Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

1. Dette skyldes normalt ladetrykk på lavt turtall som følge av manglende/dårlig VNT justering. Vakumlekkasje eller dårlig justert software.

2. Bytt slanger. Det er helt unødvendig å drive å fylle opp en hel tråd over 100-200,- i vakumslanger. Når dette er gjort så kan man gjennopta "normal" feilsøking.

3. Det som er litt rart er at du har for mye ladetrykk på lavt turtall (sier du), dette kan også redusere effekten da du går over ladettrykksbegrenseren.

Det vil være fordelaktig å få inn 100% original software. Da vet du hva du har med å gjøre.

4501 tar ofte litt tid før kommer opp. Det er feilkoden du får når du blender EGR og ikke gjør de riktige justeringene i software.

tonyku: riktig konkludert. Tålmodighet trenger du en del av når du skal justere dette.

1: Den lader vel ca 1.4-1.5bar på 2500rpm, men går som et dass, på ca 3000rpm går ladetrykk ned til 1.1bar ca og bilen akselrerer som et skudd. 

2: Jeg har skiftet samtlige vakumslanger. Det er ikke vakum lekkasje på noen av slangene, muligens er det lekasje på et av komponentene som vakumslangene går til. Jeg prøver så godt jeg kan å gjenoppta "normal" feilsøking. 

3: Jeg har på 2500rpm ca 1.4-1.5bar ladetrykk. 

 

Hvor kan jeg få tak i original software til min bil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger også merke til at den akslingen som går ned i pumpa, altså den som regulerer turtall klikker i full posisjon 2 ganger hver gang tenninga går på. Lokket får jeg ikke lengre bakover. Ser ingen vesentlige forskjeller på lokket fra 93 til den 96 modellen med startsperre. Mulig akslingen er kortere osv. Muligheter for å fjerne startsperre midlertidlig bare for å teste?

 

Hva viss jeg tar ledningsnettet fra den gamle (automaten) motoren å setter over på den nye (manuelle) for å bruke hjernen med startsperre, blir den å starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode: da lader den for mye ift originale begrensere, og det er også trolig grunnen til at den ikke vil gå.

tonyku: du kan find ha en automat bil med manuell kasse. Bare å "jumpe" "P/N" sperre. De to forskjellige lokkene som finnes er med selepekontakt og magnetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft :)

 

Blir denne å se på noe treff i sommer?

 

Målte for moroskyld ladetrykket på min i dag :P 1.5 bar max. Kom kjapt ladetrykket vertfall, hehe :)

 

Kan rapportere at tuningen holdt uten problem nedover tyskland og hjem, kjørte vell 3500km elns fra onsdag til søndag.

 

Klarte forøvrig 260 på speedo(autobahn) , hadde kanskje klart å krype pittelitt lenger opp, men klarte ikke pga trafikk osv.

 

Jonas som som fiksa steg 1 på min, regner med du skjønte det men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Ja da har jeg ett av hver å må antaglivis ha ny dieselpumpe for å komme forbi startsperren. Lokkene passer ikke om hverandre da det virker som lokket fra (96 modellen) har korterebaksling enn den fra 93. Dermed rekker ikke denne ned til det hjulet som akslingen skal inn på. Legger ut bilder strax. Automatgirvelgere har jeg allerede koplet forbi. Problemet mitt nå er startsperren som ikke gir diesel fram til dysene.

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tenner viss jeg bruker lokket fra automatmotoren. Problemet er at den går på full gass med en gang. Den starter ikke med det lokket tilhørende motoren som står i nå. Slik ser lokkene ut.

Med startsperre.

Postet bilde

Uten startsperre (manuell)

Postet bilde

Begge

Postet bilde

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for tiden på E60 525d/530d 2003-2005-modell. De jeg har funnet så langt har naturligvis gått en del km, er dette noe å bekymre seg for? Tenker på turbo, swirl flaps og vet ikke hva.

 

Ser det er en del forskjellige modeller, 163 og 177hp 525d, er det kun programvaren som er forskjellig på disse? Har det noe for seg å legge inn de ekstra kronene og få en 530d?

 

Blir det en slik blir det glatt en remap, fjerning av swirl flaps og evt partikkelfilter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode: da lader den for mye ift originale begrensere, og det er også trolig grunnen til at den ikke vil gå.

tonyku: du kan find ha en automat bil med manuell kasse. Bare å "jumpe" "P/N" sperre. De to forskjellige lokkene som finnes er med selepekontakt og magnetisk.

Hva kan være årsaken til dette? 

Har du vært borti at noen av komponentene lekker vakum? Altså en av de 4 som står i enden av 3.5mm slangene? 

 

På oppgradert software vil den heller ikke gå bra på lave turtall, men den går bedre når ladetrykket går litt ned og stabiliserer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen TRF. Hadde det ikke vært for deg så tror jeg ikke at bilen hadde starta. Bytte tilslutt ledningsnett. Tok fra den originale motoren. Tok også hjernen og topplokket til dieselpumpen fra den gamle motoren. Her satte jeg bare lokket på å tippet sånn ca hvor det skulle stå. Etter noe lufting og flytting av lokk 1.2 mm forover så går den fint på 710 rpm tomgang. Starter lett. Så nå er det bare å montere resten så blir det prøvetur.

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode: for sent, ser om jeg får svart deg i morgen.

Tony: Takk:) Lykke til videre:)

Ådne: e46 330d "wtcc". 184hk org motor, TRF Steg 4 (dyser, turbo, IC, eksos + noe smådeler). Gjenstår å se hvor vi havner med nye justeringer i år og hvor vi velger å legge oss. Men bremsa opp i 405hk og 860Nm i 2013.

Regner med å ha første test med bilen som den er nå på e30meet. Blir nok en hel del problemløsning og justering, men satser på å være der i alle fall.

post-61063-0-51665800-1403649494_thumb.jpost-61063-0-14930200-1403649552_thumb.jpost-61063-0-46840500-1403649604_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...