Ole Ivar´s Skrevet Mars 12, 2011 Share Skrevet Mars 12, 2011 Hei! Har lest litt om comound turbo på internett (bi turbo). De bruker det mye over dammen på cummins å duramax dieselene sine, de ladder riktig nokk 2,5 bar og oppover, men det er vel ikke nødvendig. Vet ikke helt hvor mye ladde trykk en gjenomsnitelig diesel tåler jeg men, har forstått at dieselen tåler mye mer enn en gjenommsnittelig bensin motor.. Compound turbo må jo være yppelig på alle slags diesel motorer, for du har en liten turbo til å ta av seg jobben på det lave turtallet og en stor en til å ta av seg det høye turtallet. Som jeg har forstått når jeg har lest, er at turboene må stemme litt overenst eller blokkerer de verandre eller stemmer ikke d. Kunne tengt meg at en td0413t og en td0518/20g eller holset hx30/35 kunne fungert godt sammen på en 2,5 til 3l diesel, er litt skeptisk til hvordan det blir med mottrykket på eksossiden på den lille turboen blir når den store tuboen begynner å jobbe. Slenger på et bilde jeg, av en cummins med det oppsettet.http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... irwiit.jpg Dette er vel en slags test benk med compond turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2011 BMW 523iat: Hei, jeg pleier å holde det under 500nm på disse bilene (184hk og gamle kassa). Øko chip er ikke noe problem, men ikke forvent ekstrem innsparing på en bil som x5 Ole Ivars: "compound turbo" er i og for seg en god tanke det, hvertfall på de nevnte motorene (og bilene, og markedet der). 535d har jo en litt mer sofistikert versjon av dette, kalles der for sekvensiell turbo (som er en mer korrekt beskrivelse). Hele hensikten bak det er ikke å oppnåe høyere effekt eller høyere maks trykk, men å få ladetrykk allerede fra lavt turtall, uten at eks manifold trykket blir for stort på høyt turtall. Det lar seg gjøre å tilpasse en "bonde" versjon av dette (som på cummins etc) på våre motorer, men det erpå ingen måte hensiktsmessig. Det er altfor mange andre problemer som må løses først, det er liksom helt feil ende å legge utviklingskostnader i. Jeg har også kjørt med godt over 2 bar på en tds motor, fungerer knall det. De fleste som velger å trimme en motor til et såpass høyt nivå har ikke problem med at man mister litt helt i bunnen av registeret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianosthus Skrevet Mars 12, 2011 Share Skrevet Mars 12, 2011 Takker MotorViagra stianosthus, jeg antar at du mener den "vanlige venstre" altså innsugssiden på motoren, eneste stedet det her kan lekke eksos fra er EGR røret, dette er relativt lett tilgjengelig om du tar av motordekselet. På eksossiden har det vært noen tilfeller av sprekte eksosmanifolder. Beste her er a) på automat biler være litt stygg og la noen følge med i motorrommet (brems helt inn, sett i 1. og gi gass til det begynner å lade litt.) manuell bil få bilen på bukk el og brems mens du "kjører". Diesellukt: sjekk at mikrofilter tetter som de skal, se deretter rundt returslanger på dyser. Jeg mener selvfølgelig på høyre side...venstre side når man står foran bilen. Har nå lokalisert enn lekkasje der som det stålrøret går ned til et eller annet, og det er sikkert en pakning som er gåen der. Se bilde, dette er på eksossiden av motoren, der det går et stålrør som er koblet sammen med noe annet. Det er i overgangen etter dette stålrøret det lekker. Hvor mye arbeid er det å bytte denne? Hvor mye vil det koste meg? Og hva heter egentlig den pakningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2011 Hei, jeg antar du mener det blanke og tykke stålrøret. Dette er friskluftsiden på turbo, altså fra turbo til intercooler. Så dersom du har eksos på/fra/ved dette, så kommer det fra et annet sted. Mine tanker går umiddelbart tibake til eksosmaifold, evt pakninger mot motor eller turbo på denne. edit: Takk for bilde! det gjør det hele utrolig mye lettere! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STian:) Skrevet Mars 13, 2011 Share Skrevet Mars 13, 2011 Hei! Jeg kjøpte min første BMW nå i 2011. En E46 320d 2000 modell. Men er en ting som irriterer meg grenseløst. Kjennes ut som den drar som den skal hvis jeg akselrerer maks, problemet kommer når jeg f.eks skal holde jevn fart. Om jeg holder gassepedalen helt i ro så kan det gå bra en stund før den begynner å tape seg litt, så jeg må sitte å mate på innimellom til det blir for mye og den akselrerer. Når jeg vil øke fra f.eks 50 km/t til 80 km/t og trykker forsiktig på gassen for å få en normal og behagelig akselrasjon så detter fart og turtall inntil jeg har trykket gasspedalen nok ned til at den akselrerer. Hva kan dette komme av? Håper på oppklarende tilbakemeldinger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 13, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 13, 2011 Hei, dette er et problem jeg aldri har vært borte i, så blir feil av meg å gi tekniske råd her. Det er på den måten folk ofte graver seg et dypere og mørkere hull enn nødvendig. Få bilen på diagnose, og jeg poengterer igjen, folk med en billig feilkodeleser som leser feilminnet og det er alt de er gode for, kan IKKE feilsøke. Dersom man ikke finner feil ved bruk av org apparat må man lese av faktiske verdier fra interessante komponenter og sammenligne med målverdier/"riktverdier". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Erik Skrevet Mars 14, 2011 Share Skrevet Mars 14, 2011 Noen som vet om automat kassa på nye F11 er den samme på de ulike modellene? Har 520 samme som 525? Ser slik ut papiret.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STian:) Skrevet Mars 14, 2011 Share Skrevet Mars 14, 2011 Ok, takk for svar. Det første som faller meg inn, er dieselfilteret, men jeg er ingen mekaniker, bare en synser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 14, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2011 det er godt mulig at dieselfilteret er skyldig, men jeg antar at de fleste som spør her faktisk tar kontroll på alle punktene jeg skriver i første innlegg før de spør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet Mars 15, 2011 Share Skrevet Mars 15, 2011 Få bilen på diagnose, og jeg poengterer igjen, folk med en billig feilkodeleser som leser feilminnet og det er alt de er gode for, kan IKKE feilsøke. Dersom man ikke finner feil ved bruk av org apparat må man lese av faktiske verdier fra interessante komponenter og sammenligne med målverdier/"riktverdier". Er det noen måte å teste om LMM er gåen fra DIS eller et annet diagnoseprogram? Syns ikke bilen er like frisk i sparket som den var før. Satt å lekte meg litt med DIS her om dagen, så på disse faktiske verdiene den leser av fra DDE. Og der kommer jeg til spørsmålet: Disse målverdiene/"riktverdiene", er det en bevart hemmelighet eller kan jeg finne de et eller annet sted? Er det en loggingsfunksjonalitet i DIS? Eller må man ha et annet program hvis man skal logge diverse verdier under en kjøretur for så å se/printe de ut etter turen? Hva er din mening om disse swirl flaps`ene? Får en feilmelding i DIS om at en av de sitter fast i åpen pos., så då er det jo 2 alternativer. Bytte de ut med nye, eller blinde/fjerne de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 15, 2011 Share Skrevet Mars 15, 2011 Ja, du kan teste LMM fra DIS. Det gjøres mens du står i ro, såvidt jeg vet. Gjorde det på min bil ihvertfall. Min var noe utenfor de korrekte verdier, men det var lite. Tror ikke det er noen loggings funksjon på DIS, har ikke funnet det ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2011 Hei, antar du kjører dis gjennom vmware? alle ære til dere som får til (evt orker)det! Du går inn på testmodulene (først pil høyre etter kort test, deretter knappen nest lengst til venstre). Så går du inn på riktig underghruppe, og finner riktig komponent, deretter velger du "test modul" eller "test schedule". Da tar testeren deg og bilen gjennom en komplett feilsøking av MAF systemet. Den viser også hvilke verdier som skal nås (riktverdi), og hvilke verdier den faktisk mottar. (aktuelle verdier). Når testen er gjennomført (på riktig måte slik DIS beskriver det) vil du få en "konklusjon", enten finner den ingen feil, eller så sier den "bytt følgende komponent". Angående swirl flaps er det bare å fjerne, de er tross alt bare til for å få bedre fyllingsgrad på veldig lavt turtall (og lav belastning). Man merker normalt ikke noe om man fjernder dem, og det er en relativ grei jobb. edit: otis var før meg En ren dataloggingsfunksjon (med grafer som viser verdiene over tid) tror jeg ikke DIS har, jeg har ihvertfall aldri sett det. Dog kan du lese alle målverdier og aktuelle verdier du måtte øsnke fra styreenhetene mens du er ute og kjører. Du tar bare med testeren inn i bilen. Jeg vet ikke hvor bra dette fungerer gjennom vmware, da det virker som det er litt tregere der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 15, 2011 Share Skrevet Mars 15, 2011 Apropos tregere "alt sammen" gjennom VMware så var det ekstremt raskt på en e61 jeg testet. Mens på min egen e39 går det sånn passe tregt. Er det bussen i bilene som er forskjellige? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2011 Ja, elektronikken i e39 er jo ikke akkurat state of the art lengre. Men prøv å programmere/kode en e61.. det kan fort ta en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet Mars 16, 2011 Share Skrevet Mars 16, 2011 Takk for svar. Ja, kjører easyDIS med et carsoft 6.5 interface gjennom vmware. Gikk greit å få det til. (man bør kunne noe data for at det skal gå lett) Merker at det er noe tregheter ved noen avlesninger, men ikke så altfor mye. Men det er sikkert nok til å ikke få med seg noen små unormaliteter når man er ute å kjører. Vet du om det er noen andre programmer som har en dataloggingsfunksjon? Når det gjelder swirl flaps så har jeg 2 muligheter med fjerning. Skal jeg gå for denne måten: http://forums.5series.net/topic/107087-removing-the-swirl-flaps-in-e39-m57-525da/ Eller kjøpe noen maskinerte "blanking plates" fra ebay? Når jeg allikevell må av med innsuget så blir det nok skifte av glødeplugger også, det er sikkert på tide. Bilen har gått 184000, 42000 i mitt eie. Noe annet som er greit å sjekke/få gjort når man først har innsuget oppe? (bortsett fra å ligge det i diesel over natten) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå