Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Creds til trådstarter! her finnes det myye nyttig informasjon!!

Så grunnen til at jeg leser her, 525tdsa'n min går ikke som den skal (sjokk siden jeg skriver her :P )

Den startet med å kutte sånn plutselig på motorveien, jeg mistet turtall og glødelampen begynte å lyse, men plutselig slukket lampa og turtallet kom igjen. samme skjedde forrige fredag på vei til tyskland, men igjen så kom den tilbake.

når vi var så godt som hjemme fra tyskland så kutter motoren igjen, men denne gangen vil den ikke på. etter et par minutter startet den, men igjen så døde den et par minutter senere. etter det så har den ikke vært som den skal, sliter virkelig med å starte nå, og den dør med en gang om jeg ikke holder turtall (tror jeg)

Jeg har på følelsen at dette er mer når den er varm enn når den er kald, men det er kun synsing foreløpig.

I morgen begynner feilsøkingen, og det frister å blende egr samtidig, og rense innsuget, men det viktigste er å få motoren til å gå normalt, noen som har noen formening om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Utrolig nyttig tråd :) men..

Har problemer med at motoren mister kraft ved pådrag i tungt gir, f.eks i 5. gir i motbakker osv.. Viseren for forbruk faller ned til 1l/10km og man kjenner at den går over i et "nødmodus" eller hva man skal kalle det. Om man slipper gassen og lar turtallet falle, fungerer det normalt igjen en liten stund. Ved lavere gir og høyere turtall fungerer det bedre, men blir litt travelt å kjøre 3. gir hele tiden :P

Har byttet dieselfilter, koplet ut EGR og den lader ca 1 bar når den går normalt. Når den går over i dette "nødmoduset" er det vanskelig å få mer enn ca 0,4-0,5 bar. Så det virker sannsynlig at den ikke får nok diesel.

Noen tips til hva man bør undersøke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle skrive hvordan det hadde artet seg med E39 525TDS..

Fikk justert tenningstidspunktet etter byttet ny dieselpumpe og alle 6 dyser. Problemer er at motoren jager på tomgang. Går renere ved bare litt gass. Den går sporadisk dårlig og bra ved pådrag. Kan gå bra i alt fra 5 min til noen timer og plutselig hakker den opp og ned som om jeg skulle mistet en silynder. Mister åpenbart kraft. Noen ide om dette kan være hjernen som kan gi et slikt utfall? De fikk heller ikke kontakt med hjernen på BOSH verkstedet .. Håper på noen har noe ideer.. har brukt titusener allerede.. Snart byttet alt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk beskjed om å bytte pumpe og dyser.. Den gikk akkurat like dårlig før jeg gjorde det . Hadde selv hele tiden en mistanke at det måtte være noe annet enn pumpen . Noen nevnte register kjedet men løst eller slakt kjede ville jo ikke arte seg slik at den kutter på den måten så det utelukket jeg fort. igrunn ingen forandring annet enn at motoren nå starter øyeblikkelig når den er varm og ryker ingenting. Når man drar på er det som om man tar en bryter og skur av og på fortløpende. Plutsleig kan den gå som et skudd i en time eller to og neste gang jeg starter er det dårlig igjen. Hjernen er ikke mulig å få kontakt med så tenkte kanskje det var et tegn på at den er defekt? Tenkte også på ledningsnettet til dysene for dette er åpenbart en EL feil .

Dette har bare blitt et mysterium. Kjenner jo disse motorene godt men er helt blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har du sjekket ledningsnettet inn til hjernen?

Om det kanskje kan sitte en powerboks eller noe lignende der som kan tulle med effekten.

Har opplevd noe lignende på min bil (325td), og da viste det seg at det var en powerboks som var lodda på ledningene som går inn til pluggen på hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers en fin motor for “chipping” så lenge det blir gjort riktig.

Her kommer også det fine med m51. Hvis du ikke liker tanken på å chippe, og ikke trenger 180hk, men en motor som går litt bedre, litt friskere, så lar denne seg oppjustere med original bmw tester. Man kan justere opp dieselmengden med ca 10-15 % (avhengig av årsmod), hvilket betyr omtrent det samme i effekt opp. Da har du fremdeles alle originalt map inntakt, og bilen blir litt friskere. Jeg både chipper disse bilen, og har originalt bmw diag apparat, og så lenge du ikke er 18 og må ha mest mulig effekt er oppjusteringa absolutt å anbefale.

Har du noe forklaring på hvordan man gjør denne oppjusteringen? Hvordan programmer osv?

tenkte det ikke kunne skade å justere opp litt, uten at jeg begynner med massiv oppgradering og tuning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer.. hmm.. har fått tilbud om en justerbar chip fra Sanco, har du hørt noe om den? evt hvor lett det er å justere det godt/fucke opp ting? har ønske om å få noe mer ut av den, uten at jeg trenger værste effektkurven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bokser (som er justerbare) er ikke noe særlig.. du får gitt mer diesel, men man får ikke den fulle friheten til å endre motorkarakteristikk som når vi mapper.

Prismessig er det jo billig, men resultatet er heller ikke noe mer enn det. Send en pm om du lurer på ordenlig mapping, vi har flere gode oppsett til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trf, har du noen erfaring med vanninnsprøytning? Ser det er populært på svære dieselbiler borte i statene, så sitter og vurderer det som et alternativ til en større intetcooler. Veldig mye enklere å sette inn kontra å legge nye rørgater, tilpasse frontfanger, osv, men mer jobb å holde ved like npr det først er i drift... Men har ikke klart å finne noen veldig konkrete eksempler på hvor effektivt det er i forhold til en vanlig luft-til-luft kjøler... Er det verdt å tenke på tror du?

Også lurer jeg litt på om noen har testa effekten av å sette på en mindre restriktiv potte på en 525 tds (katalysator er selvfølgelig tatt hånd om allerede)? Mye bråk og lite nytte?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har montert vanninnsp på biler. Ser på ingen måte hensikten i å bruke dette før alt annet er "som det skal". Vann/met er som et siste tilskudd for å f.eks unngå for høy eksostemp når du allerede er på grensa, og alt annet er gjort riktig.

Til e39 har jo vi en særs bra kjøler, om det er e39 det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...