Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet til mek pumpe på min M51D25 , brukte gassvaier fra e36 320 , passet rett på pedalen , og litt moding så passet den på pumpa , funker knall :) 

 

 

 

men jeg trenger litt hjelp , når man ruser den opp på turtall , så virker det som om pumpa står muligens litt feil , for den får den typisk " banke " lyden ...

 

noen som har tips hvordan jeg kan stille pumpa gradvis ? hvordan bør den stå ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei lurte på en ting :) 

 

i dag når jeg var på shell og skulle vaske bilen la jeg merke at på utsiden av interccoleren var det masse gjørme og den var veldig skiten.

så da lurte jeg på om det er noen spess måte og rense den på bare på utsiden av. altså uten om montere den av. er den bare og ta og spyle den med vann evt bruke avfetnings midel for og få vekk alt de drite i fra den. eller kan dette være til skade for cooleren?

 

har hørt noen si at det kan være til skade for IC for utvendig vask hvist man bruker feil avfetningsmidel og så spyle den rein etterpå kan det stemme?

 

kansje teit spørsmål men har ikke hatt intercooler på min gamle bil så er  litt skeptisk. har prøvde og finne ut av dette på andre forum men står bare hvordan man

renser den innvendig. men i dette tilfelle så er det utvendig.

 

bilen har forestten begynt og gå mye bedre av seg selv egentlig som høres rart ut etter en del kjøring. det eneste at det er veldig dårlig med akselasjon i 3 gir  men etter gir bytte til 4 gir så går den ganske bra. som er litt rart i seg selv. hmm

 

også etter at jeg bytta veivhusfilteret så har den ene dysa slutta og lekke olje.  :)

 

men det er en ting jeg ikke skjønner heilt: når det regner ute så går bilen mye bedre mye bedre gass respons akuratt som bilen får en go del mere HK. men når det ikke regner ute så blir bilen som vanlig igjen. er det noen her som har opplevd det samme som meg her? er det noe gale med bilen i seg selv? eller er det normalt?

for det er ikke snakk om lite forskjell men gannske merkbart.

 

har bytta turbo som tidligere nevnt så bør jeg rense IC invendig også?

 

jeg vil også takke alle dere for den hjelpen dere har gitt meg tidligere  her og alle idene deres.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du vel fått ganske bra forklart før?

 

jeg har ikke blitt fortalt det med dieselbank , det er nok en annen som har spørt. i så fall så kan du kopiere inn eller skrive hvordan jeg bør justere pumpa 

 

den får bra med diesel , ryker svart på tomgang , så må nok stille den ned.

 

skal se hvor tung startet den er etterpå , da pumpen har blitt flyttet på og nå er motoren kald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enov, når man bytter turbo (spesielt hvis den gamle har havarert) så er det vanlig å ta av slanger og IC for rengjøring da det kan ligge en del olje der. Hvis du ikke har gjort det så vil jeg anbefale at du straks gjør det. Da får du enkelt rengjort den utvendig også, og hvis du er skikkelig heldig så går motoren bedre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et spørsmål alle bør kunne svaret på utenat, men jeg spør likevel. Hvilken olje bør jeg fylle? Regner med at de fleste fyller samme olja på dieselmotorer?

Har samme motor som deg, fyller Castrol Magnatec 5w-30 C3 på min. Mener jeg har lest på nettet at den skal være grei på de fleste BMW sine dieselmotorer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en e46 med m47d20 motor som er så og si håpløs å starte når den er halvvarm, driftsvarm eller bare smålunken og den vil ikke gløde ordentlig, bare et halvt sekund maks.

Den starter helt fint når den har stått over natten og gløder også lengre da. Om jeg får start hjelp fra en annen bil starter den med en gang uten og gløde noe særlig.

Har byttet batteri, glødeplugger å gløderele nå nylig.

 

Noen som har noen gode ideer om hva jeg bør undersøke/teste?

 

Mvh Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er en injektor som lekker litt for mye, det resulterer ofte i at bilen blir vanskelig å starte på varm motor. Glødingen er kanskje ok, men når bilen er varm nok så kobler glødingen fortere fra. Ved kald motor så glødes det lengre samtidig som at injektoren lekker mindre, og bilen starter dermed lettere. At bilen starter lettere når du får starthjelp kan komme av at startmotoren og pumpen får tilført litt ekstra energi. Bare en teori dette (men ikke vill gjetning...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa vris. Du trenger måleur.

 

 

Har du noe info om hva tall måleuret skal stå på ? 

 

har satt pumpa der den orginale sto , med tanke på å " vri " pumpa 

 

har vridd den fram og tilbake, fortsatt en god del dieselbank..

 

jeg låste kjede og svinghjulet med verktøy , men tror dere at den kan stå en tann feil ? 

 

syns den slår litt væl ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er en injektor som lekker litt for mye, det resulterer ofte i at bilen blir vanskelig å starte på varm motor. Glødingen er kanskje ok, men når bilen er varm nok så kobler glødingen fortere fra. Ved kald motor så glødes det lengre samtidig som at injektoren lekker mindre, og bilen starter dermed lettere. At bilen starter lettere når du får starthjelp kan komme av at startmotoren og pumpen får tilført litt ekstra energi. Bare en teori dette (men ikke vill gjetning...)

 

Innvendig lekkasje som TRF har skrevet om tidligere du mener da? hvordan kan man få testet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...