Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Holder på med motorbytte i min 94 modell TDS. Byttemotoren kommer fra en 94 modell TD, men jeg brukte ledningsnettet fra gamlemotoren. Eneste forskjellen jeg kunne se var at det var en ekstra sensor på toppen på TDS (i bakkant), som jeg flyttet over...

Prøvde å starte nå for litt siden, men den vil ikke... "dyselampa" i speedometer lyser...

har googla litt og vil kjøre på med denne lufteprosedyren i morgen siden den ikke får diesel til dysene

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/00/77/04

....så kom jeg over en tråd på et forum der det stod at pumpene er matchet opp mot ECU og at man ikke får start om man ikke har den orginale ECU`en....

"I found out the hard way like you did that the pumps are numbered to the ecu's,mine did the same when fitted with wrong number pump in that the injector system malfunction light came on and that the injector pump had fuel running through it and back to tank but would not operate."

http://www.vegetableoildiesel.co.uk/for ... ?tid=12676

eneste forskjellen jeg kan se på pumpa på gamlemotoren og nyemotoren er "toppen" der retur går til - er litt annen nippel der...

setter pris på info som kan hjelpe meg å komme i mål her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar :)

...men jeg har ikke TD-styreenheten.... #-o Det er ikke forskjeller på TDS og TD styreenhet? Jeg kan bruke TD-hjernen hvis jeg får tak i den?

Er det noen annen måte å omgå problemet på? Det er vel ikke helt uvanlig å bytte dieselpumpe på desse bilene - hva gjøres da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er duket for EU-kontroll snart, og jeg lurer derfor på noen småting..

Bilen er mappet med Bluefin til ca. 155 hk (mot 122 normalt) - bør jeg trimme den ned før EU-kontrollen? Vil de kunne merke noe på utslipp?

Jeg har også fjernet bakpotten på den, og har rakrør fra mellompotte (men katalysatorer etc. er der som normalt) - vil det ha noe utslag på utslipp, og vil det gi trekk på EU-kontrollen? Støymessig er den igrunn 100% normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konstantert at fødepumpa i tanken går ifbm tungstartet ved kaldstart. Bare for å være sikker tvangskjørte jeg fødepumpa i tanken ved start, men like tungstartet da. Skal bytte dieselfilter i morgen da det er uvisst hvor gammelt det er. Kan det være elpumpedelen på hovedpumpa er gåen? Tips til å sjekke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må jo komunisere me pumpa, så blir forskjell + att de finst mein enn 1 serienummer på pumpene til td/ tds - når folk bytter pumpene so pleier ein å bruke nummere som står på pumpa i bilen for å skaffe ny ;)

Godt poeng :P Ser jeg var litt teit der #-o

Det jeg har funnet ut ved litt studie er at orginalmotoren har en pumpe med Boschnr. 0 460 406 993 og motorstyringa heter DDE 2.0

Bilen er produsert i oktober 1994...

Byttemotoren har en pumpe med Boschnr. 0 460 406 994... ser ut som denne ble brukt fra januar `95--> og motorstyringen heter da DDE 2.1...

Jeg har klart å spore opp nr på styreenheten til byttemotoren (0 281001298) (obs! Den stod i en TD)

Slik jeg ser det nå har jeg da to alternativ:

1. Skaffe en slik styrenehet

-spørsmål; Vil den fungere med det eksisterende ledningsnettet mitt? (jmfr. DDE2/DDE2.1)

-vil det bli noen problemer mtp at denne er brukt i en TD mens bilen min er TDS? Noen som vet?

2. Flytte over den gamle dieselpumpa til byttemotoren... dvs jeg må skaffe en tilsvarende byttepumpe eller få den overhalt først... Hadde vært greit å gått klar det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

jeg har problemer med og starte bilen min og kam er stilt, glødeplugger skiftet og en del feilsøking er gjort. men ikke blitt så veldig klok på det.

men da jeg tok diagnose for ente gang fikk jeg denne feilmeldingen som jeg har skrevet under her. slettet den og startet bilen på nytt. samme meldingen.. bilen starter greit mår den er drifts varm. men ikke om den står i 22 pluss over natta. men er bedre da en 10-. noen som har noe ide om hva det egentlig betyr? om kan det være at motoren har for høy tenning? stilte tenninga på verksted. men tror ikek de brukte den låsebolten i svinghjulet. tror de siktet på front dekselet bare :-s ble stilt fra 0.30 til 0.60 i fortenning. går mye bedre etter det..

org feilkode :

Überprüfen Sie bitte den Stellwerk Potentiometer in der Einspritzpumpe.

Es könnte eine Unterbrechung in den Zuleitungen

zum Potentiometer vorliegen.

Erneuern Sie ggf. den Stellwerkpotentiometer.

Hinweis: Als Ursache kann auch Fehler 1 mengenstellwerk gespeichert sein - die Warnleuchte im Kombiinstrumen leuchtet - Dieser Fehler kann auer acht gelassen werden.

Google translate verson :

Vennligst sjekk interlocking potensiometeret i injeksjonspumpen.

Det kan være et avbrudd i forsyningslinjene

tilgjengelig for potensiometer.

Du kan fornye Stellwerkpotentiometer.

Merk: Årsaken kan være feil en mengde lagret interlocking - Varsellampen lyser i Kombiinstrumen - Denne feilen kan være unntatt åtte.

utrolig dårlig oversettelse :-s men håper noen skønner det :-) men det står at det skal lyse en feil melding i dach. det gjør det heller ikke.

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er ny her, ser det er mange som har god peiling på dieselmotorer.

Mitt problem er: Har en 2005 X5 3.0D som jeg kjøpte for 2 måneder siden (gått 89000). Når jeg starter bilen om morgenen og når motoren er kald kommer det mye røyk ut og det lukter diesel, dette skjer aldri når motoren er mellomvarm eller varm. Har byttet veivhusfilter, luftfilter og alle glødepluggene med "boksen" som hører til pluggene, men enda kommer det mye røyk ved kaldstart. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...