S.Hafsmo Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Er nok heller jeg som har litt for høye forventninger til en gammel bil, jeg er en person som er ekstremt nøye og pirkete når det kommer til bil. Alt skal være mest mulig i orden og shipshape, det vil si ingen ulyder eller ting som ikke virker (det hater jeg ) På E90en så er ikke dette noe problem da bilen fortsatt er forholdsvis ny men med en E34 med 240 000 km på klokka så kan det bli en utfordring. Nå er denne bilen så si i toppstand fra før, ingen slark og ulyder og bilen er 100 % tigth men da irriterer jeg meg over sånt som nettopp dette For så si det sånn, jeg forbannet meg såpass over at den lille lommelykta i hanskerommet ikke virket så jeg kjøpte en ny på Koed. Eller at jeg spanderte full detaling da lakken var noe matt og fulle av vaskeriper, en bil skal være blank og ren selv om det bare er en gammel E34 Så fort noen ulyder dukker opp, så er det å få lokalisert feilen og få utbedra det som fort som fy. Ja jeg høres sikkert gal ut, men så sier folk at jeg har veldig strøkene og hele biler også Vel, når jeg kjøpte min første bil (1985 Granada) fikk jeg beskjed om at da måtte jeg belage meg på å skru mye når jeg hadde så gammel bil. Ila. 4 år i mitt eie byttet jeg bremseklosser, dynamo og bimetallfjæra i automatchoken. Reprasjoner for totalt 1200,- Forutenom det gikk større deler av min fritid til å holde mine slekningers nye, fine biler vedlike, og kan med andre ord bekrefte at det ikke nødvendigvis er mindre jobb på en ny bil versus en gammel. Eneste forskjellen er at når nye biler ryker, er det dyrt, og som regel må et verksted involveres da alle moduler er programmert opp mot hver enkelt bil. Altså ikke bare å dra på skroten å hente en ny del. Ellers er jeg enig når det kommer til nye lyder, men jeg liker å tro at de fleste med en moderat interesse for kjøretøy tar alle småfeil etterhvert som de dukker opp. Å vente med slikt er jo bare dumt.
Fredrik 90 Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Ja at nyere biler kan ha mye feil er helt sant, glemmer ikke min 2006 A6 som sto mer på verksted enn jeg fikk brukt den selv E90en har vært snill mot meg så langt, kun en vanlig service og bremser har jeg kostet på den på 20 000 km og 1,5 år. Hadde en fæl knirking i bakstillingen i vinter (knirkforing) men plutselig en dag så var lyden vekk og har ikke vist seg siden
S.Hafsmo Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Joda, det finnes nok "mandagsbiler" av alle merker, men det er akkurat slike ting som gjør at jeg hittils har holdt meg unna nye biler. Jeg stoler absolutt ikke på verksteder, liker ikke at manglende servicehefte drar ned bilens verdi (servicehefte=tull, ref. første punkt ), er fortsatt litt skeptisk til elektronikken i nyere biler (Har sett flere på forumet som har blitt stående fordi iDrive har "hengt seg"), og for ikke å glemme den viktigste årsaken, Jeg har ikke råd til en ny bil med V8/V12.
316 Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Fått lagt varmekabler i dag, og støpt gulv oppå! Er vel ikke unormalt med noen små luftbobler i betongen, håper jeg?
flonoen Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Nettopp det siste punktet ditt passer bra til meg også. Har råd til ny bil, men har ikke råd til morsom ny bil. 300 hester på en ny bil koster jo fort noen kroner, derfor kjører jeg en gammel haug av en kebabdispenser på hjul.
Fredrik 90 Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Fått lagt varmekabler i dag, og støpt gulv oppå! Er vel ikke unormalt med noen små luftbobler i betongen, håper jeg? Betong? Greieste er jo å bruke fiberarmert avrettningsmasse Men noen små luftbobler er nok ikke farlig nei
scoot Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Fått lagt varmekabler i dag, og støpt gulv oppå! Er vel ikke unormalt med noen små luftbobler i betongen, håper jeg? Du er elektrikker håper jeg
316 Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Er ikke det nei, og jeg har heller ikke gjort det selv. Men jeg har lov å gjøre alt i mitt eget hus da jeg har en litt spesiell utdanning som baserer seg på den samme utdanningen som en elektrikker. Husker ikke hva som ble brukt, men det var noe avrettningsmasse av noe slag. Betongarbeider han som gjorde dette, så han har vel peiling håper jeg !
316 Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Fått lagt varmekabler i dag, og støpt gulv oppå! Er vel ikke unormalt med noen små luftbobler i betongen, håper jeg? Du er elektrikker håper jeg Her er det lista opp hvilke fagarbeidere som kan utføre arbeid på egne elektriske anlegg. Disse er: Elektrikere, energimontører, heismontører, installasjonsinspektører, elektro-automasjonsteknikere (skipselektrikere), automatikere og signalmontører.
scoot Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Fått lagt varmekabler i dag, og støpt gulv oppå! Er vel ikke unormalt med noen små luftbobler i betongen, håper jeg? Du er elektrikker håper jeg Her er det lista opp hvilke fagarbeidere som kan utføre arbeid på egne elektriske anlegg. Disse er: Elektrikere, energimontører, heismontører, installasjonsinspektører, elektro-automasjonsteknikere (skipselektrikere), automatikere og signalmontører. Hahaha slapp av med deg nå, var litt spøk og litt seriøst. Med tanke på at hvis du som privatperson uten form for utdanning innenfor det du nevner legger en varmekabel og støper igjen har du et problem
scoot Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Hahaha sant det! Problemet kommer som oftest når spørsmålet om dokumentasjon kommer, dokumentasjon i forhold til varmekabel er f.eks forsikringsselskap osv styggnøye på - siden det koster mye om noe går galt etterhvert.
Fredrik 90 Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Hvem som helst har jo lov til å legge varmekabel, men man må bare ha en autorisert elektrikker til å godkjenne det og koble det til el nettet i huset
scoot Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 Men hvilken elektrikker skriver under på Nexans sitt garantibevis, når du har lagt den og støpt sjøl ? Meg bekjent svært få, jeg skriver i allefall ikke under på en varmekabel jeg ikke har lagt selv. http://www.nexans.de/Norway/2007/Dokume ... ekabel.pdf Her står det vel også at arbeidet skal utføres av en Autoristert Installatør, så, har du egentlig lov til å legge den selv ?
316 Skrevet Juni 26, 2012 Skrevet Juni 26, 2012 De kan vel gå god for forlegningsmåte, men tviler jævlig sterkt på at de vil det.
Anbefalte innlegg