Alpejohn Skrevet Oktober 22, 2011 Share Skrevet Oktober 22, 2011 Jeg har altid hatt en dunkelyd, og i fjor vinter fikk jeg en skranglelyd. Bytta indre og ytre styre kule, da forsvann skranglingen, den var ekstrem på grusvei og slikt. Nå har jeg kun dunkelyden igjen (Etter å bytta tårnlager, kasterstag, raklestag og foringer på stabstag), så skal bytte bakre bærebru i dag tror jeg, og HÅPER det da blir stilt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Edvin2 Skrevet November 5, 2011 Share Skrevet November 5, 2011 Har klakkelyder i forstilling jeg også. Bråker mye når jeg kjører på ujevn grusvei eller veldig dårlig asfalt (5-6 klakk pr. sekund) og det gir ett klakk hver gang jeg kjører over en fartshump. Høres ut som det er høyre side.Trodde lenge at det var dårlige topplager, og det kan det være, men da jeg Krøp under bilen i dag for å se litt på foringene, fant jeg ut noe annet. Oppdaget at foringene til kasterstaga (dem mot ramma) på begge sider var ganske løse og at gummien var sprukket. Kunne bevege kasterstaget noen mm. med hånda uten problem. Når jeg bikker litt i dem med en skrutrekker gir de etter for ingenting. Dessuten er dekkene fremme slitt i innerkant, så jeg er helt overbevist om at disse må byttes. Når jeg kjører i 60-80km/t skjelver rattet og det virker som om det er høyre forhjul (drar litt mot høyre). Var hos BMW for litt siden og fikk sjekka hjullager fremme, men disse var helt i orden. De sa også at på 3-serien var det typisk at en foring (husker ikke hvilken) i forstilling forårsaker at forhjulene skjelver ved bremsing i 60-80km/t. Skal få bytta dem i neste uke, og gi en tilbakemelding på resultatet Edit: Bilen er forresten en 520I -01mod. 141.000km. Tør nesten vedde penger på at bilen din blir fin med nye casterstag Da har jeg endelig fått på de nye kasterstaga, og det var stooor forskjell. Klakkelyden forsvant, bilen ble mye fastere og legger seg ikke i svingene lengre. Gummiforingen hadde revnet halvveis rundt og var helt løs, og kula på hs. var ganske slitt. Bytta også kyllingbeina, dem var også helt utslitt og det var slakk i det ene kuleleddet. Litt fristende å bare bytte resten av foringer og ledd i forstilling, men bilen er veldig fast å fin nå, ingen lyder. En stor takk til alle som har delt nyttig informasjon i denne tråden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senjafan Skrevet August 17, 2014 Share Skrevet August 17, 2014 Etter å ha lest igjennom denne nyttige tråden så skjønner jeg endelig hvor den helsikes skranglinga kommer fra. Etter å lett igjennom deler på nettet så kom jeg over dette på finn: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45578513&searchclickthrough=true&searchQuery=bmw%20e39 Prisen er vel bra? Lurer bare litt på kvaliteten på disse, om det er noen som har erfaringer fra disse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 20, 2016 Share Skrevet Juli 20, 2016 (endret) Har fått en klakkelyd i min forstilling også, det er på høyresiden foran hos meg også, jeg hører det best om jeg kjører over humper eller litt vaskebrett aktig vei. Jeg har byttet alt i forstillingen det siste året, med Meyle armer og nå nylig byttet jeg begge støtdemperne foran samt tårnlager. Ser at trådstarter byttet Casterstag og at lyden ble borte, men jeg så når jeg hadde av de andre stagene hos meg (Wishbone på Engelsk) så var det litt slark i den hylsa som bolten går gjennom, det var slik på begge sider, men jeg har kun lyden fra høyre forhjul. Noen som har tips her? Det skal sies at jeg nylig var i Danmark og kjørte på motorveien i opp til 150 km/t å det var ingen risting eller noe som helst. Endret Juli 20, 2016 av Haug523 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 23, 2016 Share Skrevet Juli 23, 2016 Jeg har fått kakkelyd igjen forran, på begge sider. Trodde det var hundebeina, så bestilte nye forran å bak. Men etter jeg jekka den opp viste det seg og være kula på bakre arm, den som står rett ut. De har gått ca 85000 km.. Syns det var overaskende tidlig. Lemforder.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 23, 2016 Share Skrevet Juli 23, 2016 On 17.8.2014 at 23.28, Senjafan skrev: Etter å ha lest igjennom denne nyttige tråden så skjønner jeg endelig hvor den helsikes skranglinga kommer fra. Etter å lett igjennom deler på nettet så kom jeg over dette på finn: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45578513&searchclickthrough=true&searchQuery=bmw%20e39 Prisen er vel bra? Lurer bare litt på kvaliteten på disse, om det er noen som har erfaringer fra disse? Fikk akkurat epost fra GS, med tilbud på febi bilstein armer til 700 kr stk. Du får da alt sammen til prisen av to stag av "uorginal" men kjent merke. Hadde ikke ville satsa på det. Kjøpte selv fra ebay til 1500,-, etter et halvt år var alt gåent igjen. Bare dritt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 23, 2016 Share Skrevet Juli 23, 2016 Jeg ville ikke kjøpt Febi understellsdeler. Lemförder/ZF går, men febi har jeg dårlig erfaring med gjentatte ganger. Husk å sjekke originale "value line" i delekatalogen, da blir det ofte spiselig å kjøpe orignalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 23, 2016 Share Skrevet Juli 23, 2016 Sjekket pris på value line "wishbone" set hos GS, 4000 kr, for 2 stag.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet August 9, 2016 Share Skrevet August 9, 2016 (endret) Fant ut at det var høyre styrestag hos meg som var gåent, det kan stemme godt med at jeg hadde en belg som var røket også. Det ble noe bedre når jeg byttet dette, men ikke helt borte. Fant senere ut at jeg ikke hadde strammet mutteren som holder sammen støtdemper med tårnlager 100% da jeg ikke hadde skikkelig utstyr under montering, har nå fått strammet den og klakkelyden er helt borte. Dette til info om noen skulle komme ut for det samme. Til å montere brukte jeg en tang rundt støtdemperen med en fille rundt og en skralle på mutteren, tydeligvis så har jeg ikke greidd å holde nok igjen. Jeg kjøpte senere en 22mm pipe med sekskant utenpå så jeg kunne bruke en fastnøkkel på og en umbrako i senter av demper. Endret September 6, 2016 av Haug523 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå