Bmw 523iat Skrevet April 8, 2011 Share Skrevet April 8, 2011 Ja han mente det var veldig enkelt og greit så lenge motoren hadde medfølgende styreenhet. Gearkassen min virker og være i god stand, har iallefall aldri fusket/geart hardt i mitt eie. Satser på at bilen er ferdig i neste uke, han hadde visst ledig tid. Bør jeg betale for feilsøking på verksted når de ikke fant feilen? er snakk om nærmere 10000kr. Takk for all hjelp:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfan Skrevet April 10, 2011 Share Skrevet April 10, 2011 Hei. Har oppdaget en liten eksoslekasje i området overgang manifold/turbo, se bilde. Ser TRF nevner at dette ikke er ukjent. Vet ikke om det bare gjelder 272hk eller også min m57n 204hk? Har noen av dere opplevd det samme? Er det sansynlig at det kun er pakningen? Er det mulig å skifte pakningen uten å fjerne turbo/manifold? Dersom det er sprikk i manifolden er disse nokså dyre, er det mulig å sveise/reparere dem? ojo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 10, 2011 Forfatter Share Skrevet April 10, 2011 Dette er vanligst på 218 og 272hk (annen manfiold), men du har jo i praksis samme motor, så for meg ser dette ut som sprekt eksosmanifold. For å bytte denne (eller eksospakning) så er det fult mulig å løsne turbo (de tre boltene), slippe denne og eksosnalegg noe ned , for så å kunne ta ut maifold oppover. Jeg anbefaler å bytte manifolden, ikke sveise, de er såpass tynne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfan Skrevet April 10, 2011 Share Skrevet April 10, 2011 Takker, skal sjekke rundt litt ang. ny manifold. Hvordan er det å komme til bolten på innsiden, ser ganske trangt ut? Er det nødvendig med spessielt verktøy? Regner med jeg må løsne olje til/fra rør, ser noen snakker om at det er en fordel å bytte disse når man allerede har de løse. Semmer det? ojo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 10, 2011 Forfatter Share Skrevet April 10, 2011 Hei, det er nok ganske trangt ja. Man trenger ikke spesialverktøy, men det er jo tiltenkt å ta av turbo først da. Ser ikke noe grunn til å bytte oljerør, dog kan det være fint å få tak i nye kobberringer dersom du skulle ende opp med å ta de av. Jeg ville dog prøvd å fått ut manifold uten å løsne alt dette først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan erik 530 Skrevet April 10, 2011 Share Skrevet April 10, 2011 Eg var nett ute for samme problemet på min, eksosmanifoil hadde spruket rundt hele flensen. fant det ut da eg skulle fjerne partikkelfilteret, løsnet støttestaget på turboen å da datt hele turboen ned:P men var ikkje noe vanskligt å komme til igrunn, eg tok de meste fra nedsiden og litt fra oppsiden, vist du har tilgang til løftebokk er det vertfall ikkje noe problem:) eg tok av manifoilen og sveiset den, gjort på 3-4timer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Erik Skrevet April 11, 2011 Share Skrevet April 11, 2011 Har du fått opp egen hjemme side ennå? Noe mer erfaring med trim av F10/F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet April 11, 2011 Share Skrevet April 11, 2011 Da var ny motor med 85000km bestilt fra tyskland, viborg autoteknikk skal sette den inn i bilen. Gikk for 184hk motoren, det tryggeste i forhold til kasse osv. Ser ut som det kommer på ca 30000nok totalt. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 11, 2011 Share Skrevet April 11, 2011 Jeg synes det høres ganske så rimelig ut jeg. Synd med ekstra utgift, men satser på at det blir flott Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfan Skrevet April 11, 2011 Share Skrevet April 11, 2011 Jan erik; takker for info. Jeg er i dialog med TRF ang mapping/decat. Vi ser på muligheten å skifte manifolden samtidig. Dersom jeg selv må skifte manifolden er din info nyttig for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Setromen Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 Jeg har en 94 mod e34 525tds med automat. Problemet er når motoren og gearkassen er helt kald. Hvis jeg kjører noen meter frem fra parkeringsplassen og bremser kraftig, så kveles motoren. Dette skjer ofte hvis jeg rygger ut fra parkeringsplass og bremser for å bytte gear. Jeg unngår å kvele motoren hvis jeg er lynrask med å slippe opp bremsen. Jeg har tenkt tanken om at det virker som om gearkassen henger litt, dvs at det går litt før den kobler ut. Jeg vet ikke om dette spørsmålet hører til her, men det er jo en dieselmotor;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vik93 Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 hei vurderer trimming av en m51 d25 motor i en 94mod 525tds hvordan er det og få noe mer drag og mer effekt i denne? lest tråden og ble litt klokere men.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonase46 Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 Kjempe bra innlegg i denne tråden! meget bra Har ett spm, er ikke spesiellt kjent med bmw (har konvertert fra mercedes). Er det noe jeg burde sjekke på min 2002 e46 320d? den har gått snart 227000km, med en motoroverhaling fordi turboen gikk. Har bare hatt bilen en liten stund. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnefles Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 Hei. Vil takke for en utrolig flott tråd du har gående her Trf-Racing, masse bra info du kommer med! Du sitter tydligvis inne med mye kunnskap! Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å spørre deg om hjelp ang et problem med Dat'n min jeg har hatt siden jeg kjøpte bilen min for 2.5.år tilbake... Jeg har en E46 320dat-05. ED33 Km.stand 120 000km og alle servicer holdt. For det første vibrerer motoren veldig mye på tomgang, dørene rister/vibrerer (uvanlig mye) når de er åpne. Turtall er ca 750 omdr. Hvis jeg rører gassen litt til si ca 800-850 omdr, da blir ristingen borte og den går mer "normalt" (og dørene slutter vibrere...). -Hvis jeg slipper gassen igjen, da får bilen/motor et slags "nøkk". Altså hele motoren rister skikkelig før den begynner den vante tomgangristingen igjen. Virker som om turtallet dropper litt for lavt når jeg slipper gassen før den går litt opp igjen. Når jeg kjører virker det også som om bilen ikke klarer helt å bestemme seg for riktig turtall rundt 1500 omdr, lurer på om det evt kan være et komunikasjonsproblem med kassa..? -Det kommer til tider "brummelyd", slik tung lyd i kupe'n man ikke vil høre. Altså litt slik som når det er hull i eksos. Dette problemet er helt klart størst når motor er kald og enda værre når det er kaldt i været. Har hatt bilen på BMW i Lillestrøm og på Autopower uten at de fant noe feil, jeg står helt i villrede om hva jeg skal gjøre siden jeg ikke har noe kunnskap på dette området selv. Jeg har ikke telling på hvor mange "BMW-kjennere" jeg har spurt, uten noe resultat. BMW sier bare at jeg får sette inn bilen så de får lest den av, men de har hittil ikke funnet noe-så gidder iallefall ikke kaste bort mer penger på de(t). Har byttet følgende deler: EGR-ventil Veivhusventil LMM Luftfilter Liker bilen min veldig godt og er en "trofast" BMW-eier, men dette ødelegger skikkelig og gjør dessverre at kjøregleden blir borte. Bilen ble hentet fra Tyskland etter lang ventetid for å finne akkurat bilen med det utstyret jeg ville ha;-) Vil FORGUDE den som klarer å hjelpe meg til å få motoren til å bli frisk!! Hva tror du TRF, tips og forslag? Evt også om et sted jeg kunne satt inn bilen uten at jeg skal få den tilbake med samme problem (derfor tenker jeg at alle "vanlige" verksteder-ink BMW ikke skjønner noe ang dette). Her tror jeg at det må en SUPERSPESIALIST til og ikke vanlig verkstedpersonell... :-/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Etaten Skrevet April 15, 2011 Share Skrevet April 15, 2011 Heisann folkens..... Skulle bare innom en liten svipptur, og endte opp med å lese hele tråden fra side 1 og utover har vært medlem her noen år, men kontoen min forsvant, sikkert etter en periode uten innlogging.. Men er nå tilbake.. TRF-Racing: Jeg har en 09 mod E61 520dat, 177hk. Har du mulighet til å sende meg en pm med oversikt over hva du kan levere av tuning til den, samt priser? Da får en vel ta natta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå