Svendis Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 hei..er ny her.lurer på å fjerne swirflaps ced hjelp av denne linken her : http://forums.5series.net/topic/70452-r ... el-engine/Må man i tilegg blende vacum slangen til egr?? Jeg gjorde det på lignende måte. Med M7 rustfrie skruer, 7mm gjengetapp og gjengetetning. Skrudd inn utenfra og inn selvfølgelig. Fungerer helt topp det. Om du bare kan ta av vacuumslangen kommer an på hvilken modell bilen er. Den vesentlige opplysningen mangler. Like greit å skrive det inn på brukerkontoen din med en gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jallaman Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 hei.. bilen er en 530d e60 2004..må jeg bblokere vakumslangen som går til egr og vakumslangen som går til den som styrer swirflapsa?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2012 har du lest første side? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jallaman Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 ok..etter det jeg har skjønt så når jeg følger linken for å fjærne swirflaps så slepper jeg å få motorhavari pga løse swirflaps. Det med å blende egr er for å ikke få dritt og møkk fra oljedampen fra veivhusventilasjonen og olje fra turboen har jeg rett nå??eller er jeg helt på bærtur?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Hei jallamann, uten å være noen diesel-guru fant jeg denne på 1ste side, regner med du leste det samme men om du trenger en bekreftelse er du på rett spor EGR - eksosretur systemet på dieselbiler.Som nevnt så går oljedampen fra veivhusventilasjonen inn på innsugssiden igjen. Dette sammen med noe olje fra turbo gjør at når eksosen kommer inn i rører dannes det en seig masse, som kleber seg til veggene i innsuget. Dette er det mest synlige, det andre er at det soter ned innsugsventilene. Dette fører selvfølgelig til dårligere gjennomstrømning (i praksis har du jo et mindre rør), som etter hvert fører til drastisk reduksjon i effekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 I dag har bilen fått litt influensa. Altså M57D30. Mister litt sporadisk all effekt. Eksempelvis: Akselererer pent med bare litt gass, så er det plutselig som å møte en vegg - samme som turtallsperre, bare i litt roligere omgivelser, ca 2000 rpm. Fortsetter jeg å holde gasspådraget i samme posisjon, så daler turtallet ned mot 1500 rpm i før effekten etterhvert kommer tilbake, og akselerasjonen fortsetter. Noen ganger er effekten borte i flere sekunder, andre ganger er det mer av/på. Den er ganske bedøvet oppover i turtallsregisteret også, men da kutter den ikke ut. Men girer heller ikke ned, selv med mye gasspedal. Fra stillestående tomgang ruser den seg fint opp uten noen feilslag. Leste av feilkoder før jeg kjørte en liten tur, fikk opp følgende fra DDE: 1E30 Charge pressure regulation or charge pressure actuation 0404 Exhaust gas feedback 2 3505 Glow system 0100 Air-mass flow sensor Lurer på om noen av de dukker opp pga EGR-bypass og bortkoplet/avblendet swirlflaps. Har aldri hatt noen startproblemer, så vet ikke hva 3505 skulle komme av. 0100 Air-mass flow sensor, denne feilen kan vel tolkes som ganske relevant til situasjonen. Etter den lille kjøreturen på ca 20 min leste jeg av feilkoder igjen. Da var det ingen koder som dukket opp i DDE. Fyllte full tank på den lille kjøreturen, det forandret ingenting. Mistenker også fødepumpa, men vet ikke om den skulle trigga en feilkode? Bruker no dårlig Carsoft 6.5... Har ikke erfaring fra fødepumpehavari, men kan forestille meg at den kan skape slike symptomer når den begynner å fuske. Også er det jo ikke helt ukjent at de ryker på M57D30 heller.. Har en LMM liggende, så kan slenge i den i morgen, så får vi se hva som skjer da. Har også et drivstoff-filter liggende klart, men tviler på at det er synderen.. Noen som har noen tanker rundt u-original mot original fødepumpe? Sparer fort 1500kr hos koed.. Setter pris på innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plastbestikk Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Jeg føler koblingen på Automat kassen min "griper" på unødvendig høyt turtall. Hva er normalt?, Kan bytte av olje hjelpe på dette?, noen med peil på auto kasser som har noen tips? 525 tds (51D25) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 2, 2012 Share Skrevet Mars 2, 2012 I dag har bilen fått litt influensa. Altså M57D30.Mister litt sporadisk all effekt. Eksempelvis: Akselererer pent med bare litt gass, så er det plutselig som å møte en vegg - samme som turtallsperre, bare i litt roligere omgivelser, ca 2000 rpm. Fortsetter jeg å holde gasspådraget i samme posisjon, så daler turtallet ned mot 1500 rpm i før effekten etterhvert kommer tilbake, og akselerasjonen fortsetter. Noen ganger er effekten borte i flere sekunder, andre ganger er det mer av/på. Den er ganske bedøvet oppover i turtallsregisteret også, men da kutter den ikke ut. Men girer heller ikke ned, selv med mye gasspedal. Fra stillestående tomgang ruser den seg fint opp uten noen feilslag. Leste av feilkoder før jeg kjørte en liten tur, fikk opp følgende fra DDE: 1E30 Charge pressure regulation or charge pressure actuation 0404 Exhaust gas feedback 2 3505 Glow system 0100 Air-mass flow sensor Lurer på om noen av de dukker opp pga EGR-bypass og bortkoplet/avblendet swirlflaps. Har aldri hatt noen startproblemer, så vet ikke hva 3505 skulle komme av. 0100 Air-mass flow sensor, denne feilen kan vel tolkes som ganske relevant til situasjonen. Etter den lille kjøreturen på ca 20 min leste jeg av feilkoder igjen. Da var det ingen koder som dukket opp i DDE. Fyllte full tank på den lille kjøreturen, det forandret ingenting. Mistenker også fødepumpa, men vet ikke om den skulle trigga en feilkode? Bruker no dårlig Carsoft 6.5... Har ikke erfaring fra fødepumpehavari, men kan forestille meg at den kan skape slike symptomer når den begynner å fuske. Også er det jo ikke helt ukjent at de ryker på M57D30 heller.. Har en LMM liggende, så kan slenge i den i morgen, så får vi se hva som skjer da. Har også et drivstoff-filter liggende klart, men tviler på at det er synderen.. Noen som har noen tanker rundt u-original mot original fødepumpe? Sparer fort 1500kr hos koed.. Setter pris på innspill. Jeg holder foreløpig en knapp på dieselfilter. Men såklart er det vanskelig å si. Men du fikk jo ingen feilkoder tilbake så, da kan det godt være det som begynner å bli tett. Hadde lignende symptomer på min egen 520d, skifta filter, alt OK. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet Mars 3, 2012 Share Skrevet Mars 3, 2012 DannyRS: Min erfaring er at man som oftest kan overse de feilkodene som ikke kommer tilbake. Som du vet så kan jo feks lite strøm generere mye rart. I forhold til feilkoder og de rpm områdene du oppgir så lukter det litt vnt styringsproblem. Denne skal begynne å "åpne" under 2000 et sted. Gjør den ikke det vil du få høyt eksostrykk, og dermed kvelning/sperre. Din skal være vakuumstyrt, de er svakere enn de elektriske og er derfor mer utsatt for fastkjøring pga sot. For å feilsøke på det kan du kan prøve å bevege aktuatoren, og evt sette på en direkte vacuumslange sånn at den går rett til full åpning. Da skal den fungere over 2000, men lat før det. Begynn med det du mistenker mest Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2012 Bare en liten kommentar når det gjelder VNT. Når du tar av vakumslangen vil den stå i helt åpen stilling. Bare å begynne å kjøre testmoduler på maf (og dermed også map), dieseltrykk lav og høy. Dersom noen øsnker å bli kvitt egr feil for godt, har vi etter mye testing (og flere titalls timer dypdykk i softwaren) funnet "bryteren" for å deaktivere hele egr systeme på m57. Du vil da ikke få noen feilkoder relatert til egr. Dette er ikke det samme som noen andre tunere gjør, som enkelt bare hever "forventet luftmasse" så høyt at egr aldri får åpna. Problemet når folk gjør dette er at alle testmoduler på maf osv blir verdiløse da man ikke har noe verdier å gå etter. Andre igjen endrer på "duty cycle" mappet til (eller begge disse metodene) vakumventilen, men problemet består ved at egr funksjonen fortsatt er aktiv (og dermed bla innsp start tidspunkt regulering i forhold til dette). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Mars 3, 2012 Share Skrevet Mars 3, 2012 Takk for innspill folkens! Bytta først dieselfilter, det hadde liten eller ingen effekt. Leste av feilkoder etter dieselfilterbytte, da hadde jeg de fire i forrige post pluss denne: 1260 Delivery pump control system (mulig pga selvlufting etter byttet?) Så bytta jeg LMM, det hjalp! Er den originale jeg satt inn. Rengjorde den godt med bomullspinner og isopropanol. (Har kjørt en stund med kinamaf, den var så billig at jeg måtte teste.. resultatet er som alltid buy cheap buy twice) Leste av feilkoder igjen etter en kjøretur, men da var det ingen der. De dukker nok opp igjen, iallefall noen pga bortfall av EGR, slik TRF nevner over.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jallaman Skrevet Mars 3, 2012 Share Skrevet Mars 3, 2012 Jeg har nettopp skiftet glødeplugger og gløderele. Jeg har også fjernet swirflaps. Da jeg skulle starte bilen, og bilen startet opp som normalt.. Men det kom opp en gul motorlampe !! Jeg skjønner ikke hva som er galt, noen idèer der ute ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2012 ja, du kan begynne med å dele litt mer om hva du gjorde. gjort noe med egr? hvordan fjernet du swirl flaps osv. Feil som kommer rett etter at en har pella i noe, ja da er det bare å begynne å tenke tilbake på hva en har vært borti. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet Mars 3, 2012 Share Skrevet Mars 3, 2012 Bare en liten kommentar når det gjelder VNT. Når du tar av vakumslangen vil den stå i helt åpen stilling. Da er det heldigvis ikke likt som på div VAG. Helt klart bedre å ta det den veien Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Mars 4, 2012 Share Skrevet Mars 4, 2012 Bare en liten kommentar når det gjelder VNT. Når du tar av vakumslangen vil den stå i helt åpen stilling. Da er det heldigvis ikke likt som på div VAG. Helt klart bedre å ta det den veien Samme er det på VAG med CR og pumpe dyser Den får full vacum på ingen ladetrykk. Når turboen begynner opp når lade trykken den skal ha så reduserer den vacum for at ikke turboen skal lade for mye. Men på Caravelle/transporter T4 så er det motsatt. Når den ikke får vacum så får den for høy ladetrykk å går i nødmodus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå