Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Skriv opp navn, nr og tidspunkt, så du har litt å stå imot med når folk nekter å ta ansvar. Høres ikke ut som noe enkel oppgave der der, men er vel greit mye å spare mtp årsavgift og forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv opp navn, nr og tidspunkt, så du har litt å stå imot med når folk nekter å ta ansvar. Høres ikke ut som noe enkel oppgave der der, men er vel greit mye å spare mtp årsavgift og forsikring?

Akkurat forsikring får jeg ikke spart noe ettersom at jeg bare har én bil forsikret, og veteranforsikring krever 2 biler, samt km-standen på veteranforsikringen er for lav til mitt bruk. Er dog 2.5k å spare på årsavgiften, men som du ser i edit'en i innlegget over, så er det bare å gi opp.

Skal dog skrive en liten e-post til tollvesenet og kjefte litt. At de lover meg en ting, også plutselig er det ikke mulig... dårlig service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis vil jo dette si at om man skulle komme over en... tja... T-Ford som aldri har vært registrert, såpass den blir førstegangsregistrert i 2013, så er det ikke en veteran i Norge AS sine øyne før i 2043...

Dette er vel ikke helt korrekt hvis bilmodellen tidligere har vært importert til Norge. Hvis dette er tilfellet er dette bare en formalitet så lenge bilen uansett er eldre enn 30 år. I ditt tilfelle stiller saken seg annerledes iom. at din bil avgiftsmessig (ref: førstegangsregistreringen) stadig ikke er 30 år gammel, men derimot kun 29 år gammel. Ja... reglene er som de er for at staten skal tjene mest mulig penger. Jeg tror derfor at du dessverre ikke har en god sak... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv opp navn, nr og tidspunkt, så du har litt å stå imot med når folk nekter å ta ansvar. Høres ikke ut som noe enkel oppgave der der, men er vel greit mye å spare mtp årsavgift og forsikring?

Akkurat forsikring får jeg ikke spart noe ettersom at jeg bare har én bil forsikret, og veteranforsikring krever 2 biler, samt km-standen på veteranforsikringen er for lav til mitt bruk. Er dog 2.5k å spare på årsavgiften, men som du ser i edit'en i innlegget over, så er det bare å gi opp.

Skal dog skrive en liten e-post til tollvesenet og kjefte litt. At de lover meg en ting, også plutselig er det ikke mulig... dårlig service!

Håpløst fra statens vegvesen og tollvesenet! og ikke minst kjedelig for din del.. du får nok bare bite i det sure eple, og glede deg til neste år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis vil jo dette si at om man skulle komme over en... tja... T-Ford som aldri har vært registrert, såpass den blir førstegangsregistrert i 2013, så er det ikke en veteran i Norge AS sine øyne før i 2043...

Dette er vel ikke helt korrekt hvis bilmodellen tidligere har vært importert til Norge. Hvis dette er tilfellet er dette bare en formalitet så lenge bilen uansett er eldre enn 30 år. I ditt tilfelle stiller saken seg annerledes iom. at din bil avgiftsmessig (ref: førstegangsregistreringen) stadig ikke er 30 år gammel, men derimot kun 29 år gammel. Ja... reglene er som de er for at staten skal tjene mest mulig penger. Jeg tror derfor at du dessverre ikke har en god sak... :(

Mitt hovedargument var og er sitatet "Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden.". Dette finner jeg sterkt missvisende mtp gjeldende praksis der dokumentasjon på produksjonsår ikke blir godtatt. Og når både statens vegvesen og tollvesenet har sagt at endringen jeg vil ha gjennom ikke er noe problem... Jeg føler meg litt snytt rett og slett. Jeg har faktisk brukt tid på å grave frem mest mulig dokumentasjon, skrive henvendelser, ringt rundt osv.. Hadde den første dama jeg prata med på tollvesenet sagt at det ikke var mulig hadde jeg ikke brukt den tiden. Ikke at det er snakk om veldig mye tid, og min tid er ei heller svært verdifull, men du tar kanskje poenget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke helt korrekt hvis bilmodellen tidligere har vært importert til Norge. Hvis dette er tilfellet er dette bare en formalitet så lenge bilen uansett er eldre enn 30 år. I ditt tilfelle stiller saken seg annerledes iom. at din bil avgiftsmessig (ref: førstegangsregistreringen) stadig ikke er 30 år gammel, men derimot kun 29 år gammel. Ja... reglene er som de er for at staten skal tjene mest mulig penger. Jeg tror derfor at du dessverre ikke har en god sak... :(

Mitt hovedargument var og er sitatet "Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden.". Dette finner jeg sterkt missvisende mtp gjeldende praksis der dokumentasjon på produksjonsår ikke blir godtatt. Og når både statens vegvesen og tollvesenet har sagt at endringen jeg vil ha gjennom ikke er noe problem... Jeg føler meg litt snytt rett og slett. Jeg har faktisk brukt tid på å grave frem mest mulig dokumentasjon, skrive henvendelser, ringt rundt osv.. Hadde den første dama jeg prata med på tollvesenet sagt at det ikke var mulig hadde jeg ikke brukt den tiden. Ikke at det er snakk om veldig mye tid, og min tid er ei heller svært verdifull, men du tar kanskje poenget..

Som sagt forstår jeg din frustrasjon iom. at din bil vitterlig er produsert i 1982, men avgifter, skatter, toll og ikke minst gebyrer har aldri vært logisk utformet. Det er en simpel inntektskilde for staten og firmaer... og tidligere også konger og grever... :roll:

Jeg har et eksempel som kanskje kan belyse problemstillingen i et bredere format. En av mine favorittbiler er Porsche 944. Den mest interessante er prefaceliftmodellen som ble produsert i perioden 1982-1985 (første halvdel). Den beste er naturligvis den siste årsmodellen som er 1985. Modellen ble typegodkjent i Norge i forbindelse med den første årgangen som er 1982. Denne årsmodellen og modellen året etter er veteranbiler i år. Tiltross for at 1984 og 1985 modellene er 99,9% identiske med de tidligere årsmodellene er disse ikke veteranbiler ennå. Hvis man vil importere disse årgangene uten avgifter må man vente med importen eller importere bilen og evt. parkere den i en garasje uten skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det angår den siste Top gear episoden synes faktisk jeg også at 850R'en var noe kul, kunne sikkert ha hatt en slik om det ikke hadde vært for at de kun kommer med fwd.

en her som hadde en slik, bygd om til AWD i sverige med litt trim og ca 350hk, og den så rimelig morsom ut :)

og når det gjelder e39, synes jeg personlig at preface lyktene er ikke i nærheten så fin som facelift.

og jeg har forelsket meg i m-tech/m5 fangeren til e39!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...