M|Fjeld Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 De fleste tiltakene er etter min mening idiotiske og vil begrense min og mange andres frihet, noe jeg IKKE finner meg i!Den dagen det skjer flytter jeg til Sverige Friheten til å gjøre hva da? Hadde jo vært mye mer fruktbart å kommet med konkrete forslag til tiltak som ikke er "idiotiske" enn å flytte og kjøre seg ihjel i et annet land. Snakker om kjøre-begrensingen de vil ha på kvelder og helger..! Det å frata meg retten til å kjøre bil på kvelder og helger pga noen få idioter i trafikken i 5 år til ser jeg svært lite lyst på Det forslaget er helt uti det blå og selvføgelig ikke gjennomførbart.. Og tror du at jeg flytter til Sverige så jeg kan fyllekjøre i helgene med kompiser? Hehe, er 19år og avholdsmann jeg med stor respekt for trafikken, så det er nok ikke et problem Og ja, nevnte alkolås rett over her Da burde det vel heller vært alko-sperre på bilene da.. Men, da spørs det om teknologien kan være såpass skuddsikker at det ikke trikses til å unngå den! Alkolås eller alko-serre.. Samme greia Skrevet på telefon, så beklager hvis det ble litt surrete
Jørgen Lie Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Nei, var det jeg tenkte også.. Så den utgår nok kanskje ja.. Grattis med innlegg nr 1000
CV-Erik Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Alkosperre tror jeg hadde fungert bra Hadde ikke jeg hatt noe imot å ha i bilen hvertfall! Men å nekte ungdom å være flere i bilen i helgene osv er bare tull! Det hjelper sikkert, men fins grenser da... I tillegg er det jo vårt eget ansvar å kjøre forsvarlig. Litt flere "tankevekkere" på skolen osv er nok ingen dum ide.
Kvasi Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Snakker om kjøre-begrensingen de vil ha på kvelder og helger..! Det å frata meg retten til å kjøre bil på kvelder og helger pga noen få idioter i trafikken i 5 år til ser jeg svært lite lyst på Det forslaget er helt uti det blå og selvføgelig ikke gjennomførbart.. Og tror du at jeg flytter til Sverige så jeg kan fyllekjøre i helgene med kompiser? Hehe, er 19år og avholdsmann jeg med stor respekt for trafikken, så det er nok ikke et problem Hehe, neida. Var vel heller ikke bare mynta på deg og dette eksempelet. Tenkte mer på at folk generelt er jækla gode til å rope og nekte å godta forslag i stedet for å delta kreativt i debatten selv. Jeg er ikke for at staten ukritisk skal finne opp og tre lover over hodet på folk, men jeg har heller ikke mer lyst enn folk flest til å bli torpedert av en bil i "fri fart" styrt av en person som ikke helt vet hva han/hun holder på med.
Der Barockengel Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Den eneste kanskje foruftige løsningen, er den overvåkningsboksen. Den kunne kanskje hatt en effekt i positiv retning. Men der spiller vel datatilsynet en rolle igjen, mtp overvåkning. [...] Å nekte ungdom og kjøre bil i helgene, og med pasasjerer er kanskje litt på kanten i forhold til frihet, men på en annen side hadde nok også dette forslaget kunne hatt positiv virkning, siden det gjerne er på helg, og festkjøring / ruspåvirket kjøring som har mye skyld i ulykkene som skjer på helg og natt. En kontinuerlig overvåkning er vel et større anslag mot den enkeltes frihet enn en begrensing mht. kjøring i helgene og antall passasjerer? Husk også - og dette snakkes det lite om - at dersom det innføres GPS-overvåkning av bilførere, vil disse dataene bli tilgjengelige for et stort antall offentlige etater: Politiet, Tollvesenet, NAV, Arbeidstilsynet med flere. Det betyr at dersom du er uheldig å komme i søkelyset for straffbare forhold - som svart arbeid, smuglerturer til Sverige, you name it - kan GPS-dataene bli hentet ut, og du kan bli nødt til å redegjøre for dine bevegelser tre år tilbake i tid. Think about that... Når du skriver; Å nekte ungdom og kjøre bil i helgene, og med pasasjerer er kanskje litt på kanten i forhold til frihet, bør kjørebegrensninger gjelde alle med nytt førerkort, uansett alder. Og da gir det litt mer mening; en fersk bilfører behandles som en fersk bilfører - enten han/hun er 18, 25 eller 45. Å gi nye bilførere en prøvetid med visse begrensinger i ett eller to år er noe jeg oppfatter som langt mindre håpløst enn å gi ferske bilførere dobbel straff i form av ekstra prikkbelastning ved lovovertredelser. Og akkurat dét praktiseres utrolig nok som norsk lov i dag.
Der Barockengel Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Drittkult at takluka på E91`n har stått litt åpen i natt da, med storm og pøsregn.. Var ikke vått der inne i det heletatt sikkert....!! Hvordan gikk det med opptørkingen? Jeg hadde egentlig tenkt å erte deg med at du måtte ha glemt å kikke både på værmeldingen og på kalenderen, men jeg ser at du startet med å fortelle om et kjedelig akutt uhell du hadde hatt med din takluke, og endte i stedet opp med å gi råd for hvordan fikse en lite problem med noen andres takluke - et problem som ikke engang hadde dukket opp nylig. Ganske sympatisk kar, du. Var det egosentrisk vi var enige om at stikkordet for tulletråden var?
Kvasi Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Nei, var det jeg tenkte også.. Så den utgår nok kanskje ja.. Grattis med innlegg nr 1000 Takk takk Blir nok ikke noen storstilt feiring Clouet i hele dabatten er vel at det ikke fins en 100% løsning bortsett fra å forby alle kjøretøy. Løsningen ligger vel heller i en kombinasjon av tiltak som ingen ennå vet hva er, og derfor må folk være villige til å vurdere å kanskje prøve ut enkelte løsninger underveis.
Jørgen Lie Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Den eneste kanskje foruftige løsningen, er den overvåkningsboksen. Den kunne kanskje hatt en effekt i positiv retning. Men der spiller vel datatilsynet en rolle igjen, mtp overvåkning. [...] Å nekte ungdom og kjøre bil i helgene, og med pasasjerer er kanskje litt på kanten i forhold til frihet, men på en annen side hadde nok også dette forslaget kunne hatt positiv virkning, siden det gjerne er på helg, og festkjøring / ruspåvirket kjøring som har mye skyld i ulykkene som skjer på helg og natt. En kontinuerlig overvåkning er vel et større anslag mot den enkeltes frihet enn en begrensing mht. kjøring i helgene og antall passasjerer? Husk også - og dette snakkes det lite om - at dersom det innføres GPS-overvåkning av bilførere, vil disse dataene bli tilgjengelige for et stort antall offentlige etater: Politiet, Tollvesenet, NAV, Arbeidstilsynet med flere. Det betyr at dersom du er uheldig å komme i søkelyset for straffbare forhold - som svart arbeid, smuglerturer til Sverige, you name it - kan GPS-dataene bli hentet ut, og du kan bli nødt til å redegjøre for dine bevegelser tre år tilbake i tid. Think about that... Når du skriver; Å nekte ungdom og kjøre bil i helgene, og med pasasjerer er kanskje litt på kanten i forhold til frihet, bør kjørebegrensninger gjelde alle med nytt førerkort, uansett alder. Og da gir det litt mer mening; en fersk bilfører behandles som en fersk bilfører - enten han/hun er 18, 25 eller 45. Å gi nye bilførere en prøvetid med visse begrensinger i ett eller to år er noe jeg oppfatter som langt mindre håpløst enn å gi ferske bilførere dobbel straff i form av ekstra prikkbelastning ved lovovertredelser. Og akkurat dét praktiseres utrolig nok som norsk lov i dag. Du har som vanlig gode poeng, Der Barockerengel, og er enig i det du skriver øverst der. Du har et bredere syn på saken enn jeg hadde, rett og slett pga min manglende kunnskap og tankegang. Ja, helt klart burde dette være likt for alle, men, sjansen for at en/ri på 18år kjører gris er vel i noe større grad enn om en 45åring har ferskt førerkort. Det hadde kanskje vært effektivt og ha enda mindre grenser for å miste lappen mellom 18 og 25 (evt forerkort i 5-7år) enn det vi har i dag? Drittkult at takluka på E91`n har stått litt åpen i natt da, med storm og pøsregn.. Var ikke vått der inne i det heletatt sikkert....!! Hvordan gikk det med opptørkingen? Jeg hadde egentlig tenkt å erte deg med at du måtte ha glemt å kikke både på værmeldingen og på kalenderen, men jeg ser at du startet med å fortelle om et kjedelig akutt uhell du hadde hatt med din takluke, og endte i stedet opp med å gi råd for hvordan fikse en lite problem med noen andres takluke - et problem som ikke engang hadde dukket opp nylig. Ganske sympatisk kar, du. Var det egosentrisk vi var enige om at stikkordet for tulletråden var? Hehe, det gikk faktisk fint!! Jeg tåler erting, så du kunne bare fyrt løs her i gården ja Jepp, det er absolutt stikkordet vi bør forholde oss til
fish Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Hahaha.... --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.212557,9.602317 Sent from my iPhone using Tapatalk.
Jørgen Lie Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Haha, fish, den tergingen kunne vært meg Eller kanskje engelen lengre oppe her?
Der Barockengel Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Haha, fish, den tergingen kunne vært meg Eller kanskje engelen lengre oppe her? Øy, du aner ikke hvor hardt jeg prøver å ikke kicke på andres stavefeil. Edit: Hmmm, tror det der skal være "prøver ikke å kicke på"...
Jørgen Lie Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Haha, jeg skriver ikke feilfritt selv, så om jeg skal kicke på andres stavefeil så MÅ jeg være sikker på at jeg har riktig Men terging generelt, DET kan jeg !! I dagens samfunn med sms på dialekt, og er uteblitt da å er raskere og trykke, så har jeg ramla av mye på den gode gamle rettskrivningen, men prøver og gjøre det mest mulig riktig " d går jo mykjy fortar å skriv slik, ennj å skriv d på skikkelig norsk"
Der Barockengel Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Det hadde kanskje vært effektivt og ha enda mindre grenser for å miste lappen mellom 18 og 25 (evt forerkort i 5-7år) enn det vi har i dag? Det irriterer meg litt at det at noen ganske få er håpløst umodne og - let's face it - uegnede bak rattet, skal føre til begrensninger for alle bilførere i en hel aldersgruppe. Det mest tankevekkende er fraværet av gode og offensive forslag fra sentrale politikere om hvordan man skal håndtere denne saken. Kanskje noe av forklaringen er at de fleste sentrale politikere tilbringer mesteparten av tiden sin innenfor yttergrensene for t-banenettet i Oslo, og har liten kontakt med hvordan det er å leve der man rett og slett må ha bil?
Der Barockengel Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 d går jo mykjy fortar å skriv slik, Faktisk blir jeg mer og mer positiv til bruk av dialekt i skriftlig norsk - siden jeg ser at det gjør det lettere for noen å uttrykke seg skriftlig. Et eksempel kan være en som er en kløpper på å sveise og dokumentere og forklare arbeidet sitt - men uten å bruke dialekt stopper det skriftlige opp. Utfordringen er selvsagt at det setter store krav til dialektkunnskapene hos dem som skal lese. Og ta mæne no i.
Anbefalte innlegg