Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et problem på min 320dat E46 150hk.

 

Bilen er meget vanskelig å starte og i dag da det var -13'c ville den ikke starte før jeg hadde tømt mitt eget batteri (helt nytt og dyrt...) og fikk starthjelp av naboens bil. Da gnukket jeg lenge før den i det hele tatt ville tenne litt. Når den endelig tente måtte jeg pine starter lenge før motor gikk av seg selv.

 

Når den endelig startet kom det meget illeluktende grårøyk ut av potta.

 

Jeg kjørte noen mil og alt var normalt, bilen gikk strøkent og startet lett ved varmstart, tente med en gang jeg vrei nøkkel i startposisjon. Da bilen var blitt varm, dro jeg på litt ekstra i et tilfelle og da kom det ganske mye røyk bak bil.

 

 

Noen ganger tenner bilen greit ved start men vil ikke starte med en gang, andre ganger tar det litt tid før den tenner og i dag tok det altså skremmende lang tid før det var tenning-kanskje minutter.

 

Dette problemet har jeg hatt i noen uker nå men i dag toppet det seg og jeg hadde ikke fått fyr uten skikkelig power fra en annen bil. 

 

Problemet virker som er værre når det er kaldt i været.

 

Snakket med en bekjent/Tan og han mente det var katalysator som var tett og måtte renses...

 

Noen gang vært borti dette, tips?

 

Mvh.

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt sett så skal vel glødeplugger komme opp som en feil ved diagnose, men det gjorde ikke det på min bil. M57n. Men ved skifte av glødeplugger så forsvant kaldstart problemet mitt, så ikke stol blindt på en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner. 

 

Noen tips til noen som kan utføre en diagnose og evt en slik jobb her på østlandet (strekning Oslo-Lillehammer)?

 

Ikke keen på å sette bilen inn på et dyrt verksted, betaler gjerne noen høvdinger for at ting skal bli bra men setter ikke bilen inn på BMW.

 

Han som normalt skrur for meg er "nede" for øyeblikket...

 

Skulle gjerne byttet olje på kassa samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noen spørsmål ang m51d25tu

Har hjulpet en god venn av meg med og bytte turbo pga havari og byttet olje + filter og diesel filter samt bytte en røket retur slange mellom dyse 4 og 5

Prøve kjørte bilen en tur

Fungerte meget fint men etter ca 8 km

Begynte den å lage banke lyder

Fikk kjørt inn på en bensin stasjon

Og da stoppet den ville ikke turne etterpå

Fosset diesel fra motor etter at den stoppa

Er vått rundt dyse nr 4 med ledning

Har tengt tanken på at dysa kan lekket diesel ned i kammeret og gjort at motor får for mye motstand

Og der med ha stoppa

peilet olje etter at den stoppa og den var på Max merket og er heller ingen olje lekasjer

Så tror ikke motor har skåret seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan medele at motor er kaputt ikke mulig å dra rundt

Hadde av topp deksel og merket at kammen var tørr

Bilen har trolig mistet olje trykk under kjøring og gått tørr

Olje pumpa som trolig er skyldig

Valgte og kjøpe bilen av eier og fikse den på egen regning

Endret av Djwik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...