Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, er ny på dette forumet, og ser at det er mange som sitter på mye kunnskap om disse motorene så jeg tenkte det var vært å spørre her.

 

Jeg har en 97 mod 525 TDS (M51 motor med 143hk) med 319000km på telleren som har et merkelig problem. Det kom plutselig, ikke gradvis.

Den er for det første relativt tungstartet, den ryker også noe voldsomt, går stygt og må liksom lirke den opp på turtall for i det hele tatt å få den til å holde seg på tomgang. Det som er rart er at over 2000omdr går den helt som normalt. Jeg har byttet glødeplugger og testet en annen luftmassemåler, uten at det gjorde noen forskjell. Har forøvrig også lagt merke til at det drypper fra toppen av dieselpumpa. Noen her som har vært borti dette problemet?

At den er tungstartet kan være lekkasje i dysene som gjør at dieselen renner tilbake i tanken. Vis det drypper ifra toppen av pumpa så er det derfor den er tungstartet. Kan være dieselpumpe som er problemet på begge feilene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den er tungstartet kan være lekkasje i dysene som gjør at dieselen renner tilbake i tanken. Vis det drypper ifra toppen av pumpa så er det derfor den er tungstartet. Kan være dieselpumpe som er problemet på begge feilene:)

Takk for svar :) 

Det med at den er tungstartet er egentlig ikke det verste, og jeg tror kanskje at det hadde mest med at den har stått lenge og det har gått lenge mellom hver gang jeg har prøvd å starte den. Det verste er at den fusker og ryker så voldsomt på lave turtall, og at det knapt nok går an å flytte den uten å "lirke" opp turtallet over 2000, og det blir litt tungvindt med automat for å si det mildt :) . Har forresten også prøvd å koble ut EGR´en også, uten at det hjalp noe heller, så det spørs om dieselpumpa kan være synderen, som du sier. Er ikke så mye annet igjen da vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster denne på nytt for å se om det kommer noen kloke svar :)

Jeg har en 2004 E46 320dAT. Bilen har vært litt tungstartet når den har stått noen dager og det er kaldt ute, minusgrader.

Byttet idag glødeplugger, men sjekket alle og de virket fortsatt.

Kan det være en eller flere injektorer som gjør at den er vanskelig å starte? Merker at motoren vibrerer litt kraftig de første 2-3 sekundene etter den starter, og den vibrerer litt ved maks pådrag over 3500-4000 omdreininger.

Bilen har vært på diagnose på to forskjellige verksteder (Furubakken og Grødums Auto) og ikke funnet noen feilmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har en sein 2007 520dt 177hk n47. Har vurdert BSR 224hk 442nm helt til jeg kom over denne tråden. Har du målt noe på hva du klarer å få ut av motoren? Er den god for mer? Har 6trins manuell. Du legger kanskje ikke ut pris på en sånn jobb her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gått for noe jalla-chipping av den der. Pre-facelift av N47/N57 (altså O0 aka A-motorene) er kjent for å ha en dårlig design av registerkjede-komponenter som kan føre til at kjede hopper av eller ryker med totalt motorhavari som resultat. Sikkert ikke noe som råker de fleste eiere, men problemet er velkjent. Etter hva jeg har forstått så mistenker man at problemet i noen tilfeller kan skyldes DPF som blir tettet, som igjen fører til dårligere pusting, høyere forurensning av olje (mer eksos blandes inn) og høyere belastning for øverste kjede som drar kamakselen.

 

Det er omdiskutert om risikoen økes ved tuning, og jeg skulle selv gjerne visst svaret på det. Et faktum dog er jo at soting ofte er et resultat dersom motoren ikke er tunet optimalt, og da er det jo lett å tenke seg at risikoen for problemet nevnt over økes dramatisk. Første generasjon av N47/N57 krever såvidt jeg har forstått tilrettelagte forhold for at regenerering av DPF skal skje (et visst turtall/hastighet over tid).

 

Regner med TRF-Racing har sikten på dette, og ville tatt eventuell tilbakemelding fra han seriøst. Ikke gå for en ferdig-/billig-løsning er mitt råd :)

 

EDIT: Kan også nevne at jeg i en samtale med GIK Turbo for en stund siden fikk høre at N-motorene har Mitsubishi turbo, i motsetning til Garret som ble brukt i M-motorene, og at disse har lavere marginer enn Garret med tanke på økning av effekt. Dette tar jeg med en stor klype salt though, da jeg ikke har noen andre holdepunkter for å påstå det :)

Endret av togga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gått for noe jalla-chipping av den der. Pre-facelift av N47/N57 (altså O0 aka A-motorene) er kjent for å ha en dårlig design av registerkjede-komponenter som kan føre til at kjede hopper av eller ryker med totalt motorhavari som resultat. Sikkert ikke noe som råker de fleste eiere, men problemet er velkjent. Etter hva jeg har forstått så mistenker man at problemet i noen tilfeller kan skyldes DPF som blir tettet, som igjen fører til dårligere pusting, høyere forurensning av olje (mer eksos blandes inn) og høyere belastning for øverste kjede som drar kamakselen.

 

Det er omdiskutert om risikoen økes ved tuning, og jeg skulle selv gjerne visst svaret på det. Et faktum dog er jo at soting ofte er et resultat dersom motoren ikke er tunet optimalt, og da er det jo lett å tenke seg at risikoen for problemet nevnt over økes dramatisk. Første generasjon av N47/N57 krever såvidt jeg har forstått tilrettelagte forhold for at regenerering av DPF skal skje (et visst turtall/hastighet over tid).

 

Regner med TRF-Racing har sikten på dette, og ville tatt eventuell tilbakemelding fra han seriøst. Ikke gå for en ferdig-/billig-løsning er mitt råd :)

 

EDIT: Kan også nevne at jeg i en samtale med GIK Turbo for en stund siden fikk høre at N-motorene har Mitsubishi turbo, i motsetning til Garret som ble brukt i M-motorene, og at disse har lavere marginer enn Garret med tanke på økning av effekt. Dette tar jeg med en stor klype salt though, da jeg ikke har noen andre holdepunkter for å påstå det :)

 

Pre-facelift sier du, snakker du her om motoren, eller bilen? Jeg har facelift og i følge bmwarchive.org har jeg O0-motoren, andre plasser står det C bak motoren min. Blir ikke klok. Min er produsert februar 2009 og sånn jeg har skjønt det så er min og i faresonen med register-havari. Mens andre sier at min akkurat er klar de som er mest i fare. 

 

Er ikke lett å bli klok. Har rullet 104K nå, så er vel tidsspørsmål før det skjer :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hanzhe: Jeg sa ikke BSR drev med jalla-tuning, bare at jeg ikke rådet eieren til å gå for noe jalla... Men når jeg sjekker litt mer så ser jeg at den konfig'en han har nevnt er listet på BSR's webshop, og alt man trenger å gjøre er å møte opp på et av service-punktene deres så programmeres bilen mens man venter. Det kan tyde på at det er en forhåndsdefinert map som lastes inn, så kanskje ikke helt safe...

 

http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1968/

 

axept: Jeg henviste til motoren i dette tilfellet. n47d20o0 (aka n47d20a) ble produsert fra 2007 til rundt mars 2010 og har 177hk. Facelift (LCI) utgaven n47d20o1 (aka n47d20c) har 184hk. Den nye har andre komponenter (tannhjul/strammer/føring) som skal redusere risikoen for at det kræsjer. Det skal dog være mulig å oppgradere disse delene på o0-motor, men er omfattende jobb da BMW har plassert sullamitten på baksiden av motoren så man må derfor ut med den...

 

Men om dette er noe å bekymre seg over vet jeg ikke. Har ikke sett noen statistikk på hvor mange problemet angår, Har lest at BMW i noen tilfeller hvor garantien er utgått har inngått forlik, og noen hevder at de i disse tilfellene har blitt bedt om å holde kjeft...

 

Litt rart at du finner det står C på motoren din, men hvis det er en 177hk så er det vel neppe det. Bmwarchiv.de pleier ikke ta feil heller.

Endret av togga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spurte om ryktet til bsr sånn generelt :) Skjønner jo det er et standard map de legger inn, men er det ikke stort sett sånn de fleste gjør det? Var i kontakt med ess ang tuning på min bil, og de sa jeg skulle sende en fil til de og så fikk jeg en tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...