Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

S hafsmo. Og i brasil, som forøvrig er verdens største oljenasjon er norsk kunnskap svært etterspurt. Poenget er at myndighetene har vært for grådig, slik at norge ikke er i nærheten av å være den sjøfartsnasjonen vi var..

Men uansett status eller ikke i jobben til ola dunk, så er norge svært underbemannet. Vi leier inn en del arbeidere fra polen og rumenere på jobb, de gjør en utrolig innsats og er langt mer produktive enn faste ansatte hvis forholdene blir lagt til rette for det. Nå skal jeg ikke gå inn på diskusjonen om hvor late norske arbeidstakere er, men det er resultatet av den røde politikken som har vært kjørt i norge de siste tiårene, med reform94 etc.

Jeg skulle gjerne satt opp et revidert statsbudsjett, og margaret thatcher stilen skulle blitt innført.

Jeg tror egentlig at vi er ganske enige hafsmo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen er bra den, men jeg er lei av at det første og siste jeg tenker på iløpet av dagen, er jobb. I tillegg til alle telefonene som kommer i tide og utide på fritiden som jeg ikke har sanvittighet til å skrive timer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen er bra den, men jeg er lei av at det første og siste jeg tenker på iløpet av dagen, er jobb. I tillegg til alle telefonene som kommer i tide og utide på fritiden som jeg ikke har sanvittighet til å skrive timer for.

Kjenner meg igjen der ja, er jo egentlig på jobb 24/7 alltid noen som ringer i helger etter arbeidstid osv

blir jo aldri skreve timer på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel imidlertid slik at vi ikke lever av inntektene olja gir, men heller av avkastningen på oljefondet. Nå er det vel slik at det oljekorrigerte underskuddet er på gode 140mrd / 14-15% av statsbudsjettet, og skulle vi tatt inn dette på avgifter/skatter etc. hadde ingen regjering blitt sittende (Tipper 5% av velgerene hadde forstått årsaken). Det hadde vært interessant og sett hvordan de ville satt opp statsbudsjettet dersom de hadde kuttet ut de 4% fra oljefondet.

Er imidlertid helt enig i deg når det kommer til kompetanse som en ressurs vi kan selge.

Kompetanse er absolutt en ressurs som kan selges, men det er et tveegget sverd. Det finnes flere eksempler på at salg av kompetanse over tid også fører til en forflytting av spisskompetansen. Et godt eksempel er oljekompetansen. Den hadde vi ikke i Norge på begynnelsen av 70-tallet og det var derfor britisk, nederlandsk og amerikansk ekspertise som måtte hentes inn fra utlandet. Det var også et erklært mål for norske myndigheter at denne kompetansen etterhvert skulle bygge opp en tilsvarende norsk kompetanse. Denne modellen er idag et stort forbilde for mange andre land. Utfordringen er hvordan man forholder seg til f.eks Kina i denne sammenhengen. Kina representerer en størrelse og et volum som i seg selv er en utfordring hvis landet også innehar den riktige kompetansen. Flere vestlige virksomheter (og myndigheter) er etterhvert oppmerksomme på dette dilemmaet og flytter produksjon ut av Kina. Et annet aspekt i denne sammenhengen er de kinesiske lønningene som også på flere områder begynner å nærme seg vestlig nivå.

Apropos Brasil som en sannsynlig kommende økonomisk stormakt (jeg tar ingenting for gitt når det gjelder Latinamerika). Brasil er idag verdens 10 største oljeprodusent... bak f.eks Mexico og med en produksjon som kun er ca. 1/4 av Russlands oljeproduksjon. Russland er også verdens desidert største oljeprodusent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet toppakning på bilen. Nå ryker det ikke av eksosen, den virker normalt og det ser ut til at kjølingen virker greit. Kjørte varm motoren nå, men det kommer en slags damp/vanndamp opp av oljepåfyllingslokket.

Er dette et tegn på sprekt topp / toppakning, eller KAN det være noe annet? Jeg får heller ikke varme inn i bilen. Termostat og vannpumpe er nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S hafsmo. Og i brasil, som forøvrig er verdens største oljenasjon er norsk kunnskap svært etterspurt. Poenget er at myndighetene har vært for grådig, slik at norge ikke er i nærheten av å være den sjøfartsnasjonen vi var..

Men uansett status eller ikke i jobben til ola dunk, så er norge svært underbemannet. Vi leier inn en del arbeidere fra polen og rumenere på jobb, de gjør en utrolig innsats og er langt mer produktive enn faste ansatte hvis forholdene blir lagt til rette for det. Nå skal jeg ikke gå inn på diskusjonen om hvor late norske arbeidstakere er, men det er resultatet av den røde politikken som har vært kjørt i norge de siste tiårene, med reform94 etc.

Jeg skulle gjerne satt opp et revidert statsbudsjett, og margaret thatcher stilen skulle blitt innført.

Jeg tror egentlig at vi er ganske enige hafsmo..

Sjøfartsnasjonen Norge er vel nesten helt borte. Litt forståelig siden det er en ekstremt konkurranseutsatt næring, men regjeringen har ikke akkurat gjort en utvidet innsats for å hindre den sosiale dumpingen som har tatt sted de siste 20 år. Nettolønnsordningen har hjulpet i enkelte sektorer, men det er ikke mange politikere som fortsatt støtter denne.

Vedr. Norske arbeidstakeres latskap skjønner jeg godt hva du tenker på. ;)

Når det kommer til Thatcherism har jeg ikke satt meg godt nok inn i akkurat det til å være hverken enig eller uenig, men på privatiseringsbiten er jeg nok uenig. USA er et alt for godt eksempel på akkurat dette.

Fredrik:

Økende lønnsnivåer i disse landene er vel en evig runddans. Innen skipsfart har underordnet mannskap alltid bestått av de billigste arbeidstakerne, og etterhvert som disse har økt i lønn, har rederene byttet nasjonalitet på den delen av mannskapet. Spesielt nå som Norske forbund har satt opp skoler for sjømenn i Fillippinene, har disse blitt priset helt ut, og er nå flere steder erstattet med østeuropeere og kinesere. Språkbarrieren har imidlertid bremset akkurat denne effekten.

Vedr. Brasil så hørte jeg at dem akkurat har begynt å kreve skatt fra arbeidstakere som jobber på deres sektor. Tidligere har det jo vært skattefritak dersom man har jobbet der utover 6mnd ila et år, men det er det altså slutt på. De fleste kommer etter og begynner å kreve det dem har rett på.

Det er ihvertfall en anseelig mengde millioner som hittils har gått rett ut vinduet for Brasilianerene.

I tillegg krever dem at en større andel ansatte nå skal være lokale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...