Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Klasse B

Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, må ikke overskride 3500 kg. Maksimal tillatt totalvekt for tilhenger vil være 3500 kg minus bilens tillatte totalvekt. Man har fjernet tidligere krav om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører (75 kg). Vektforholdet mellom bil og tilhenger løses gjennom krav til bilens tillatte hengervekt og tillatte vogntogvekt.

Dette er jo en gladnyhet, er ikke noe vits å ta hengerlappen nå BE

stakkars e30n og hengeren veier jo ingenting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse B

Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, må ikke overskride 3500 kg. Maksimal tillatt totalvekt for tilhenger vil være 3500 kg minus bilens tillatte totalvekt. Man har fjernet tidligere krav om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører (75 kg). Vektforholdet mellom bil og tilhenger løses gjennom krav til bilens tillatte hengervekt og tillatte vogntogvekt.

Dette er jo en gladnyhet, er ikke noe vits å ta hengerlappen nå BE

stakkars e30n og hengeren veier jo ingenting :D

vekter som bilens tillatte hengervekt og hengerens tillatte totalvekt står fortsatt vil jeg tro?

så f.eks. min touring, som kan trekke 1900kg, vil fortatt bare kunne trekke 1900kg, men nå kan jeg trekke dette uten BE?

Høres bedre ut enn før iallefall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen der vil ikke gjøre så mye fra eller til. For min del kan bilen dra mindre enn sin egen egenvekt, og da blir det akkurat likt som før. Ikke at det spiller noen rolle heller, da jeg maks kan dra en henger med totalvekt på 1310kg uten at det overskrider 3500kg totalt.

Totalvekt må man alltid tenke på uten BE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig å skille mellom aktuell og tillatt totalvekt! Her virker det som den tillatte totalvekten på hengeren faller bort?

Dvs. før: bil med vekt 1500kg aktuell vekt kan ikke dra henger med vekt 1800kg tillatt totalvekt

nå: bil med vekt 1500kg aktuell vekt kan trekke så mye den vil så lenge aktuell totalvekt ikke overskrider 3500kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som faller bort er at tilhengerens totalvekt ikke kan overstige bilens egenvekt. Dette vil kun ha utslag på lette biler som kan dra henger større enn sin egen egenvekt, da totalgrensen fortsatt er 3500kg. Totalvekten på hengeren kan fortsatt ikke overstige det bilen kan dra.

Tar man den nye klasse B med direktiv 96 blir denne grensen hevet til 4250kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant frem til litt info på biltilsynet

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... +tilhenger

Stemmer som du sier, så det kan få veldig forskjellig utslag fra bil til bil, liten bil kan trekke veldig mye, mens stor(les. tung) bil kan trekke mindre, men sånn har det jo alltid vært? bortsett fra at man har kunnet lure seg til de siste 750 kg, dvs. 4250kg tidligere.

Det blir nå B kode 96, mens BE vil fortsatt (?) ha 7000kg aktuell totalvekt.

Det står også at for å kunne trekke mer enn 7000kg (noe få har bruk for(lov ift. tillatt hengervekt) på en personbil, så må man ha C1E...

Noen som vet hva C1E ligger på i pris? jeg har B, C1 og C, så ser ikke grunn til å la være å ta C1E hvis det er lite forskjell i pris fra BE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene vil kun være en fordel for lette biler som kan dra tyngre henger enn egenvekten. For større biler blir det likt som før, da disse ofte passerer 3500kg (bl.a. min) før en kommer opp i tillatt hengervekt.

Om man tar BE etter 19/01-13 kan man ikke dra henger med totalvekt over 3500kg lengre, samt an man trenger noen flere kjøretimer om man tar BE etter dette. På samme dato blir klasse B med direktiv 96 innført, noe som gjør at f.eks. jeg med min bil kan dra en henger med totalvekt på 1600kg lovlig (mot 1310kg nå). Selv med direktiv 96 kan ikke totalvekten på tilhengeren overstige bilens hengervekt.

Man kan kjøre totalt med 4250kg med B så lenge hengeren bare er 750kg slik det alltid har vært.

Jeg har hatt kjøretimer og lastsikringskurs på BE, og satser på at jeg får kjørt opp før de nye reglene trer i kraft. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er jo såklart å ta BE eventuelt B 96

Men her har du mitt eksempel

BMW e46 32D kurrant trekkbil

Totalvekt: 1875

Tilhengervekt m/ brems: 1675

da maxer man ut hengervekten og kan trekke 1625

Biltralla veier 400 KG

E30 Veier max 1200KG

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...