Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Vi skulle jo starte ett litt alternativt foretak sammen, wicky! Hva med etpar sånne som firmabiler? :mrgreen:

[ Bilde ]

Jeg liker alternative firmaer... hmm... kanskje vi skulle starte... "Undercover A/S"?

Haha, ikke dumt! Forrige gang vi diskuterte det foreslo du black&white elns :lol::mrgreen:

Ny dag...nytt firmanavn... På den måten kan ikke myndighetene forfølge oss..Regnskapet kan ikke kontrolleres.. Og ingen kan ringe og klage på oss fordi... ja du skjønner...De finner oss ikke :lol:

Hvor går forresten den store europaturen din? Lager du reisetråd? Regner med du egentlig er større enn de fleste manneovergriperne i europa :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra en konsument sitt ståsted observerer jeg følgende.

At det ikke er til å slå under en stol at det meste av VAG produktene (skoda, vw, seat, Audi) kan bli sett som "en produsent", med mange deler, motorer og teknikk/platformer på kryss og tvers.. Hvor den egentlige forskjellen kun ligger i hvilken "avdeling" bilen er satt sammen og det er brandingen til det enkelte merket som står for den egentlige verdien i bilen. Her innunder materialvalg, design, reklame etc.

Hvordan det står til med de øvrige merkene i konsernet har ikke jeg grunnlag for å uttale meg om, men en viss smitteeffekt er det jo. (lambo vs r8, touraeg vs Cayenne etc)

Bmw, PSA og Mini er milevis fra hverandre her. Det samme med Rolls Royce. Den eneste modellen det kan trekkes et par paralleller på er x5 vs range rover.

Denne diskusjonen er jo egentlig litt tullete iom. at en bil idag er stappfull av deler fra div. underleverandører som tilbyr deler til bilprodusenter over hele verden. BMW utvikler f.eks ikke selv gearkasser, men får selvfølgelig gearkasser bygget til deres spesifikasjoner. Tilsvarende også med den nye "Prince" motoren som BMW deler med PSA. Rolls-Royce deler forøvrig chassis med F01 og det er kun den forrige generasjonen Range Rover (L3229) som var relatert til bl.a E38 og E53. Dagens Range Rover (L405) er en unik konstruksjon helt uavhengig av BMW.

Et annet aspekt er at det er nettopp den manglende economy of scale (dvs. gjenbruk av deler over en bred vifte av bilmodeller) som er BMW´s store utfordring vis a vis den fantastiske lønnsomheten Porsche og Volkswagen AG oppviser. Det er spesielt Cayenne som er lønnsom for Porsche (den modellen som virkelig skaffer penger i kassen) og forklaringen er enkel. Modellen deler chassis med bl.a Touareg og flere motorer med andre VW og Audi modeller, men har åpenbart et image og en markedspossisjon som fordrer premium priser. Dette er sannelig godt gjort av Porsche og burde være et forbilde for BMW. BMW har imidlertid ikke denne muligheten pga. manglende strategiske partnere/allianser og den eneste måten de dermed kan profittere nogenlunde tilsvarende på er å tilby en hel rekke nisjemodeller til høyere priser enn modellene de er basert på. Dette er også nøyaktig hva BMW gjør, men utfordringen er selvfølgelig at VW og Porsche kan gjennomføre den samme manøveren (f.eks den nye Porsche Macan) og forbli mer lønnsomme enn BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

Du glemmer utgangspunktet mitt: "Sett fra en konsument sitt ståsted observerer jeg følgende."

At mange av fabrikkene bruker de samme underleverandørene er forholdsvis irrelevant, så lenge delene/sammensetningen (les opplevelsen) er forskjellig.

Da spiller det ingen rolle at for eksempel girkassene er produsert på samme samlebånd, så lenge konfigurasjonen er forskjellig, eller har andre egenskaper. Det spiller derimot en stor rolle om bilene deler den samme styregeometrien, utveksling på tannstang etc.

Dvs. at det er opplevelsen man er på jakt etter. Her er BMW i verdenstoppen. Det er ikke vag.

VAG opererer litt som Biltema og produsentene deres, og treffer forsjellige markeder med forskjellig branding- selv om teknisk sett produktet er likt. Dessverre er brandingen såpass viktig for mange, at de er villige til å betale 100 000kr ekstra for å ha Audi merker på noe som i praksis er omtrentlig som en skoda.

Sett fra et økonomisk perspektiv, er Audi et utrolig dårlig valg, med tanke på at man får akkurat den samme servicen (merkeverksted), kjøpsopplevelse, omtrentlig samme kjøreopplevelse, plass og motorytelser, samt kjente feil på modellene går også på kryss og tvers i en Skoda.

Jeg er i den formening om at BMW som konsept (noe du forsåvidt er inne på) burde utvikle seg til å bli et større konsern for å få høyere lønnsomhet, men det er nettopp fordi de "ikke er som alle andre" jeg trives med bmw. Jeg VET at bilen min er bedre enn naboens a4.

Det jeg prøver å si, for å sette det på spissen. Nøkkelen til VAG er å sminke grisen forskjellig. Men det er framdeles en gris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hva du vet, men da vet du sikkert også hvor mange VAG deler det er i en 991... eller f.eks i en 981/981c. Prøv å lese mitt innlegg én gang til... :wink:

Jeg vet ikke helt for du vil med den her men.... :? BMW startet sitt samarbeide med PSA på midten av 2000 tallet med å utvikle en motor som BMW kunne bruke i sine MINI modeller, denne skulle erstatte Tritech (tror jeg den het) som BMW hadde utviklet sammen med Chrysler for bruk i MINI tidligere. De nye Prince motorene skulle i utgangspunktet aldri under panseret på noen BMW, selv om de var utviklet av blandt annet BMW og hadde BMW sin Valvetronic teknologi.

Men så laget samarbeidet enda en ny motor senere, en 1,6 liter og når var situasjonen blitt slik i bilindustrien at man trengte små motorer med turbo og høy effekt pga stadig økende utslippskrav. Da var jo BMW så heldig at en slik motor hadde de jo allrede så dette ble da BMW sin N13 og N18 motor som vi kjenner i fra F30 316I og F20 118I :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT5 var mitt livs største skuffelse, verre enn første gang jeg måtte betale skatt. Elendig motorlyd (og da snakker vi ELENDIG), vanvittig mye loading samme hvor du snur deg hen i menyen, kun et fåtall biler som premium, resten må man vente til dukker opp i bruktbil-lot'en (hvor idiotisk er ikke dette egentlig?), ganske håpløs onlinedel (jeg kan f.eks ikke velge en av mine biler og si at alle skal kjøre den), dog mye bedre enn Forza sin, samt idiotisk bilutvalg. Ingen Porscher (greit, lisensproblem), ingen e36 M3 blant annet. 1000 skyliner for å gjøre opp for det, samt TO suzuki cappuccino og TO suzuki swift premium-biler.

Spiller det mye, men kun gt86/m3/swift/integra og sånne kjekke biler på Nürburgring.

Får håpe de ordner opp i det meste i sekseren. Det viktigste må være motorlyden, den er så ubehagelig dårlig nå at jeg får vondt av å tenke på det.

Edit: glemte dette:

GT5: the real driving simulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor absolutt skal holde ting hemmelig... "jeg har fått meg nye felger men nekter å si det til noen" "jeg skal meg bil men nekter å si det" "jeg skal lakke bilen men nekter å si fargen"..

Er folk redde for at noen skal stjele fargen på bilen din? Er folk redde for at noen skal kjøpe seg like felger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...