Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det hadde kanskje vært effektivt og ha enda mindre grenser for å miste lappen mellom 18 og 25 (evt forerkort i 5-7år) enn det vi har i dag?

Det irriterer meg litt at det at noen ganske få er håpløst umodne og - let's face it - uegnede bak rattet, skal føre til begrensninger for alle bilførere i en hel aldersgruppe.

Det mest tankevekkende er fraværet av gode og offensive forslag fra sentrale politikere om hvordan man skal håndtere denne saken.

Kanskje noe av forklaringen er at de fleste sentrale politikere tilbringer mesteparten av tiden sin innenfor yttergrensene for t-banenettet i Oslo, og har liten kontakt med hvordan det er å leve der man rett og slett ha bil?

Ja, absolutt. Det kom mange usaklige og idiotiske uttalelser hos mange på Ansiktsboka under programmet. Bare det sier nok om personene til hvilke holdninger de har. Men som vanlig, så utføres det kollektiv straff på det meste.

Heh, nei politikerne er det ikke mye og høre fra. Var jo intervjuet hun samferdselsministeren, men kan ikke si at hun kom med noe konstruktivt akkurat.

Det har du nok helt riktig i. Forskjell på de som kan ta en buss hvert 5min, og t-bane/tog litt lengre strekninger. De vet gjerne ikke hvordan det fungere på landsbygda. Tipper det er fint lite dødsulykker blant trafikken i Oslogryta. Heller ei mye fyllekjøring i stor fart.

d går jo mykjy fortar å skriv slik,

Faktisk blir jeg mer og mer positiv til bruk av dialekt i skriftlig norsk - siden jeg ser at det gjør det lettere for noen å uttrykke seg skriftlig.

Et eksempel kan være en som er en kløpper på å sveise og dokumentere og forklare arbeidet sitt - men uten å bruke dialekt stopper det skriftlige opp.

Utfordringen er selvsagt at det setter store krav til dialektkunnskapene hos dem som skal lese. ;)

Og ta mæne no i.

Problemet der er vel kanskje at om en fra sørvestlandet skulle ha skrevet dialekt, så hadde ikke vi skjønt mye, og omvendt, ja :lol: Hadde tatt tid i alle fall.! Men ja, "kravene" til slike ting som å forklare praksisen i teori er det nok mange som sliter med. Dessverre.. Mange som er skikkelig godt praktisk anlagt, og dyktige ut til fingerspissene, men som har udugelige fingerspisser når PC eller penn skal brukes i jobbsammenheng.

Skrevet

Fy faan, dreit meg ikke særlig ut nå..

Skulle taue bil, mørkt er det ute såklart.

Hekta på kroken på begge bilene, i det kameraten min skal begynne og dra,

da skjer dette : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10014999

jeg skvetter som faan å bli drit nervøs, lyste jo opp som dagen!

akkurat da dro kompisen min, jeg fulgte ikke med døra, og endte med att døra bretta seg...

vinterbilen går ikke en gang før sånt skjer, ikke bra! :P

Skrevet

Kanskje noe av forklaringen er at de fleste sentrale politikere tilbringer mesteparten av tiden sin innenfor yttergrensene for t-banenettet i Oslo, og har liten kontakt med hvordan det er å leve der man rett og slett ha bil?

Det har jeg også gjort i mange år.

Men jeg tror/vet at mange (de fleste?) av politikerne som meg både kommer fra mindre steder i landet, og husker hvordan det var å være 18 og akkurat ha fått lappen.

Ikke for å angripe deg, men de fleste debatter blir nok ikke vunnet med å si; du er dum.

At mer overvåkning og mer straff ikke er den perfekte løsningen tror jeg alle vet, men det er vel svært få andre tiltak som kan gjøres uten å ta ifra "oss" noe.

Hvis vi skal beholde muligheten til å kjøre i fylla, på natta, i helga i minst 200km/t så begynner det å bli begrenset hvilke muligheter som gjenstår. I mine øyne :)

Skrevet

akkurat da dro kompisen min, jeg fulgte ikke med døra, og endte med att døra bretta seg...

Jeg så det greiene der selv, jeg bor 30min sør for oslo, og det så ut som den slo ned rett utenfor her, men når det sies att folk har hørt smell så høyt som dovre, må greia ha vært enorm. det gikk jæævlig fort og det lyste som faen, så den i kanskje 2 sekunder før den var passert. Lyste opp som en xenon lykt før den gikk over til å bli gul/rød før den forsvant. så ut som den brant opp.

Skrevet

Jeg så det greiene der selv, jeg bor 30min sør for oslo, og det så ut som den slo ned rett utenfor her, men når det sies att folk har hørt smell så høyt som dovre, må greia ha vært enorm. det gikk jæævlig fort og det lyste som faen, så den i kanskje 2 sekunder før den var passert. Lyste opp som en xenon lykt før den gikk over til å bli gul/rød før den forsvant. så ut som den brant opp.

Ja, det var helt jævli.. Å nå er jeg på lesjaskog, som ligger ca 1 time mot møre i forhold til dovre.

Så ut som om den "kræsja" på andre siden av dalen her. men dette kan jo sikkert være flere objekter å?

Skrevet

Så nettopp det Brennpunkt programet! Jeg er jo selv midt i denne risiko gruppen av unge førere, jeg er riktig nok så heldig at jeg kjører en nyere og sikker bil enn det flesteparten gjør! Tror nok man må se litt på prisnivået på biler også slik at unge kan få råd til å kjøre sikkrere biler, det er en vikig faktor det også!

Jeg kjenner meg også igjen i det å måtte prestere! Jeg kjører 98% av tiden bak rattet på fartsgrensen, det hender man får "kick" men for min del så må føre og forhold være idielt hvis ikke så tørr jeg rett og slett ikke! Vi har en bakke som slutter i en sving her i området hvor mange setter fartsrekord! Blandt mine bekjente som kjører relativt spreke biler så har "rekorden" til hørt en med 200 hesters VW Beetle på ca 130km/t før svingen, til jeg var så idiot å prøvde med E90en! Jeg skjønner sånne som han de interjuva godt, det var jævlig gøy å klare 140 km/t opp den bakken og få skryt og oppmerksomhet for det men likevel så synes jeg det var utrolig idiotisk også! Alle får "kick" i trafikken en sjelden gang hvorpå man føler seg dum etterpå, husker selv fattern da vi var små og var på biltur i Danmark eller Sverige! Så fort muttern sovna i passasjersetet så var det flat pedal i E34en, var mang enn svensk råner i gammal volvo som blei jakta ned av en norskregistrert ferielasta burgunderrød BMW med en familefar med horn i panna bak rattet! Tror nok at hadde jeg vokst opp med en far som var ikke var bilinterssert og kjørte Toyota Corolla så hadde nok også jeg ikke vært bilinteressert i dag! Dette er jo også noe det snakkes om i dokumentaren, vokser man om i bil miljører og med spreke biler så blir man preget! Uten at det skal være en unnskylding altså

Å feste sånne overvåknings enheter i bilene eller forby unge kjøring med mange i bilen eller i helger er alt for drøyt synes jeg! Jeg for min del bruker for det meste bilen kun fra a til b men liker å ta en liten kjøretur i blant for å bøte på rastløsheten! Råning var noe jeg drev med i nøyaktig 5 månder etter jeg fikk lappen, i dag nærmer bilen min seg den lokale Essoen kun når jeg fyller diesel :wink: Har stadig de samme bilinteressete kameratene men vi flyttet heller den sosiale omgangen innendørs etterhvert som vi kom for oss selv.

Tror nok ikke man får ned denne ulykkes statestikken om man ikke tar i bruk drastiske virkemiddler, og det er virkemiddler som aldri kommer til å bli noe av pga diverse forskrifter, lover og rettigheter! Unge menn er og blir unge menn, glade i fart og spenning!

Skrevet

Synes ikke den overvåkningsboksen var så ille. Sånn jeg forstod det ville den bare avleses ved en kollisjon, og den hadde den gunstige effekten at ulykker med disse gikk ned, antagelig av diverse psykologiske årsaker.

Ved en skikkelig smell kommer de og måler bremsespor og finner ut farten uansett.

Skrevet
Haha, fish, den tergingen kunne vært meg :lol: Eller kanskje engelen lengre oppe her? :mrgreen:

Øy, du aner ikke hvor hardt jeg prøver å ikke kicke på andres stavefeil.

Edit: Hmmm, tror det der skal være "prøver ikke å kicke på"... :?

I fare for å gjenta meg selv mtp en viss pm jeg fikk her en dag, vi er jævli greie vi :D

Skrevet

Ja, det var helt jævli.. Å nå er jeg på lesjaskog, som ligger ca 1 time mot møre i forhold til dovre.

Så ut som om den "kræsja" på andre siden av dalen her. men dette kan jo sikkert være flere objekter å?

I følge det jeg har fått med meg var det en storsmell nede ved Vågå.

Kanskje de endelig ble kvitt ordførern?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...