Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Wicky: Jeg har en skade uten bonustap, så rep av Passaten koster meg bare egenandel på 4000.

Var det jeg sa... Forsikringa dekker som regel det meste når man har pant i bilen... Så er ikke bare negative ting med å kjøpe bil med lån... Tenk om man casher ut en bil til 100k...og kræsjer og vraker den..også har man bare billigforsikring...får ingenting igjen på bilen og man har tapt de 100k...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaguaren jeg kjøpte/fikk står hos Sandberg auto... Der skulle dem fikse 2 nye nøkler og kode om styreenheten etc... De ringte nå og sa at de endelig hadde fått start på bilen, men at det ble anbefalt flushing av motor, olje og filter bytte samt generell service med plugger etc.. Og at batteriet var helt dødt og de måtte montere ett nytt... Og dette skal de ha totalt 3500kr for... ble nesten sjokkert over at det ble så billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaguaren jeg kjøpte/fikk står hos Sandberg auto... Der skulle dem fikse 2 nye nøkler og kode om styreenheten etc... De ringte nå og sa at de endelig hadde fått start på bilen, men at det ble anbefalt flushing av motor, olje og filter bytte samt generell service med plugger etc.. Og at batteriet var helt dødt og de måtte montere ett nytt... Og dette skal de ha totalt 3500kr for... ble nesten sjokkert over at det ble så billig...

Jeg vet at jeg snakker mye om Volvoen her... Men hvis noen husker det så kranglet jeg med Stenshagen bil i fjor fordi de skulle reparere varmeapparat og skulle ha 8000 kr. først. Da vi fikk bilen tilbake var det ikke reparert og de ville ha ca 8000 kr. til. Etter kranglingen ble reparasjonen reversert (jeg fikk pengene tilbake og de satte gamle delene tilbake).

Jo, vi tok denne jobben i Sverige i stedet: 6500-7000 kr. inkl. ny nøkkel (ca. 2000-2500 NOK i Norge).

Sånn sett er jeg glad i Alf Lie Motor i Oslo. Det er som regel fair pris, og de smører alltid på lås og andre småjobber uten å ta betalt.

Mange tjenester i Norge som er aaaltfor dyre, på alle større jobber må Sverige alltid vurderes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble faktisk positivt overrasket over at de skulle ha så lite som de skulle ha... Ringte for morroskyld til BOS for å spørre om samme jobben...joda..de skulle ha 14k.... "joda..dyrt det..Men batteriet alene koster jo 4500kr..."... forstå det den som kan...Sandberg er også autorisert jaguarverksted så de kan fikse disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ting er dyrt er ikke så rart, det er mange fordyrende ledd..

Der jeg jobbet før feks.

En kunde betalte for èn montør ca. 1190,- timen!!! + Kjøring(10kr pr. kjørte km). Av den enkle grunn at den svært store og tunge administrasjonen måtte ha kulepenner, firmatelefon, laptoper. Montørene skal ha servicebiler, dieselutgifter skal betales, firmatelefon til alle mann der også, laptop til alle montører etc. I tillegg skal man ha verktøy og utstyr, reklamering, varemottak, kursing bla bla bla. I tillegg til dette hadde man ofte på følelsen av at administrasjon og enkelte montører trodde firmaet satt på en utømmelig pengesekk. Det ble ikke spart på noe, og ting som ble gjort og som var på kanten ble ikke tatt tak i. Alt fløt bare utover.

Et bilverksted tar rett over halvparten timespris, tjener minimalt på delesalg. Service og reparasjoner er en kamp mot klokka og store feilsøkingsjobber er nesten rent tap dersom det er en vanskelig feil. Så er det vel noen mekanikere som ikke egentlig har fått skolegangen man fikk for 20 år siden, den videregående skolen blir stadig slappere og man skal slippe unna "vanskelige" realfag. Ungdommen er både bortskjemte og late. Dette går utover teoretisk forståelse også i den mekaniske utdanningen..

Særlig nå som biler stadig blir fyllt med mer og mer elektronikk, så må man ha teoretisk kunnskap. Man må kunne regne litt, se helheten i systemer. Man kan ikke feilsøke uten å forstå hva man måler, hvorfor man måler akkurat det og hvorfor det er slik..

Det finnes mange fine diagnoseverktøy, men utover dette så er det ikke mange som kan ta steget videre inn i feilsøkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle som har arbeidstelefon i Norge skal jo kreve en Samsung S4 :P Kjenner hvertfall to som får siste telefon pga jobbordning... Ikke rart sluttsummen på kundefakturaen blir høy da...

Det som har provosert meg mest av alt når det gjelder timepris er parkeringen på Hellerudsletta (utafor Oslo - det pleier å være messer der, inkludert bilmesser). Tror det kostet rett under 70 kr. timen og jeg måtte stå lang ute på et jorde/på grus. Etter å ha betalt rundt 200 kr. for inngangspris syns jeg 200+ kr. for parkering ble for drøyt. Sluttet å dra dit siden den gang. Fuck. That. Shit.

Nå hørtes jeg ut som en gjerrigknark, men jeg sier det som smårasistene... Jeg er ikke gjerrig, bare prisbevisst LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeverksted er ofte unødvendig dyrt, spesielt når det kommer til eldre biler, hvor spesialkunnskapen har blitt allmenn kunnskap.

Det er der du tar litt feil da Bavaria faktisk har prisgaranti for biler eldre enn 5 år. For meg så hadde det ikke kostet mer å bruke dem til å ta service på E34en i forhold til noen andre, nå tar jeg service selv da men jeg har sjekket. På en del reprasjoner er de også billigst, så fremt originaldelene er like billig som hos f eks Koed :) Dette gjør de selvsagt bevisst for også å trekkes de som kjører eldre BMW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Bavari her i nærheten, men skal gi Sulland litt skryt for deleprisen. De har falt betraktelig de siste årene, og man kan endelig kjøpe ting derfra. Er jo halv pris på merkeforhandler kontra GS bildeler.

Jeg bruker så skjelden som mulig verksteder, men jeg var ute her for noen uker siden, og fant ut at en mutter drev å løsnet, så jeg måtte få dratt til den før jeg kjørte videre. Stakk innom Sulland, og de sa jeg kunne få time neste uke, etter å ha forklart det bare kom til å ta ett minutt.. Da kjørte jeg pent og forsiktig bort til mekonomen og de gjorde det asap. Skulle ikke ha noe for det heller.

Er det noe jeg må ha gjort på verksted er det en som driver sitt eget jeg bruker å stikke til. Flink og (veldig) hyggelig kar som også er billig. Tror han synes det er litt artig at jeg kommer med litt sære oppdrag til han iblandt også, mellom alle oljeskiftene og service'r på gamle toyotaer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Bavari her i nærheten, men skal gi Sulland litt skryt for deleprisen. De har falt betraktelig de siste årene, og man kan endelig kjøpe ting derfra. Er jo halv pris på merkeforhandler kontra GS bildeler.

Jeg bruker så skjelden som mulig verksteder, men jeg var ute her for noen uker siden, og fant ut at en mutter drev å løsnet, så jeg måtte få dratt til den før jeg kjørte videre. Stakk innom Sulland, og de sa jeg kunne få time neste uke, etter å ha forklart det bare kom til å ta ett minutt.. Da kjørte jeg pent og forsiktig bort til mekonomen og de gjorde det asap. Skulle ikke ha noe for det heller.

Er det noe jeg må ha gjort på verksted er det en som driver sitt eget jeg bruker å stikke til. Flink og (veldig) hyggelig kar som også er billig. Tror han synes det er litt artig at jeg kommer med litt sære oppdrag til han iblandt også, mellom alle oljeskiftene og service'r på gamle toyotaer :)

Ja Bavaria og enkelte andre merkeverksteder har noe å lære av andre når det kommer til kundeservice, det er noe mange klager på har jeg erfart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når ting blir stort og "upersonlig" kostnader øker, personlig kundeservice synker etc.

Som virkemiddel for å få kundeservicen tilbake hos feks. Billia har du en fast mekaniker å forholde deg til! Da jeg hadde firmabil var min mekaniker på Bilia og jeg helt på bølgelengde :) Kunne ikke klage på servicen derfra gitt!

Ulempen er at man flytter administrative ting nedover mot gulvet, tilslutt står mekanikeren og fakturerer kunden..

Så dette fenomenet på min forrige arbeidsplass også, stadigvekk var det nye ting og flere ting man selv måtte gjøre(jeg var på gølvet), alt fra regning på prosjekter, fakturering etc. Når dette ble levert prosjektleder hadde han ikke en gang fulgt gangen i prosjektet og ante ingenting om hva som hadde blitt gjort selv.. Så ringer prosjektleder deg et halvt år senere og har enda ikke sendt faktura til kunde..? Så må man da svare for uklarheter som har foregått for et halvt år siden? I detalj? Jobben ble brått ikke skjøting av kabel, trekking av kabel, terminering, klatring i stolper, feilsøking osv. Det ble 40% kontorjobb.. Når det da i tillegg sitter prosjektledere og ansvarlige over deg igjen, så er det ikke rart ting koster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er mange klokke-entusiaster her inne så lurer jeg på om noen har noe å anbefale.. :)

I lavpris-klassen. Helst ikke for stor(?) gjerne med enten helt basic look eller litt røffere stil.

Favorittklokkene mine (pga knallgod blanding av pris/kvalitet/design):

http://www.uhrcenter.de/watches/zeppelin/herrenuhren/

Har selv og har kjøpt i forlovelsesgave til bestekamerat. De ser IKKE ut som 2000-3000 kroners klokker, føles og ser mye dyrere ut IRL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...