Kjexx Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Fredrik: Har du noe peil på gamle karafler? Skulle gjerne hatt litt info om disse.
Dirty Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Karaffel er en flaskelignende beholder til skjenking av vin, brennevin, vann eller saft. Ordet kommer fra persisk "qarâbah".[1] Karafler er oftest laget av glass, men betegnelsen brukes også om tilsvarende kar av keramikk og plast. Karafler er gjerne dekorert. I Norge har karafler av glass vært laget på glassverkene på Nøstetangen, Hurdal, Gjøvik, Hadeland og Magnor. Vår tids designere lager fortsatt nye former. I dag lages også karafler i plast. Vinkaraffel Skjenkekar for vin og brennevin. Vinkarafler[2] har gjerne rundt tverrsnitt med buket, sylinderformet eller konisk korpus. Men formen kan variere, og tverrsnittet kan også være firkantet eller sekskantet. Vinkarafler har smal hals og oftest en tilpasset propp. Vinkarafler kan romme fra ca. 0,25 til 2,5 liter. Synonyme betegnelser er: likørkaraffel, whiskykaraffel og ziratflaske. Vannkaraffel Vannkarafler brukes til servering av vann eller saft. De skiller seg gjerne fra vinkarafler ved at de har en videre hals, og de er gjerne litt større. Vannkarafler har ikke propp, men ofte hører det med et drikkeglass som kan brukes som lokk. Vannkarafler rommer gjerne ca en liter. Skjemteflaske Skjemteflaske brukes som betegnelse på karafler til vin og brennevin som har en uvanlig eller original form. De vanligste formene er hund (ofte kalt "fyllehund") eller gris (kalt "fyllesvin"). Andre kan være formet som en støvel, nisse, revolver eller penis og variasjonene er mange.
Fredrik Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Fredrik: Har du noe peil på gamle karafler? Skulle gjerne hatt litt info om disse. Er det et merke, stempel eller lignende under karaflene ? Dette er et fabrikkmerke fra 1890 årene på en porselentallerken produsert av Hermann Ohme i Nieder-Salzbrunn, Schlesien i Tyskland.
Kjexx Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Skal se, men tror ikke det er noe merke på de.
knut_olestad Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=bY0xgRA_ ... re=related have fun.. (please don`t hate me)
Der Barockengel Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 ":3rbxll9s]Noen som er ute etter speilreflekskamera? Skal selge mitt Nikon d3000, om noen er intr Føler jeg er sikker på at jeg kommer til og fortsette med foto, så da tenker jeg og oppgradere Mitt råd er: Behold 3000, og kjøp noen fete objektiver istedet. Skal da oppgradere objektivene også da Har jo allerede et greit 70-300mm objektiv. Bufferen på d3000 er 3 bilder i raw. Det holder ikke i actionbilder og ørne-stup bl.a. Så er nok på tide go oppgradere hele samlingen Selv om jeg er enig at det alltid er lurt å satse på gode objektiver, skjønner jeg godt at du ønsker å oppgradere på kamerafronten også: 10 megapiksler begynner å bli gammelt. I praksis vil det si at et bedre kamera kan åpne en helt annen dimensjon mht. bildekvalitet - men det kan også nådeløst avsløre dårlig objektivkvalitet. Det ser også ut som om flommen i Thailand akkurat nå forsinker produksjonen til Nikon - kanskje t.o.m. mer enn naturkatastrofene i Japan tidligere i år. Dette betyr at vi kan forvente å se nye Nikon-modeller fram mot neste sommer. Så kjøper du kamera nå, så velg kameramodell med omhu.
dutten Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 betaler du godt så kan du sikkert få kjøpe samlinga mi trenger sårt cash om dagen så tanken har slått meg.. er et d2xs kamera (ja vet det er gammelt men som scott kelby sa.. det tar et 10år før det blir utdatert for selv den beste hobbyfotograf) nikkor 70-300,tamron 17-50 f.2.8, nikkor 50mm f.1.4 samt nikkor 10.5 mm f.2.8 fisheye. pluss 3 filtre (uv,polar,og et til som jeg ikke husker akkurat nå sekk og stativ.. kvitteringer på alt...
OJR Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Noen som kan fortelle meg hvilken styling det er på denne? Ser ut som m3 sideskjørt? men hvilken fram og bakfanger? evt en prosjekttråd noe sted?
Jørgen Lie Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Selv om jeg er enig at det alltid er lurt å satse på gode objektiver, skjønner jeg godt at du ønsker å oppgradere på kamerafronten også: 10 megapiksler begynner å bli gammelt. I praksis vil det si at et bedre kamera kan åpne en helt annen dimensjon mht. bildekvalitet - men det kan også nådeløst avsløre dårlig objektivkvalitet. Det ser også ut som om flommen i Thailand akkurat nå forsinker produksjonen til Nikon - kanskje t.o.m. mer enn naturkatastrofene i Japan tidligere i år. Dette betyr at vi kan forvente å se nye Nikon-modeller fram mot neste sommer. Så kjøper du kamera nå, så velg kameramodell med omhu. Jeg vet, derfor så handla jeg et "brukt" Nikon d300s i stedet..! Hadde vært brukt i politiet (i Stavanger), så var kun tatt 3304 eksponeringer Om det avslører et dårlig objektiv, så er jo det bare positivt. Da kan jeg jo bytte det ut! Når det er sagt: Lånte et nytt d7000 her i sommer, der jeg monterte den random 18-55mm optiken som var med på d3000-kit`et.. Ble nok en del skarpere ja. Ja, jeg hadde jo drøyd det en stund nå, siden Nikon kom med noen lanseringer er for en mnd`s tid tilbake. Men da kom det ingen store nyheter. For min del sto det nå mellom d7000 eller d300s om jeg skulle kjøpe nytt hus, eller d700 om jeg evt handlet brukt. Men, siden jeg kom over det brukte d300s fra forhandler, og såpass lite brukt, så tok jeg sjansen der, så har jeg mere og legge i optik i stedet
knut_olestad Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Noen som kan fortelle meg hvilken styling det er på denne? Ser ut som m3 sideskjørt? men hvilken fram og bakfanger? evt en prosjekttråd noe sted? fake M3 styling ja.
Kjexx Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 betaler du godt kjexx så kan du sikkert få kjøpe samlinga mi trenger sårt cash om dagen så tanken har slått meg.. er et d2xs kamera (ja vet det er gammelt men som scott kelby sa.. det tar et 10år før det blir utdatert for selv den beste hobbyfotograf) nikkor 70-300,tamron 17-50 f.2.8, nikkor 50mm f.1.4 samt nikkor 10.5 mm f.2.8 fisheye. pluss 3 filtre (uv,polar,og et til som jeg ikke husker akkurat nå sekk og stativ.. kvitteringer på alt... Hva slags samling?
dutten Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 sorry.. øya var for mye lukka så blanda sammen et par brukernavn i skumlesinga var ment til jørgen lie
Jørgen Lie Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Som du ser over så har jeg handla kamerahus, men kunne kanskje være intr i fisheye-optiken Kanskje 17-50 optiken også. PM meg med pris om du selger det
M|Fjeld Skrevet Oktober 26, 2011 Skrevet Oktober 26, 2011 viewtopic.php?f=13&t=206804 Anyone? Trenger hjelp fort
Anbefalte innlegg