Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ref tidligere post har jeg fått skiftet en dyse på min 535d E61 og har ikke hatt problemer med at motor stopper etter det.

Men det jeg lurer på etter å ha snakket med 2 kollegaer som er eks mekanikere, lastebil og Møller, hvorfor kutter motoren helt når det blir for høy indre lekkasje i en dyse? Hadde det ikke vært bedre om dersom programvaren feks regulerte tenningsrekkefølgen og fortsatte å gå på 5 sylindre? Ifølge mine venner skjer dette på de bilene de har jobbet med. 

Og er det ikke usunt for girkassen at motoren feks kutter helt i høyere hastighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi hvis det blir for stor innvendig lekkasje i en dyse på commonrail diesel så får ikke de andre dysene høyt nok trykk fra pumpa til å fungere. Tror minimumtrykk for å starte en commonrail er rundt 200 bar og videre opp til 15-1800 bar ved kjøring/belastning. På en eldre dieselmotor med stempelpumpe der det er en tilførsel til hver dyse fra pumpe så vil den kunne svive på f.eks 5 sylindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjapt spørsmål fra en nybegynner med diesel.
Gikk nylig til innkjøp av en E61 525dA facelift, altså den med 3literen.

Av og til ved belastning på lave turtall(1800-2400) så kommer det en "brumming" fra eksos/girkasse-område.
Ingen feilkoder eller antydning på at det er noe gale, og det kommer kun ved varm motor.

Bilen er forøvrig trimmet til 252hk/510nm med "momentbegrensninger på lavere gir" og EGR-delete.

Er det mulig at det er DPF som regenererer/har for mye motstand?

Kjører jeg i sports-modus så kommer jeg aldri lavt nok på turtall til at lyden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar som vanlig, Otis :)

Høres ikke ut som en kjekk reperasjon. Bytte av converter er vel løsningen?

Men det som er merkelig er at to venner av meg har 520d FL som jeg har lest har samme girkasse.
Disse har og samme problemet, men han ene har ny converter og lyden er der enda.(?) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som Otis sier. Mange aut gear folk mener det er såkalt "mikroslip", men når jeg logger ser jeg ikke noe slipp, og du ville fått feilkode på utilsiktet slipp umiddelbart.  Så jeg har konkludert med at det er disse vibr dempende fjærene som bunnes (tilsvarende et DM svinghjul).

 

Når det gjelder det du har fått høre fra de som har trimmet bilen din.. "Dont drink the kool-aid". Det er bare å få satt opp software på nytt av noen som kan det, og da vil du se at med denne girkassa så er det veldig begrenset hvor mye du kan ta ut på lave og mellomhøyt turtall. "alle" sier at de har "momenbegrensnign på lavere gir", men for det første så ser jeg "aldri" dette i software hvor de påstår å ha gjort det, og videre så hva skal du med momentbegrensning i lavere gir? Problemet er jo like ille (om ikke bare mer) i høyere gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få si at kunnskapen til flere her inne er på en helt egen høyde :) 

Tenkte meg i grunn det, etter å ha lest masse på det du har skrevet både nå og tidligere.
Da blir det nok en tur over fjellet i nærmeste fremtid så den får korrekt map av noen som virkelig kan det :) 

Litt surt at Bmw valgte å sette inn en så svak girkasse på facelift 525d. Så vidt jeg leste har PFL 525d samme automatkasse som 530d og den tåler 530nm før FL og 600 etter FL.

Når jeg først har dere med all kunnskapen her, hvor mye problemer møter jeg på om jeg bygger om til FL 530d kasse?
Da motor er "lik" som 530d foruten innsug og dyser så kan det vel ikke være verdens vanskeligste jobb? :)
PS: Godt mulig jeg spør veldig dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål som sikkert er stilt 100 ganger.

Dro av slangen på egr og blendet den. Får opp motorlampe når jeg kjører. 

Går det greit å kjøre sånn bortsett fra det irriterende lyset i instrumentpanelet? Eller går den i noe form for nødmodus? Syns bilen vertfall går som før så.

06 120d m47n2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mattae skrev:

Dumt spørsmål som sikkert er stilt 100 ganger.

Dro av slangen på egr og blendet den. Får opp motorlampe når jeg kjører. 

Går det greit å kjøre sånn bortsett fra det irriterende lyset i instrumentpanelet? Eller går den i noe form for nødmodus? Syns bilen vertfall går som før så.

06 120d m47n2

Den sløyfer da regenerering av dpf som er uheldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.6.2016 at 11.01, Julianv skrev:

Kjapt spørsmål fra en nybegynner med diesel.
Gikk nylig til innkjøp av en E61 525dA facelift, altså den med 3literen.

Av og til ved belastning på lave turtall(1800-2400) så kommer det en "brumming" fra eksos/girkasse-område.
Ingen feilkoder eller antydning på at det er noe gale, og det kommer kun ved varm motor.

Bilen er forøvrig trimmet til 252hk/510nm med "momentbegrensninger på lavere gir" og EGR-delete.

Er det mulig at det er DPF som regenererer/har for mye motstand?

Kjører jeg i sports-modus så kommer jeg aldri lavt nok på turtall til at lyden kommer.

Jeg gikk igjennom innlegget på nytt og moderere meg selv litt. 

Det kan faktisk være dpf regenerering du hører! Usikker på hvorfor jeg var så bestemt på converter /girkasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det være, men den regenererer vel ikke hver dag? :) 

Er nok ganske trolig girkasse/converter. Er på snakk med Automatservice om forsterket converter, han mente det ville fikse problemet siden girkassen ikke slurer på clutchene eller noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er likt, noe er ulikt. Den er jo en god del større, så du må beregne vesentlig høyere boost threshold. (godt og vel 25%). Videre er den ikke vinklet der hvor donwpipe monteres, så dette må modifiseres på din downpipe (flensen er lik).

Effekten styres av innsp mengde (ref første side). Du vil ikke ha nok fuel til å fullt utnytte en 2,5d turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...