Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Holder ein knapp på elektronisk pumpe her.

Effektmessigt vil/bør det ikkje være forskjell.

Forskjellen vil være kjørbarheiten siden ein kan forandre dynamisk tenning og dieselmengde etter behov.

Mekanisk pumpe vil kun være statisk timing som gjelder,altså sette eit kompromiss mellom kjørbarheit og effekt.

 

Ville nok høyrt med TRF om pris på mapping på elektronisk pumpe siden det ikkje bare er å kaste den i.

Er ikkje bare å montere 12mm element og tru at det blir bra uten å gjøre andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har byttet intercooler og eksosen fra turben og til første flens på 530d 193hk?

Er det noen merkbar forskjell?

Tenker da på deler ifra TRF.

Jeg har disse delene og ja du merker forskjell, jeg merka spesielt godt at responsen ble mye bedre etter å ha fjerna katalysatoren.IC er 80% større så innsugslufta blir jo kjølt ned endel mer enn originalt men hvordan det slår ut rent praktisk på original software vet jeg ikke.  Men endel av poenget er jo at du kan ta ut endel mer effekt pga disse delene så jeg vil jo absolutt anbefale å kjøpe hele steg 2+ pakken slik at du får mapping i tillegg. Da har du plutselig 260 hk og 550Nm 

 

Her kan du se de montert i min bil :

 

http://bimmers.no/topic/788927-530dat-e39-350hp700nm-trf-steg-4/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slags olje kjører dere med på m57d30? Har brukt Valvoline 5w30, men på schmiedmann solgte de meg 10w40 bmw-olje (castrol?) :)

 

Jeg har alltid kjørt 5w30 olje på min M57D30, kjører konsekvent Mobil1 5w30 Esp. Hva som er rett og feil vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder ein knapp på elektronisk pumpe her.

Effektmessigt vil/bør det ikkje være forskjell.

Forskjellen vil være kjørbarheiten siden ein kan forandre dynamisk tenning og dieselmengde etter behov.

Mekanisk pumpe vil kun være statisk timing som gjelder,altså sette eit kompromiss mellom kjørbarheit og effekt.

 

Ville nok høyrt med TRF om pris på mapping på elektronisk pumpe siden det ikkje bare er å kaste den i.

Er ikkje bare å montere 12mm element og tru at det blir bra uten å gjøre andre ting :)

 

Det som er med den elektroniske pumpen , så kan jeg ikke justere diesel mengde i etter tid , det kan jeg med en mekanisk pumpe. 

 

 

Noen må fortelle meg hvorfor M51D25 må mappes,  jeg har vært i kontakt med 3 svensker som har trimmet disse motorene. De ler når jeg sier at den må mappes , verken diesel pumpe , turbo , innsug , og det er ikke map sensor eller luftmengde måler , er koblet til noe som helst av hjerne eller lignende , kun gassen som er elektronisk på diesel pumpen. 

 

 

mercedes motorer , om602 eller hva den heter , der bruker de kun mekanisk pumpe , og de drar ut 300 - 450 hk.

 

se på mercedesen til Blacksmokeracing, mekanisk pumpe . så det skal holde etter min mening. 

 

 

Hadde jeg "solgt" og drevet med det som du TRF driver med for å tjene penger, så hadde jeg også sagt at elektronisk var best, da jeg utfører "den tjenesten" av mapping. 

 

om det skal være noe for for innterese å bruke "elektronisk" pumpe , som kun er gassen, som må "mappes" så må du nesten forklare meg grundig hva du gjør med denne motoren ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSmoke Racing skrur ikke på pumpa på gefühlen, de bruker en fyr som kan sine saker. Fyren lever av å trimme dieselmotorer for dragster traktorer og fintuner pumpa for de i benk etc.

Et map er vel et program som kjøres og styrer alt som har med dieselpumpa å gjøre, å mappe for mer power vil si å endre på en rekke parametre i peogramet. Man oppnår nok mye mer med elektronisk pumpe og map, men krever nok å ha kunnskap og utstyr. Man har mer kontroll på hva som skjer.

I en mekanisk pumpe, så bytter man elementer hos dieselmeken ol. Og de setter pumpa i benk, justerer den inn i benk etter hva slags oppsett du har. På Om606 og Om603, så forstår jeg det slik at de tuner de i hvilket "steg" du vil ha. Resten er erfaring fra tidligere bygg om hvordan det bør være. Vil tro at sjansen for å oppnå en sprek diesel uten å røyklegge bygda på fullt øs er større på elektronisk.

Så har man de som bare skrur i vei på pumpa og klager på en random Facebook gruppe om hvorfor motoren deres jager og øker turtall uten grunn etterpå :)

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSmoke Racing skrur ikke på pumpa på gefühlen, de bruker en fyr som kan sine saker. Fyren lever av å trimme dieselmotorer for dragster traktorer og fintuner pumpa for de i benk etc.

Et map er vel et program som kjøres og styrer alt som har med dieselpumpa å gjøre, å mappe for mer power vil si å endre på en rekke parametre i peogramet. Man oppnår nok mye mer med elektronisk pumpe og map, men krever nok å ha kunnskap og utstyr. Man har mer kontroll på hva som skjer.

I en mekanisk pumpe, så bytter man elementer hos dieselmeken ol. Og de setter pumpa i benk, justerer den inn i benk etter hva slags oppsett du har. På Om606 og Om603, så forstår jeg det slik at de tuner de i hvilket "steg" du vil ha. Resten er erfaring fra tidligere bygg om hvordan det bør være. Vil tro at sjansen for å oppnå en sprek diesel uten å røyklegge bygda på fullt øs er større på elektronisk.

Så har man de som bare skrur i vei på pumpa og klager på en random Facebook gruppe om hvorfor motoren deres jager og øker turtall uten grunn etterpå :)

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

 

Jeg har ikke sagt at pumpa skal skru's på gefühlen. 

 

Det jeg spør etter , som jeg fortsatt ikke har fått svar på, er at den elektroniske pumpa , kun er gassen som er elektronisk. så hvorfor igjen må den mappes? 

At det ryker litt svart for min del gjør ikke noe. 

 

turbotrykk og dieselmengde må harmonere mot hverandre, og det er lettere og gjøre selv , enn å legge igjen enda flere tusen lapper , på en såkalt " mapping " av en diesel motor som man selv kan gjøre med en mekanisk pumpe.

 

jeg er heller ikke den som klager på facebook , og har trimmet en del diesel uten å fått det at den jager og turtall øker av seg selv , dette med mekanisk pumpe som guvernør er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slags olje kjører dere med på m57d30? Har brukt Valvoline 5w30, men på schmiedmann solgte de meg 10w40 bmw-olje (castrol?) :) Sendt fra min SM-G900F via Fapatalk

Jeg kjører med Valvoline MaxLife 5w-40

Har prøvd alt av Valvoline (som har BMW LL 01/04) iom at vi selger Valvoline.

Er mest fornøyd med overnevnte og MST C3 5w-40.

Mye mindre "støy" fra motoren med disse kontra castrol og Mobil1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an og montere større intercooler på en m51 motor uten og måtte mappe noe? Har kjøpt ''ny'' topp til bilen siden den andre hadde beggynt og sprikke. Så vil ikke at den nye og skal sprikke etter 30 tusen km :)  Har det noe for seg ? og må jeg mappe på ny?

post-80755-0-74632100-1412894870_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at pumpa skal skru's på gefühlen. 

 

Det jeg spør etter , som jeg fortsatt ikke har fått svar på, er at den elektroniske pumpa , kun er gassen som er elektronisk. så hvorfor igjen må den mappes? 

At det ryker litt svart for min del gjør ikke noe. 

 

turbotrykk og dieselmengde må harmonere mot hverandre, og det er lettere og gjøre selv , enn å legge igjen enda flere tusen lapper , på en såkalt " mapping " av en diesel motor som man selv kan gjøre med en mekanisk pumpe.

 

jeg er heller ikke den som klager på facebook , og har trimmet en del diesel uten å fått det at den jager og turtall øker av seg selv , dette med mekanisk pumpe som guvernør er fjernet.

Som sagt pumpetiming vil bli bedre med elektronisk pumpe siden mekanisk kun er statisk timing på. rett pumpetiming= :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...