Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjapt sp om noen vet eller gidder å svare. Fikk en sms av dattera mi med flg sp.mål;

-En dieselbil som er chippet, bør man fjerne chippen før eu-kontroll og evt hvor sitter den i en E36 med dieselmotor.

Jeg spør her for jeg har rett og slett ikke peiling.

Edit; jeg har misforstått kanskje. Er det forskjell på chip og tuningboks? Hu spør hvor tuningboks kan ligge.

Skrevet
Tror jeg er en av de ytterst få som enda ikke har investert i xbox eller ps3...

X2! Hadde en Ps3 som jeg kjøpte for 7000 kr i 2008, solgte den noen måneder senere for 4000 kr :P 60gb. Nå angrer jeg! Men tror heller jeg vil ha 360 :P

Vel, min PS3 har 8 bilspill og min 360 har 30 brente spill av alle slag... Begge støver ned... Er ikke så gøy med spill lenger... Lei av bilspill og, samme driten hver gang, bare litt bedre grafikk. Neste generasjons konsoller skal jeg sikkert ikke kjøpe, med mindre det kommer noe helt nytt med 3D-effekter elns! Bruker bare PS3en som Bluray spiller nå og ser sikkert fire slike filmer i året bare... :P Kjøpte Move også, det var gøy i 3 dager, kanskje jeg skal prøve det igjen - hvorfor gå ut og kaste frisbee med en kompis når en kan stå i stua og gjøre i samme :P

Takk for tipset noekult, men tror ikke jeg gidder ta meg bryet. Skjer ikke så veldig ofte, og er heller skjeldent at jeg spiller på den.

Okey, bare nevna det, da det var en smertefri prosess å få erstatning for min del... :)

Han fulgte meg på Twitter. Vi hadde noen diskusjoner av og til der han nekta å gi seg på ting som er helt obvious at det skurrer ved. Han avfulgte meg :lol: Good riddance...

Kjapt sp om noen vet eller gidder å svare. Fikk en sms av dattera mi med flg sp.mål;

-En dieselbil som er chippet, bør man fjerne chippen før eu-kontroll og evt hvor sitter den i en E36 med dieselmotor.

Jeg spør her for jeg har rett og slett ikke peiling.

Edit; jeg har misforstått kanskje. Er det forskjell på chip og tuningboks? Hu spør hvor tuningboks kan ligge.

Chip = Styringen i motoren din blir modifisert digitalt, ingen fysiske endringer. Du kan ikke bare "resette" den på sparket, ei heller kan de som stopper deg sjekke om du har økt effekt pga chip sånn uten videre (de må ha rullende dyno).

Tuningboks = Går for det samme, men her har du en fysisk enhet du kobler til motoren selv. Står (altfor) forenklet info på denne jallasiden: http://www.tuningboks.no/

Edit: Oh, side 1984... Begynner å bli gammal jeg... :)

Skrevet

Chip`en blir nok vanskelig og fjerne, men den vil de heller ikke merke på et verksted sånn uten videre.

Om det bare er en boks, så kan jo den plukkes av ved evt EU, siden den er fysisk synlig om den ikke er godt gjemt... :)

Skrevet

20 år gammel og allerede altvitende. Det som virkelig er trist er at dagens teknologi gir slike umodne barnerumper et alt for stort talerør. Gad vite hva han ville si hvis hans kone ble voldtatt med en graviditet til følge? Sannsynligheten er stor for at han hurtig vil skifte mening... :x

Skrevet

Kanskje han er steril, og det er det han håper vil skje?..

Nei, uff..dårlig spøk.

Dere som går automasjon på høyskole, er det noe å anbefale? Hva er mulighetene videre? Hvilke fag består linjen hovedsaklig av? :)

Skrevet

Jeg gikk elektronikk på høyskolen, og vil egentlig heller anbefale å ta automasjon. Iallefall i jobben jeg har gått til (serviceingeniør) er automasjonsfagene jeg hadde mye mer relevant enn elektronikkfagene. Du får uansett god grunnkunnskap om elektronikk i automasjonstudiet. Mye jobbmuligheter er det, og samtidig mye du kan bygge videre på med en master.

Men det er i veldig mange jobber mye det samme hva du velger av bachelorstudie innen elektroverdenen, jeg jobber med noen som har bachelor i elkraft, noen med automasjon osv.

Skrevet

Det er kjekt å vite, takk :)

Må tenke nøye gjennom mulighetene, spesielt siden jeg har sløst bort så mange år pga ræva norsk utdanningssystem :P

Skrevet

Anbefaler iallefall sterkt å ta en bachelor innen ingeniørstudiet, og aller helst automasjon/elektronikk. Mye spennende serviceingeniør-jobber der ute, er du heldig jobber du rotasjon med mye fri (men dertil også mye jobbing), og forholdsvis høy lønn. Jobber selv 4-4 rotasjon, og det passer meg fint! Veldig variert arbeid, noen ganger er jeg i utlandet alle fire ukene på commissioningarbeid, andre perioder kan det være småturer rundtomkring i Norge/Europa på noen dager, med noen dager ventetid imellom.

Skrevet

Hørtes ut som en ålreit jobb flonoen. Gøy med varierende arbeidssteder. Går selv teknisk fagskole, elkraft heter vel "linja". Tar det på kveldstid ved siden av elektriker-jobb. Skal starte med service nå, og tror det passer meg bedre enn bygg. Har en del jobbmuligheter etter teknikeren :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...