Gå til innhold

"Klakkelyden" E39 forstilling | = Kasterstag-høyre

FCBayern
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bør byttes parvis, de kan fort være like slitt begge to, men at den andre ikke lager lyd ennå. Koster heller ikke all verden nei :)

Har du eliminert styrestag og rattaksel, eller alt som har med styring å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mest på rattakselleddet nede ved tannstanga, den kan lage ganske mye lyd. Men det skal du kjenne godt i rattet, det skal i tillegg lage litt lyd hvis du står stille med motoren stoppa og vrir fram og tilbake på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er demperen får du vel et enkelt "dunk" etter du kjører i dumper o.l.? Jeg har opp imot 6 klakkedunk per 1 sekund.

Nei du får ett dunk når demperen går i bunn, og en haug når den er ødelagt men fortsatt vandrer.

Siste gang jeg gidder; Bytt demper (pass på at den settes med merket på rett plass) + bytt lager + helst en firehjulskontroll etterpå.

dersom det hadde vært tårnlageret, burde jeg ikke klare å fremprovosere lyden når jeg jokker litt på hjulet? hører ivertfall ingenting.

Du klarer ikke å jokke fram denne lyden. Bilen er for tung og vibrasjonen for liten.

- Og bytt parvis. Både lager og demper og gummiringen til fjæra når du først holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo nesten 3 år gamle, hvis de er byttet i 2008 :P Men skal nok ikke være ødelagte allerede nei..

Tårnlager skal du i prinsippet klare å finne en lyd på hvis du jokker på hele bilen når den står med alle hjula.

Når det ene mitt var dårlig/gåent, fant jeg en svak klakkelyd når jeg jokka og rulla bilen fram og tilbake samtidig.

Kasterstag kan finne på mye faenskap de og ja, hvis de dessuten ikke er bytta på et par år, ville jeg sponsa på noen nye slike. Du får en helt ny bil nesten med nye foringer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hørte akkurat på lyden din, min lager ikke slike lyder, jeg har mer dunk dunk lyd.

Jeg klarer og fremprovosere lyden når jeg kjører og svinger kraftig fra side til side, slik at bilen vugger. Hver gang den ruller over til andre siden så får jeg en dunk.

Lager somregel ikke dunk på fartsdempere, når begge hjula fjærer samtidig. Mest når ene hjulet alene, eller bilen vugger i hull osv.

Har bytta kasterstag, + polyforinger, kyllingbeina på stabstag.

Skal bytte støtdempere og tårnlager til sommeren. Regner nesten med at det er tårnlager hos meg som er gåent, da lyden er ganske "rund", og ikke en spiss kakkelyd. Høres ut som den kommer fra støtdemperene.

Jeg ville tippet på styrekuler/indre endeledd uti fra lydklippet ditt :? Siden det kakker så hurtig, og vil da tro at hjulet vil "vibrere" i svingrettningen.. Eller slakke i tannstanga.. :?

Edit:

Jeg hører også lyden når jeg kjører i slakke hull i veien, selv om jeg kjører sakte. Virker som om når ene hjulet på en måte går ned i hullet, så holder de 3 andre hjula bilen oppe, og når hjulet kommer opp på nivå med de andre da slår støtdemperen opp i lageret igjen.. :)

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diagnosert det i dag som

Kasterstag. Sjefen byttet det på sin og da ble det tyst.

Hva sier folket: bytte et eller to kasterstag? Og det er ikke behov for 4hjulskontroll siden det er bolt on? Noen som har en DIY liggende på kasterstag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Hadde klakkelyd. Byttet først stabstagslenkarmer, hjalp mye men fortsatt lyd. Byttet så casterforinger, hjalp enda mer, men fortsatt lyd. Hadde bilen så på EU-kontroll og fikk mangel på stabstagsforinger, byttet disse og da ble forstillingen knepptyst! Min lagde også lyd både ved slakke og skarpe dumper, og når bare ett eller begge hjulene gikk ned i hull eller opp dumper. Og de så ikke spesielt slitt ut heller, men for en forskjell! Relativt lette å bytte, kostet rundt 400,- for begge på BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...