Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har noen idé til i hvilken lov/forskrift jeg finner fasit på hva som skal legges til grunne som årsmodell når en bil registreres i Norge?

Har du flere biler du betaler avgifter på Adrian? Jeg er usikker på regelverket her, men kan man ha en veteranregga bil som primærbil?

Det halvstore problemet mitt er at i følge tullvesenet (som mer eller mindre sa bent frem at de ikke var interessert i saken siden det ikke var penger å hente i det for de) og statens uvesen så har jeg ingen veteranbil. Jeg har en 84-modell.. Jeg kontaktet ymse personer i vegvesenet, ble henvist til tollvesenet, jeg ringte fikk beskjed om at det å endre årsmodell skulle gå greit. Fikk nå kontrabeskjed om at det a) ikke er mulig B) ikke penger å hente for tollvesenet c) vegvesenet sin jobb... Dette hvertfall i følge en eller annen fjott i tollvesenet.. Er rimelig sikker på at jeg har sett det i noen forskrifter eller noe sånnt en gang, men husker bare ikke hvor eller hva..

På tollvesenet sine hjemmesider så skriver de selv at en veteranbil er en bil som er produsert for 30 år siden, så å krangle til meg lavere årsavgift skal jeg nok klare. Likevel så vil jeg da ha det rett. Noe som ser ut til at kan bli vanskelig med mindre jeg har noe konkret å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Altså, en 2004 modell. Uansett for meg, så er en bil produsert o 04 en 04 modell. Ikke en 05, selv om den ble solgt da.

Årsmodell og produksjonsår kan være to forskjellige ting. Mange bilfabrikker introduserer neste årsmodell i september straks etter industriferien (sommerferien). Dette er stort sett av praktiske årsaker i all den tid det tar litt tid å innfase alle enkeltdelene i produksjonen. Medfører f.eks en facelift større karosseriendringer bygges fabrikken om i industriferien når produksjonen ikke går for fullt.

Dette betyr f.eks at vår E46 med facelift, som er produsert 06.11.2002, er en 2003 modell fordi faceliften offisielt kom allerede i september 2002. Dette fenomenet kan i noen tilfeller medføre at enkelte av bilens komponenter ikke samsvarer med bilens årsmodell (les: det tar tid å innfase alle enkeltdelene). Min bil har f.eks førstegenerasjonen av M47D20 motoren uten-common rail, mens andre tilsvarende E46 318d modeller... og som faktisk er eldre, kan ha den nyere M47TUD20 motoren med common-rail. BMW brukte 10 måneder på overgangen mellom motorene.

Det finnes mange tilsvarende eksempler i forbindelse med andre modeller også. Skal man være helt sikker på å unngå slike problemstillinger bør man aldri kjøpe første årsmodell av en bil eller ditto en facelift.

Helt klart.. Men jeg klarer forsatt ikke å forstå hvordan en bil som er produsert i 2004 kan være en 2005 modell. Ja jeg forstår det du sier med overganger, komponenter som ikke samsvarer osv, men en bil lagd i 2004, men levert i 2005, eller som 2005 modell er fortsatt 8år i år, siden den ble produsert, og ikke 7år, som den ville vært om den var produsert og levert i 2005.

Jeg var og så på en 2001 320d for litt siden. Den påsto eier var en 2002mod, selv om det i vignkort var skrevert et eller annet å slutten av 2001. Han påsto det var fordi at facelifetn ikke kom før i 2002.. Greit nok, men den sto som en 2001 modell. Den hadde bla ikke 6.trinns manuell, men 5.trinns og den gamle kassa.. Det, samt noen andre småting gjorde at jeg ikke ville ha bilen.

Det høres kanskje både ut som at jeg er vanskelig og teit mén..

Altså det går jo på generelle endringer som Fredrik Sier.

Jeg regner en bil som er produsert etter september som "neste års modell" Det er det de kaller det offisielt hos BMW forhandlerne også.

På VAG eller hvertfall Skoda som jeg har er neste årsmodell produsert helt fra Juni eller Juli..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er generelle endringer.. Men skjønner ikke at endringer kan gi en "ny" dato for når modellen er laget... Ja, jeg vet jeg er vanskelig nå, men jeg synes det der er litt dumt :)

Fikk forresten kloa i komplett cruise kontroll til E30`n nå!! :D Det kan bli morsomt å montere........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er generelle endringer.. Men skjønner ikke at endringer kan gi en "ny" dato for når modellen er laget... Ja, jeg vet jeg er vanskelig nå, men jeg synes det der er litt dumt :)

Fikk forresten kloa i komplett cruise kontroll til E30`n nå!! :D Det kan bli morsomt å montere........

Tja, dumt og dumt.. Ser hva du mener men jeg forstår også hvorfor de gjør det slik.

Det er jo noe alle bilmerker gjør, så vet ikke helt om jeg synes det er dumt og jeg hadde hvertfall ikke skrevet i en annonse at bilen er en 2010 modell om den er registrert sent 2010 og det faktisk er en 2011 modell.. Da risikerer man jo og tape penger pga det og faktisk nedgradere bilen sin til 2010 selv om det faktisk ER en 2011 modell.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lance Armstrong (født Gunderson etter en norsk tipoldefar på farsiden) er for tiden ute i hardt vær... naturlig nok. Jeg ønsker ikke å støtte hans alt for gjennomførte juks i sykkelsporten, men det er viktig å skille mellom Armstrong selv og organisasjonen Livestrong, som han står bak som en konsekvens av egen erfaring med alvorlig kreft.

Jeg har en nær venn (Morten) som kjempet seg tilbake til livet etter å ha hatt alvorlig lymfekreft. Livestrong organisasjonen, og selvfølgelig Armstrong selv, var en helt av gjørende motivasjonsfaktor når Morten virkelig var nede for telleng med cellegift, stråling og hele pakken.

Lance Armstrong har, tross all juksingen, gjort en enorm innsats for kreftsaken. Kanskje er nettopp dette også den egentlige bakgrunnen for hans tragiske feilvurdering. Intet skulle stå i veien for kreftsaken... på godt og vondt. Uansett... Lance Armstrong har helt sikkert motivert svært mange kreftpasienter til å kjempe videre og det er viktig å tenke på når man lett dømmer ham idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir faen i hele Lance. Han fortjener å brenne, og er en skam for all sport.

Poenget er kanskje at alt ikke handler om sport. Mye kan tyde på at for Lance har sykkelsporten vært midlet som helliger målet (les: Livestrong).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lance Armstrong er tidenes beste syklist og prestasjonane hans er uten sidestykke, hvem husker ikke når US Postal toget kom durende? Han er og den idrettsutøveren så har bidratt mest til å få samla inn penger til kreftsaken. Ikke glem det. Så også en oversikt alle årene da Lance vant, og på topp ti alle de 7 årene var det 5 "rene" resten er/innrømmet doping.

Til et annet tema; faens useriøse kjøpere...!! :evil: Hadde avtale om en kar som skulle se på merca idag, avlyste alle andre potensielle salg og gjett hva han gjorde??? Han trakk seg i siste sekund.... Makan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lance hadde aldri vært kjent hadde det ikke vært for at han jukset seg til det. Han tjente maaaaaaaaange millioner på svindel, jukt og fanteri. I mine øyne er ikke den type svindel han har bedrevet bedre enn noen annen. Jeg velger å gi faen i hele han, og alt han står for. Synes ikke en gang synd på han for at han hadde kreft.

Hva er Lance Armstrongs beste sammenlagtplassering i Tour de France? Svar: 36.-plass.

:applause::applause::applause:

Jævla idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dumt og dumt.. Ser hva du mener men jeg forstår også hvorfor de gjør det slik.

Det er jo noe alle bilmerker gjør, så vet ikke helt om jeg synes det er dumt og jeg hadde hvertfall ikke skrevet i en annonse at bilen er en 2010 modell om den er registrert sent 2010 og det faktisk er en 2011 modell.. Da risikerer man jo og tape penger pga det og faktisk nedgradere bilen sin til 2010 selv om det faktisk ER en 2011 modell.. hehe

Det morsomme er at i USA er det alltid et år foran i tid på bilmodeller. F. eks. det som for oss (og resten av verden) er kjent som 2012 328i, er i USA kjent som 2013 328i!

Søk 2013 328i på Google og du vil nesten uten unntak se resultater fra amerikanske nettsider.

Rett gjerne på meg hvis jeg tar feil, men når jeg leser på amerikanske forum driver folk å snakker om at de har kjøpt seg 2013 modellen midt på sommern 2012...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...