Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Satser på et spørsmål her også.

E61 525d M57. Gir feilmelding på matetrykk rail, for lavt trykk og motoren går i nødmodus om jeg gir mye gass. Logging av matetrykket over diagnoseinstrument viser forskjell mellom spesifisert og målt trykk når trykkpumpa lader over 1000 bar. F.eks 1300-1400 spesifisert mot 1100 målt. Går jeg langsomt på gassen tåler den mer før den kutter enn om jeg går brått på full gass. Trykk er helt likt opp til 600-700 bar, differansen er på første siffer videre til 1000 bar. Så øker det dramatisk. Turtall ser ikke ut til å spille noen stor rolle, den kan kutte under 3000 rpm eller rundt 4000 rpm avhengig av hvordan jeg presser frem feilen.

 

Mekanikeren som hjalp meg med å måle mente feilen lå i tilførselen før trykkpumpa, siden trykket er normalt inntil den skal hente ut det siste ekstra. Det eneste øvrige vi reagerte på var spenningen diagnoseinstrumentet viste. Det lå på ca 14.8V ladespenning, men ved matepumpa bak i tanken stod det kun 11-12V.

 

Har nettopp byttet dieselfilter til nytt originalt og feilen ligger ikke der. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket Pre supply trykk har du? Vet ikke hvordan det er på E60 men på E39 skal det være ca 4 bar på tomgang og ikke under 3-3.5 bar ved full last. På E39 har du løftepumpa i tanken, inliner pumpa under førersete og  trykkbegrensningsventil 16121184977 som mulige feilkilder.  

 

Nr 11:   http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=DP81&mospid=47559&btnr=13_0801&hg=13&fg=10

 

Mitt forslag er å finne ut hvilket matetrykk bilen din skal ha og så lese av live data idet du gir full pedal for å se hvor langt matetrykket faller. Faller det for langt går det utover trykket høytrykkpumpa klarer å gi ut til rail. 

 

PS!

Det virker jo litt rart med det spenningsfallet du har bak ved matepumpe. Kanskej tatt av stikk og sprayet litt electrocleaner inni der for å se om du får opp spenninga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E6x er ikke helt lik. Det er ikke inline-pumpe på den, men drivstoffilter under førerstolen. Det går rett fra matepumpe i tank til trykkpumpe på motor, via det nevnte filteret under førerstolen. Opplevde forøvrig feil med både den inline- og matepumpa på E39, men da var symptomene helt annerledes enn hva jeg har nå.

 

Husker ikke verdiene på måling fra matepumpa, foruten spenningen som syntes lav. Det er første punkt på sjekklisten, men får ikke målt det igjen før tidligst førstkommende mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIS setter opp følgende sjekkliste, i rekkefølge, for lavt matetrykk på rail:

1. Dyser

2. Trykkpumpe

3. Trykkventil

 

Synes det er merkelig om det skal være dyselekkasje, for det sedvanlige symptomet med at den er tung å starte på varm motor er ikke der og trykket er helt normalt på alle vanlige motorbelastninger.

 

EDIT: sjekkliste for motor som ikke starter og da er det mer logisk. Finner ingen sjekkliste i TIS for mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg rådet til mekanikeren du hadde med deg og hold deg på lavtrykksiden først. Det er både enklere og billigere med ting som jobber med 4 bar enn ting som jobber med 1800 bar  :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som skal skje om man tar vakuum slangen som skal til Boost Control Solenoid og setter den rett på turbo? 

Vil den da lade max trykk? 

Har prøvd dette på min, og den lader da ca 1.1 bar, og går jævlig dårlig. 

320d 03 mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp skiftet alle slangene. Det ser ut som den har greit med vakuum, men etter jeg stopper motoren forsvinner vakuumet iløpet av noen minutter. 

Ifølge denne videoen detter trykket etter noen minutter, men er fortsatt ikke sikker på hva som er rett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det normalt bare å bytte vakumslanger ja.

Du har for øvrig gjort en formidabel jobb med feilsøking, derfor jeg "likte" innlegget ditt. Slik bør et innlegg se ut. Om ikke alle har samme mulighetene så kan man lære av måten du går frem på.

 

 

Ting tar litt tid her i gården, men nå har jeg endelig fått litt deler og har fått byttet trykkregulatoren bakpå høytrykkspumpa. Det var i overkant trangt, men det gikk med litt plunder og heft på et kvarters tid (mistet selvfølgelig en skrue).

 

Uansett; feilsøkingen viste seg å være rett. Den startet som et skudd før jeg såvidt hadde vridd på tenninga. Tydelig railtrykk i massevis ved start nå (har ikke sjekket verdier med INPA ennå). Når jeg ser på regulatoren som satt der, så skjønner jeg meget godt hvorfor den ikke virket:

 

drv_gammel.jpg

 

O-ringen har blitt porøs og er splittet. Ser også at den lille ringen av plast eller et annet lett metall som ligger i bakkant også har fått lide. Kan man tro at det blir byttet unødvendig mange høytrykkspumper pga. en så banal feil?

 

Anyway, nå er det på tide å bytte vakuumslanger. Ser en utfordring med å komme til ved turboen :( Hvordan gjør dere dette? Tenkte kanskje jeg skulle ta bort hele luftfilterboksen (underdelen), men da ser det ut til at jeg må demontere stort sett alt som er da det er én stor plastikkdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos BMW. Be om softwareoppdatering.

Var hos bmw idag og spurte om pris og fremgangsmåte ved feilsøking. 

Fortalte at bilen har oppgradert turbo og EGR var fjernet. Mannen fikk nesten panikk og sa han ikke hadde greie på "trimmede" biler, de har kun erfaring med standard biler. Og om jeg ikke fikk opp noen feilkoder med mitt eller annet verksted sitt utstyr, så fant de neppe noe de heller. 

Prøvde å forklare at turboen er en original turbo som kun har større impellere, og at bilen kjøres med original software, men han var godt over gjennomsnittlig skeptisk..... 

Får prøve auto elektro i morgen, evt om noen vet et verksted i nord sverige som er flinke med bmw diesel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte ikke du om original software? Da går du til bmw og får det. Du spurte ikke om feilsøking.

Du kjører jo IKKE på original software i dag. Natruligvis spiller det en stor rolle hvilket utstyr du bruker, for du skal IKKE se etter feilkoder, men LOGGE verdier.

Mattae, du vil nok ikke merke så mye. Den flower litt bedre, også sikrer du deg mot at den åpnes under mottrykk. ECU må programmeres for å fjerne EGR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte ikke du om original software? Da går du til bmw og får det. Du spurte ikke om feilsøking.

Du kjører jo IKKE på original software i dag. Natruligvis spiller det en stor rolle hvilket utstyr du bruker, for du skal IKKE se etter feilkoder, men LOGGE verdier.

Mattae, du vil nok ikke merke så mye. Den flower litt bedre, også sikrer du deg mot at den åpnes under mottrykk. ECU må programmeres for å fjerne EGR.

Jeg spurte om de kunne logge verdier og se etter avvik siden jeg ikke fikk opp feilkoder, det gikk sikkert, men da måtte de ha to mann for å kjøre osv, og det ble veeeldig dyrt sa han. Jeg synes hele greia hørtes passelig elendig ut. Det hørtes ikke ut som han var spessielt god på dette, eller hadde lysst å ta jobben.

Får dra tilbake i morgen å spørre etter oppdateringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...