Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Huff.. Vært en trafikkulykke ca 3-4km unna her hvor jeg bor nå. Bil mot vogntog. 6 stykker involvert i en stygg ulykke i følge avisen.

Dritt å sitte med den følelsen at du ikke vet noen ting, men at sjansen er stor for at det kan være noen man kjenner..

Jævligste som kan skje.. Ser ut til å være en familie.. :(

Skrevet

Islam lærte folket sitt å vaske henda før maten hundrevis av år før resten av verden skjønte hvorfor... F. eks...

Poenget mitt er at både religion og vitenskap er veldig "både og". Man oppdager nye ting i vitenskapen hele tiden som avkrefter gamle "fakta", og de fleste religionene har ikke bydd på noe nytt og spennende de siste åra heller. Både og. I lengden har verden vært tjent med å ha religion, etter min mening. Mange som tenker seg om to-tre ganger før de gjør noe de tror vil skuffe deres Gud, og slike ting holder mange samfunn rundt om i verden sammen. Men om folk som er religiøse følger sin religion slik en skal i utgangspunktet (begynn med å ikke voldta, ikke drepe og ikke stjele), er en annen diskusjon ;(

Jeg forstår absolutt ditt poeng, men jeg tror at du forenkler historien litt når du påpeker at Islam lærte sitt folk å vaske hendene før maten hundrevis av år før resten av verden skjønte hvorfor. Selve religionen Islam baserer seg på troen på Allah slik han har åpenbart seg gjennom teksten i Koranen og på profeten Muhammed (født ca. 570 etter Kristus). Koranen var komplett først i år 632 etter Kristus og det er evt. der muslimene senere kunne lese formaningene om at det er fornuftig å vaske hendene før man lager maten og/eller spiser maten.

Det romerske imperiet oppsto imidlertid med Keiser Augustus ca. 30 år før Kristus (altså 5-600 år tidligere) og romerne hadde innlagt vann, dampbad og vannklosett. Vannet fikk de bl.a via akvadukter som fraktet friskt vann opp til 150 Km inn til sentrum av byene. Det ville være merkelig om ikke romerne også brukte friskt vann til å vaske hendene et par ganger om dagen.

På den annen side vet jeg at britene var de første til å innføre militære lover om hygiene i forbindelse med matlaging under strid. Dette skjedde i forbindelse med den første verdenskrig, men ble først utviklet av britene i Sydafrika under Transvaalkrigen (1880-81), også kjent som den første boerkrigen. Britene hadde nærstudert Napoleonskrigene 60-70 år tidligere og funnet ut at vel så mange menn døde av dysenteri som av geværkuler, sjokk og kulde. Det britiske imperiet oppsto uten tvil pga. våpen og kunnskapsmessig overlegenhet.

Skrevet
Da har jeg en iPhone 4S. Jeg er ultrahip. Hvis noen vil ta på meg fordi jeg er en iPhone-eier så kan de gjøre det.

Knust skjermen enda?

Haha, nei ass. Den føles så dyr og solid. Skal passe godt på den :P Fancy shit is fancy :P

Knust skjermen enda? :lol:

Skrevet
To voksne og tre barn ja. To bekreftet omkommet. :(

Håper ikke telefonen ringer med det første..

Vet så jævli godt hvordan det føles.. Timene frem til navn blir bekrefta er jævlige.

Skrevet

Ja, er ikke noe gøy når sånt skjer. Frister å kjøre for å se hvordan det ser ut, men lar være. De har vel nokk å gjøre om de ikke skal sende vekk nysgjerrige tilskuere i tillegg..

Skrevet

Nå ser jeg svært dårlig. Har fått sånn øyesalve til å smøre på øya. Det blir en finn hinne som legger seg over, så jeg ser faen ikke en dritt...!

Skrevet
Nå ser jeg svært dårlig. Har fått sånn øyesalve til å smøre på øya. Det blir en finn hinne som legger seg over, så jeg ser faen ikke en dritt...!

Ser greit ut dette da, litt skriveleif innimellom men ellers greit. Vi forstår poenget, så da er det vel ikke så ille. Så da blir det ikke noen medlidenhet herfra hvertfall... :lol:

Skrevet
Huff.. Vært en trafikkulykke ca 3-4km unna her hvor jeg bor nå. Bil mot vogntog. 6 stykker involvert i en stygg ulykke i følge avisen.

Dritt å sitte med den følelsen at du ikke vet noen ting, men at sjansen er stor for at det kan være noen man kjenner..

Jævligste som kan skje.. Ser ut til å være en familie.. :(

Ser ikke ut til å være noen jeg kjenner, men er helt for jævlig uansett.. Vet ikke om noen av barna har omkommet, men de mister jo uansett to av sine svært nære slekninger vil jeg anta.

Noen som greier å tyde hvilken bil det er? Jeg synes det ligner litt på en Renault, men husker ikke modellbetegnelsen akkurat nå..

http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 741749.ece

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...