Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vel... akkurat det kan diskuteres. En original og pen facelift E46 Touring slår det meste i den samme klassen fra den samme tiden. Et annet poeng er at chassis fra V50 stammer fra Ford Focus og det gjør at spesielt bakseteplassen ikke er den beste. E46 tilbyr derfor signifikant bedre plass bak. I tillegg kommer selvfølgelig bakhjulstrekk, bedre motorer, bedre drivverk, bedre kjøreegenskaper.... 8)

Hmmm...

V50-taket er høyt nok til at selv 185 centimeter lange personer slipper å bøye hodet. Også benplassen er god. Både føtter og knær har tumpleplass, noe som blant annet skyldes utsparringer i forseteryggene.

Og 2,4-motoren får skryt. Rekkefemmer er for meg lydmessig fult på høyde med sekser, hvertfall. V50 har rimelig bra kjøreegenskaper, fult på høyde med en 320 edition 33 som jeg prøvekjørte for noen år siden. Den var også forøvrig 2004 modell og er da fult sammenlignbar.

Det er ingen tvil om at rekkefemmere står høyt i kurs hos bilentusiaster... "gurglingen" på lavt turtall er deilig og den sprøde hylingen på høyt turtall er sexy. Utfordringen er at rekkefemmere normalt ikke er spesielt økonomiske. Årsaken er et relativt lavere dreiemoment enn tilsvarende store rekkeseksere samt at de normalt er litt spisse i effektutviklingen.

Apropos plass i baksetet. Normalt gir akselavstanden en klar indikasjon på hvor mye plass det er satt av til passasjerplassene i en bil og i den sammenhengen stiller faktisk E46 rimelig sterkt blandt tilsvarende store og gamle biler.

E46 har en akselavstand på 2725 mm. V50 har en akselavstand på 2640 mm. Dette gir en forskjell på 8,5 cm i BMW´ens favør. E90 har en akselavstand på 2760 mm. Med andre ord 3,5 cm lenger enn E46. E39 har en akselavstand på 2830 mm. Dette er 10,5 cm lenger enn E46.

Forskjellen når det gjelder akselavstand mellom E46 og V50 fra den samme perioden er med andre ord 2/3 av forskjellen mellom E46 og E39. Denne forskjellen merker man veldig godt når man går fra den ene bilen til den andre.

Audi A4 (B5) har forøvrig en akselavstand på 2622 mm. En forskjell på 10,3 cm i forhold til E46 og i praksis er Audi´en derfor like liten i forhold til E46 som E39 er stor i forhold til E46. Denne forskjellen merker man også veldig godt i baksetet på Audi´en.

Det er nesten tilsvarende med Audi A4 (B6) også. Den har en akselavstand på 2650 mm og den stiller derfor i praksis likt med Volvo V50. E46 har imidlertid stadig en akselavstand som er 7,5 cm lenger enn Audi´en.

Jeg har sagt det før og jeg gjentar det gjerne. Alt for mange har fordommer mot "3-serien" som et begrep i relasjon til plass. Som min korte skissering viser er E46 mye større enn mange skal ha det til... :)

Skrevet

Markedet er DØDT!! Biler som for 6-12mnd siden ble solgt på dagen til en høyere pris, blir liggende på finn og gurgle i flere mnd med masse priskutt...

Skrevet

Markede har vært veldig opp og ned, eller for det meste ned :P

Noen som tenker seg at en 550 med m pakken hadde klart å kjøre fortere rundt banen? Anyways, om m5 kommer som touring, så hakke caddyn sjans...
Skrevet
Idag blir det Metallica til lunch....

Liiiiiker...

Blir metallica til kveldsmat her da :) Skal bare hjem etter jobb og hente biletter, så er det whooop whooppp sommer, sol, øl og live music

Skrevet
Idag blir det Metallica til lunch....

Liiiiiker...

Blir metallica til kveldsmat her da :) Skal bare hjem etter jobb og hente biletter, så er det whooop whooppp sommer, sol, øl og live music

Lydtest delux her nå...durer i hele bygget... Men de spiller "nesten" hele sanger så blir artig...

Skrevet

Hah... de gangene jeg har kjøpt bil har jeg gitt blanke i hva navnet på selgeren er! Ser jeg ikke på som vesentlig i det hele tatt. :roll:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...