Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Kjørt på piggfrie europeiske vinterdekk denne vinteren jeg, syns det har fungert helt topp. Er jo ikke like bra som et smalt 15" dekk(kjører 225/40R18) på glatta, men fungerer helt fint, bare ta det litt ekstra med ro.

På tørr og våt asfalt er det helt kanon å kjøre på, nesten som et skikkelig sommerdekk. Har knapt vært glatt denne vinteren og så, men fungert bra når det har vært glatt.

Ikke minst ser det veldig bra ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt piggfritt siden 1989 og og har aldri hatt større problemer pga dette. Det er imidlertid viktig å kjøre etter forholdene, men dette er det dessverre alt for mange som ikke tar hensyn til. Derfor blir veiene saltet og derfor ruster bilene mer enn de behøver... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vannplaning blir litt feil, for man skal uansett kjøre etter forholdene. Blir litt som de som sier at dårlige veier tar liv, når det er sjåførene som ikke har forstått det nevnte konseptet om at man må avpasse farten etter hva man har fremfor seg.

På mange strekninger sommerstid så er det så dype spor at jeg finner det ubehagelig å kjøre selv fartsgrensen på 70 eller 80 pga mye vann i hjulsporene. Noen ganger har man behov for å skifte plassering i veibanen og da må hjulene krysse vannmassene, for folk da som ikke behersker bilkjøring så bra så kan de gå galt om dette foretas i en sving etc.

Ja man skal kjøre etter forholdene men nå er det nå enn sånn at ikke alle gjør dette, hadde vi ikke hatt piggdekk slitasjen eller hatt penger til vedlikehold så hadde man ikke trengt å kjøre etter forholdene om man kan si det slik :)

Det meste blir feil der.

Det meste blir feil her.

For det første så er ikke piggdekk skyldig i 100% av alt svevestøv. Langt ifra 50 også.

Til og med svv mener en andel på 15-20% av bilistene bør ha piggdekk, nettopp for å holde borte hinne og is fra nettopp piggfrie dekk.

Nå kjører jeg heller ikke på sørlandet, å der vet jeg det er til tider totalt unødvendig med piggdekk. Men du må huske på at Norges land er ganske mye mer enn kun palmekysten. Bare opp til Haugesund-Bergen og mot Møre. Når det er vinter og vekslende varmt og kaldt, så er det til tider meget krevende forhold. Det positive med piggdekk i dette tilfellet, er at om det er en ulykke så du må stoppe i stigning/helling, så har du muligheten til å klore deg fast i isen, uten å begynne å skli. Det er nettopp denne egenskapen jeg er veldig glad i. Det hadde du villet være også, om du hadde trillet deg noen nordlandsturer om vinteren, når det virkelig er trist vær nordover.

Så ja. Om forholdene er optimale vinteren igjennom, så er nok piggdekk det sikreste valg.

Har heller aldri påstått at piggdekk har all skyld i svevestøv, men å si at resultatene fra dem som har forsket på dette er feil blir selv litt feil..;) Jeg er forøvrig enig i at en prosentandel på 15 til 20 prosent bør ha piggdekk, det er denne prosentandelen som kanskje faktisk virkelig trenger piggdekk med hensyn til kjøreforholdene der dem bor.

Selvsagt finnes det deler av Norge der piggdekk er mer viktig, som jeg sa innledningsvis så tenker jeg i hovedsak på kysten i sør Norge og i bynære strøk. Her har men stort sett ikke bruk for piggdekk og veldig mange kjører pigg av gammel vane, det blir litt feil synes jeg da det påfører veiene våre unødvendig slitasje. Er en grunn til at de fleste land i Europa med oppegående veipolitikk har forbud mot piggdekk, ennå de har samme vinterklima som f eks Sør og Vestlandet.

Mer fra linken din freddy90:

Jeg beit meg litt merke i dette fornuftige sitatet

"Piggdekk er sikrest. Men hvis bilen din har antiskrens og du er en erfaren og ansvarlig sjåfør, tar du en relativt liten risiko ved å velge piggfritt. Piggfrie vinterdekk kan skilte med en rekke fordeler av både økonomisk, miljømessig, komfortmessig og samfunnsmessig art"

Jeg har aldri nektet for at piggdekk ikke er best, men jeg mener det i mange tilfeller gir falsk trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man skal kjøre etter forholdene men nå er det nå enn sånn at ikke alle gjør dette, hadde vi ikke hatt piggdekk slitasjen eller hatt penger til vedlikehold så hadde man ikke trengt å kjøre etter forholdene om man kan si det slik :)

Jeg tenkte mer på at mange overvurderer deres evner på glatta. De fleste moderne biler isolerer føreren nesten totalt fra elementene utenfor bilen og når bilene også har mer enn nok effekt kjører mange alt for fort og alt for aggressivt når det er glatt på veiene. Falsk trygghet er derfor ved å bli et problem når veiforholdene skifter såpass mye som de gjør nå om dagen med regn, sne og holkeføre om hverandre. Selv en kort tur til hytta gir deg hele reportoaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt på Hakkapelitta piggfritt nå siden september pga var litt kast i sommerfelgene mine, har vert ganske fornøyd me dei dekka faktisk. Ser jo selfølgelig fram til nye sommerdekk og felger nå da :P

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt piggfritt de siste 10årene...Men valgte pigg i år..og jeg angrer ikke... Perfekt med tanke på nullføre, masse is på bare veier, glatte partier de gangene jeg skal opp bratte bakker... Og siden bilen er god isolert så hører jeg ikke at jeg har piggdekk engang... I dag tidlig var det ekstremt med snø og kaos overalt...Og piggdekkene mine fikk meg opp alle bakkene der alle andre med piggfritt ble stående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent aldri blitt hindret av dekkene mine, uansett om jeg har kjørt Volvo 240 eller BMW E30. Nå går jeg bare rundt og håper på at jeg kan få peist opp en eller annen bratt bakke mens andre sitter fast :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg det og derfor håper jeg at jeg kan få utnyttet det snart...  :iwant: Kunne hatt litt bedre dekk merker jeg, er 99 % pigg igjen men de må være litt harde i tillegg til at det er en anelse for mye luft i de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...