden at du lå på bakfangeren og tutet / blinket dersom man ikke holdt fartsgrensen...? Vel, snakk om selvmotsigelse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå