Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stilig! Angrer på at jeg ikke tok lettlappen selv.

Takktakk! Jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok den. Hadde ifjord en Aprilia RS 125 1998mod, med en god del trim. Den klarte 170km/t på flate vegen, å var null problem å lette på bakhjulet bare ved gasspådrag. Husqvarnaen hadde ikke sjangs på å holde den. Men Husqvarnaen fikk bli siden den var mer pålitelig og mer leken :)

Haha, tok mopedlappen jeg. Kjøpte meg en Derbi med effektanlegg, gjorde ca 90 på sletta. Skjærte to sylindere av forskjellige grunner, satte på 70cc og tyngre dreving, og litt diverse, så den gjorde sikkert nesten 110 på sletta :P Men angrer ikke på at jeg fant veien til billappen, var deilig å selge dritten - brukte mer i rep. på den enn Huskyen din ligger ute til. :shock::roll:

Skrevet

Skjønner det etter å ha sammenlignet dem! :P

De må virkelig være fantasiløse når de klarer å produsere en og samme bil, for så å selge den under 3 :!: forskjellige navn!

Skrevet

De må virkelig være fantasiløse når de klarer å produsere en og samme bil, for så å selge den under 3 :!: forskjellige navn!

Det var jo et samarbeid mellom Toyota og Subaru. Toyota tok av seg sin del (bl. a. interiør), Subaru tok av seg mye (mesteparten?) av mekanikken.

Scion er ungdomsmerket til Toyota i USA, derfor selges den som Scion i statene og Toyota i resten av verden - akkurat som Acura NSX i USA og Honda NSX i resten av verden, da Acura er det amerikanske luksusmerket til Honda (som kom etter at Toyota introduserte Lexus).

Skrevet
hmm... 529k for denne bilen...

[ Bilde ]

Er vel ikke så mye bedre dette her :roll:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36474840

Iallfall ikke når man får denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=35087888

Nå er jo den hiacen registrert for flere personer...men ser hva du mener...den hiacen koster vel 100k om 2år... Men den var jo...godt utstyrt...haha :P hadde seff valgt femmer...kan ikke se hvorfor noen vil ha en sånn hiace..får jo flere andre biler med like mange seter til lik pris..

Ene sjåføren på jobb var og kjøpte seg ny hiace...alt utstyr inkluderte vel elvinduer ac og armlene... Tror han betalte nærmere 350k for den.. Sykt...

Skrevet

Noekult..leste litt lenger bak at du etterlyste noen spennende veier i oslo området....Prøv gamle mosseveien, forbi ingierstrand og tyrigrava... kommer ut på baksiden av tusenfryd...Morsom vei med mye svinger som jeg storkoste meg med da jeg hadde alfa GT ifjor høst..Bånn gass i 3 og 4 gir uten noe trafikk.. Kjørte på kvelden i lett skumring..Da har alle amcar rånerne dratt hjem og syklistene ligger trygt under dyna og de fleste kjører motorveien så man er ganske alene.. Rett før du kommer til tusenfryd så kan man svinge opp til høyre mot svartskog og kjøre noen brutale svinger i god fart..utrolig givende vei faktisk..Asfalt dekket var iallefall veldig bra ifjor med minimalt med hull i veien, men vet ikke om iår..Sjuern likte seg iallefall ikke der.. :P

Om du vil ha en lenger vei (dog kjedeligere) så kan du jo ta deg en liten tur til årnes, men på den gamle veien.. Men er stor elgfare der til tider samt det kommer noen svinger/dumper du blir VELDIG overrasket over..

Skrevet

Det var jo et samarbeid mellom Toyota og Subaru. Toyota tok av seg sin del (bl. a. interiør), Subaru tok av seg mye (mesteparten?) av mekanikken.

Scion er ungdomsmerket til Toyota i USA, derfor selges den som Scion i statene og Toyota i resten av verden - akkurat som Acura NSX i USA og Honda NSX i resten av verden, da Acura er det amerikanske luksusmerket til Honda (som kom etter at Toyota introduserte Lexus).

Ja, skjønner og at det er samarbeid, men synes fortsatt de er fantasiløse. Får ikke heeelt til å forklare meg, men jeg sitter tilbake med den følelsen at verken Toyota eller Subaru ikke klarer å lage en god bil selv, å må slå seg sammen, å "låne" ideer fra hverandre for å skrape sammen en bil som de aldri hadde klart å produsert alene!

Og de "ungdomsmerkene" har jeg vertfall aldri skjønt pointet med! Hvorfor?? Er ikke Toyota, Honda etc kult nokk? #-o

Skrevet

Husk at markedet i usa er helt annerledes... Ungdomsmerker der har en helt enorm kjøpergruppe... At de ikke klarer å lage fantasifulle modeller er vel din mening...nå kjører ikke du verdens mest spennende bil heller :P

Disse bilene er laget for å tjene penger, samt gi kjøperen en god følelse av å ha kjøpt seg en god sportsbil...og de to oppgavene klarer bilen med glans...

Skrevet

Jeg mener faktisk at det er rimelig fantasiløst ja! :P Greit nokk at de klarer de to oppgavene du nevner godt, men Toyota og Subaru er to forskjellige merker, å skulle derfor ha klart å lage to forskjellige biler som klarer de oppgavene godt. Ikke èn og samme bil :!: :!:

BMW og Audi "konkurerer" jo om å ha verdens raskeste 5-seter sedan, men de lager jo ikke nøyaktig den samme bilen fordi..

Så synes jeg at det er bedre å kjøre en liten E30 istede for å ha (hadde) noe av det styggeste som noen gang har rullet ut fra fabrikken til bmw.. ;) No offence! :wink:

Skrevet

No offence taken..Men verden har kommet langt siden e30 var brukbar bil... Problemet er at e30eiere ikke klarer å åpne øynene sine...At jeg hater E30 og du hater E65 får være vårt problem :)

Men at subaru og toyota inngår ett samarbeid gjør sitt til at kostnadene på bilen er lave, utsalgsprisen blir billig (ikke i norge men..) Dessuten tror jeg at disse to modellene konkurrerer på forskjellige markeder...

Skrevet

Hehehe, alle er vel ikke sånn. ;) Jeg vet selvfølgelig at E30 er en gammel og utdatert bil, men den har en sjarm jeg enda ikke har funnet i en annen bil. Derfor liker jeg den så godt. ;) Men jeg nekter ikke på at det ikke er verdens beste bil, både mekanisk og utseendemessig. ;)

Ja, altså.. Samarbeid er en fin ting, og flere bilmerker har inngått samarbeid for å holde kostnader nede. Men å lage NØYAKTIG den samme bilen? Er sikkert bare jeg som synes det er heeelt på ræva å gjøre det. Ser ut som vi kan diskutere dette temaet til nyttår om vi gidder, uten å bli enig! :lol:

Skrevet

Ja, skjønner og at det er samarbeid, men synes fortsatt de er fantasiløse. Får ikke heeelt til å forklare meg, men jeg sitter tilbake med den følelsen at verken Toyota eller Subaru ikke klarer å lage en god bil selv, å må slå seg sammen, å "låne" ideer fra hverandre for å skrape sammen en bil som de aldri hadde klart å produsert alene!

Og de "ungdomsmerkene" har jeg vertfall aldri skjønt pointet med! Hvorfor?? Er ikke Toyota, Honda etc kult nokk? #-o

Har du drekki, Lars? ;)

Skjønner ikke at du ikke skjønner hvorfor. Som bilentusiast driter jeg helt og holdent i merkesnobberi, men det gjør ikke alle.

Markedene er annerledes i hele verden. Ta for eksempel midtøsten, der er tuningmarkedet for Aston Martin, Ferrari, Lamborghini etc. helt enormt fordi man skal strø ekstra på topp. Er ikke standard 458 Italia kult nok?

I Japan er det ingen skam å legge en vinge på hvilken som helst bil, det er bare kult, og det er bare en del av kulturen med mye bling i form av lysstrober og dilldall.

I Kina er du fattig hvis du kjører gammel bil, spiller ingen rolle om det er en klassiker til mange millioner, de forstår seg ikke på hvorfor man skal betale så mye for en gammel bil - de forstår seg heller ikke på kvalitet slik som oss i vesten og det er derfor produktene de lager på egenhånd suger. En annen kuriositet er at 5-serien (med fler) blir tilbudt i lange versjoner, for der skal man ikke kjøre bil, man skal bli kjørt hvis man er velstående.

På samme måten er markedet i USA annerledes enn markedet her i Europa. Der er det ekstremt trykk på "horsepower" og "bang for the buck", noe som gjør at nesten samtlige sportsmodeller (som f. eks. Mitsubishi Evo og Nissan 370Z) leveres helt latterlig ribba for ustyr for å presse ned prisene, også har man tilvalg som Enkei-felger, Brembo-bremser etc. som er standardutstyr for resten av verden. Samme saken med personbiler. Du vil ikke finne en japansk mellomklassebil (Accord, Mazda 6, Camry etc.) mindre enn en V6. Gas is cheap! Og... Det er merkesnobberi på høyt nivå der også. Man kan si hva man vil, men det kom absolutt ikke på tale å betale "Sixty thousand dollars for a HONDA!????" da NSX ble lansert og dermed falt NSX under merket Acura. Toyota har gubbebil og arbeidsbilstatus over der, og da er det lettere for Toyota å selge ungdomsbiler under eget merke. Det gjør det lettere for bilprodusenten å vedlikeholde et sportslig og ungdommelig image i en nisje, versus det å måtte betale "trillioner" for å overbevise kidsa om at Toyota er kult i markedsføringen. Akkurat samme grunnen til at Lexus (også Toyota, som du vet) eksisterer: Lettere å selge enn gjennomført Lexus til 100.000 USD og kapre et marked til, enn å prøve å selge en Toyota til samme prisen.

Og så er det en grunn til at VW Phaeton aldri solgte bra, og man kan jo spørre seg, som du selv gjør, er ikke VW kult nok?

Snart kommer MX-5 basert Alfa Romeo. Sjefen i Fiat er smart nok til å forstå at Mazda har investert mye i den plattformen, og betaler en liten sum for å låne teknologien/produksjonen, og dermed kan han tilnærmet halvere produksjonskostnadene for nye Alfaen sammenlignet med om Alfa/Fiat skulle utviklet en bil fra scratch.

Med det begrensede markedet for bilentusiaster som ønsker seg en 200 hk mikro-kupé, er det bare logisk at et samarbeid er fornuftig: De punger inn litt hver, og tjener litt sammen også - versus det at både Toyota og Subaru bygget egen bil fra scratch, og R&D (research and development) kostnadene oversteg hva de faktisk vil tjene i salg av bilene.

Dette forklarer mye av grunnen til at Subaru og Toyota samarbeidet. Det har ingenting med fantasiløshet å gjøre. De driver business.

Skrevet

Hehehe, nei jeg har nokk ikke det :P Mulig jeg bare er skikkelig overtrøtt..

Som jeg sa i sta, så er samarbeid en fin ting, å man kan hente inspirasjon fra hverandre, men at to bilmerker lager på helt på prikken like biler, så er det å gå for langt mener jeg! Kunne i det minste lagt inn noen kosmetiske forskjeller.

Mulig jeg er overtrøtt eller bare har sære meninger. :P

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...