Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Virkelig mye bra info her.

Har ikke mye erfaring med diesel, bare spørsmål:-/ Antar de kan være noe nyttig for flere. Har en 320 D 2006 mod.

Har kikket litt på EGR ventilen og inn i innsuget (ille synes jeg som er vant med bensin). Er det slik at det blir feilmelding, men at det kan programeres bort ved å stenge EGR eller bare programere den bort og la alt stå?

Har montert boks på denne og den har gått med den i 3 år, ingen feil. Bare går godt. Har kjørt fullfart med den i Tyskland i lang tid (går over 240 km/t GPS). Jeg er imponert over denne.

Men ønsker ta vekk partikkelfilter og kat (bedre å ha det på hylla). Er det noe du kan levere (downpipe)? Hadde vært flott om noen kunne lage et slikt rør. Ser at du skriver at du skal ha opp en hjemmeside/ firma, men ville bare spørre.

Ellers synes jeg utluftinga på toppen som går inn mellom luftmengdemåleren og turboen ikke er noe bra. Drar jo alt mellom turbo og kjøleren:-( Er det noe bedre løsning her. Var inne på tanken å lage en catch tank men var trangt. Kunne ha en tank med inn og ut i toppen av boksen. Slik at du kunne tømme ut gørra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Arne:

Denne bilen har i all hovedsak samme komponentene som 530xd,men som snappy sier så er det andre dyser på denne, og dermed noe lavere effekt. Forøvrig gratulerer med ny nydelig bil ;)

523iat: vakumpumpa stå opp på toppen og drives av eksoskammen, ettersom du ikke kan ta vakum fra innsuget har du denne. Jeg tør ikke lengre si noe om tikkinga, da forslagene som (totalt sett) har kommet er så forskjellige at jeg ikke aner hva slags lyd det er snakk om.

Trojamoss: Denne er jeg litt usikker på hvilke flaps som står i, men vil tro det dreier seg om ny type.Litt rart at det står forskjellig effekt i papirene. Sjekk hva BMW oppgir på ditt chassis nr, dette er nok det rikitge.

330dtouring: greier du å fremprovosere feilen på noe vis? ellers er rensestoffene mest for troa.

tommyf: vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente, men på din bil kan du ikke gjøre noe med egr (annet enn muligens blendeplate med hull i som noen nevner i tråden) uten å programmere bilen for dette.

Rør til å fjerne partikkelfilter/kat er noe jeg leverer ja, sammen med software til dette.

Angående veivhusvent, så skal filteret som står på toppdekselet ta bort det verste og drenere dette ned i motor igjen. En uavhengig catchtank hadde kanskje vært noe ja. Grunnen til at den står det den står er at den bør være etter MAF, men ikkepå trykkside.

beklager sent svar, samme gjelder pm, dersom noen spør og ikke får svar, send på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint. Men er det slik at du monterer røret og omprogrammerer eller vil du at jeg bytter det i først og så kommer med bilen?

Er det noe som du har utført på flere biler+

Hva blir effekttallene etter en slik jobb og hva koster det?

Vil du ha dette på pm så fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å fremprovosere ugjevn gange. Klarer heller ikke å finne noen fellesnevner for når det skjer. Noen ganger på lave turtall, feks i bygatene hvor jeg gir litt gass (<1200rpm) kan lyden bli "kvassere", lik eldre diesler. Dette varer også bare ca 1 sec (noen ganger virker de som om turtallet øker litt) før det forsvinner og alt virker normalt.

Tuning:

Bilen har nå 190'km på telleren. Den fremstår meget velholdt og "tight". Turbo byttet på 125'km. Kjøres for det meste på langkjøring. Skiftet automat olje+filter på 180'km, nær sagt ingen sedimenter i bunnpannen. Automaten oppleves å være i god stand. Må se på en mulig lekasje mellom turbo og manifoil. Monter downpipe. Dersom jeg finner løsningen på ugjevn tomgang, tror du denne bilen har passert punktet hvor den ikke bør tunes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke, pleier å vise til min egen bruksbil når det gjelder holdbarheten på mine produkter, den har rulla over 240, siste 70-80 trimma, det er 2001 530dA med den fryktede kassa, den lever og lever, har tatt ut vesentlig mye mer fra denne enn jeg gjør på kundebiler. Har du kontrollert dyser på bilen? sier ikke at det har noe med saken å gjøre, men det er greit å utelukke dette på en bil med slik km.

Tommyf; send meg gjerne en pm med info om din bil, så svarer jeg på den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på lekasjetest? Har ikke gjort det enda. Skulle gjøre en lekasjetest sist uke, men utsatte det da tiden ble knapp, prioriterte hjulkontroll. Har tenkt mye på om jeg kan gjøre lekasjekontrollen selv, er det 5mm slange som er på retur fra dysene. Er prosedyren å montere slangene, starte motoren og la den gå på tomgang. Obervere at mengde i returslangene er lik?

Jeg tar kontakt senere reg. tuning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på kontroll av returmengde ja (indre lekkasje)

Det er ikke vanlige retuslanger som på eldre biler, så du trenger en "plugg" å sette ned i hver dyse. Men ikke noe problem å gjøre det selv om du ordner dette.

Prosedyren er slik ja, la den gå på tomgang. Sagt enkelt så "drypper" dyser som er iorden mens defekte "spruter". Trenger ikke å kjøre den så lenge, du ser med en gang om noen skiller seg ut.

Denne motoren du har kan jeg gjøre underverker med! Fantastisk bra motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slike plugger som brukes på dysereturen mulig å kjøpe noen sted?

Ja, jeg er veldig imponert over motoren i standard utgivelse. Det er vell det som holder meg tilb reg. tuning. Men, tanken på at den kan bli enda bedre er fristende:)

Ser du nevnte tidligere at du levere downpipe til 320, har du en til min motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trojamoss; jeg finner nok utav det uansett, men alltid greit å vite så mye som mulig ved en evt ordre.

330dtouring; jeg har rør til din og ja, og til de aller fleste biler, jobber med å få til jigger til de jeg ikke har til pdd. ;) Rørene leverer jeg i forbindelse med tuning da det ikke er helt ideelt å fjerne kat uten også å omprogrammere.

Motoren er veldig fin i utgangspunktet ja, liker det at den drar så fint oppover registeret, og den relativt uforsinka gassresponsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier du å montere downpipen, eller er det noe jeg kan gjøre før du tuner. Jeg har planer om først å sjekke eksoslekasjen, kunne vært greit å montere pipa samtidig.

Hvilke effekttall vil du tune denne til, forutsett downpipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar TRF!

Var visst 8,5t arbeid å sjekke løfterene, da de må ut med kammene å justere registeret, så da ble det skrinlagt. Verkstedet kunne i tilleg ikke garantere at det var løfterene, så da risikerer man å betale 8500 for ingenting.

De har brukt 5,5t for å demontere å påmontere toppdeksel, kammer og vippearmer så visst veldig bra ut.

Vakuumpumpe er utelukket pga lyd. Lyden høres ut som den kommer i fremkant av motor i følge verksted.

Får bilen tilbake igjen imorra etter en ny oljerens og ny olje.

Skal prøve å legge ut lydklipp når bilen kommer tilbake fra verksted.

Blir vel bare å kjøre med bilen frem til sommeren og evt bytte maskinen når feriepengene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...