Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Antispinn kom allerede på W126 helt i starten av 80-tallet, Xenon var vel E32 i kombinasjon med projektorlinser, Check control hadde selv min gamle BMW fra 1976 :)

Resten har jeg ikke noe forhold til.

I 1994 når hvermansen ikke hadde hørt om GPS, drev far med et prosjekt på hans jobb som innebar flåtestyring av servicebiler med GPS som første firma i landet(Selvom OL på Lillehammer påstår de var først..) har du en konkret bilmodell/bilde av navigasjon i en BMW fra 1994? Var dette med GPS, eller kun kartmaskin?

 

Vi satt noen år senere med håndholdt GPS fra Garmin(GPS 12) uten kart og syntes det var dritstas, tar jeg ikke feil var dette i 1996, det var fremdeles noe hvermansen visste lite om(dette på grunn av det var forbeholdt militæret og var derfor kryptert åpnet for sivil bruk 1993).

 

BMW dro et sportslig preg ut av dieselmotoren allerede ved introduksjonen av 524td i E28! :) Når det gjelder idag, så har vel Audi et eller annet råskinn av en diesel som konkurrer i 24 timers løp?

Nja, jeg mener det var i 1987 Mercedes kom med sitt ECS system mens BMW kom med dette på E32 ved lanseringen av denne i 1986. Begge systemene ble forøvrig utviklet parallelt i sammarbeid med Bosch :) Sånnsett så var Buick først ut med såkalt antispinn i 1971 med deres MaxTrac, ett enkelt databasert system som overvåket drivhjulenes omdreininger i forhold til bilens hastighet. Xenon var i forbindelse med linselyktene på E32 og E31 i 1992, dette kostet nesten 100 000 kr ekstra i Norge på den tiden.... Jeg mener også bestemt at Check controll slik vi kjenner det i dag kom ved lanseringen av E28 sent i 1981, kan det være at det var ettermontert i din bil? E38 kom med Navigasjon i 1994, altså skjerm med farger i dashbordet med TV funksjon. Dette ble videreført på E39 i 1996, systemet i den nevnte Mazdaen var vel kartbasert og uten posisjons markør.

E28 524TD som kom i 1983 var verdens raskeste dieselbil frem til 1987 da Citroën lanserte sin CX med turbodiesel. Leste en test i AMS fra 1983 hvor 524TD overrasket sort som en sportslig dieselbil, 0-100 på 11,8 sekunder og en toppfart på 190 km/t. Respektable tatt uansett drivstoff tidlig på 80 tallet, er faktisk ganske like tall til 2014 Passat TDI Bluemotion :P Audi har noen heftige dieselmaskiner i racing, men BMW var tidlig ute her også da de hadde diesel firer i en E36 "320d" DTM bil i 1997.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS systemet ble åpent for sivil bruk i 1993 ifølge flere kilder, selve systemet er gammelt og ble brukt i krigføring flere år før.

 

Om denne Mazdaen kom med GPS fra start, så kan den ikke ha vært mye verdt dersom en skulle navigere noe sted uten sekstant og klar himmel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på om fangeren er grunnet fra fabrikk :) isåfall er det bare å blåse på med lakk (pusse over den litt først da! ) :)

Fangeren er ikke grunnet fra fabrikk nei. 

Kan man se om fangeren har blitt grunnet eller ikke etter at lakkeringen er ferdig? og er grunning kjempe viktig? :S.

 

Ps: grattis med 6000 sider med off topic og tulleprat folkens  :happybday:  \:D/  :fist:  :gunfire:  :rompe:  :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel hva som ikke er tuklet med på denne bilen. 110 000km? Ser ut til å ha vært veldig harde 110 000km. 

Hold deg unna den der !

Se hva jeg fant!

http://www.autodb.no/bil/view/1363480

http://www.autodb.no/bil/view/1500219

Samme reg nummer, samme bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg mener også bestemt at Check controll slik vi kjenner det i dag kom ved lanseringen av E28 sent i 1981, kan det være at det var ettermontert i din bil?

 

E38 kom med Navigasjon i 1994, altså skjerm med farger i dashbordet med TV funksjon. Dette ble videreført på E39 i 1996, systemet i den nevnte Mazdaen var vel kartbasert og uten posisjons markør.

 

Helt klart ikke ettermontert :) Ikke like kompakt og fin som den var i E28 og E30, men den sitter forøvrig på samme plass som i E23.

 

Når du sier det så har du rett angående denne 4:3 skjermen i E38

 

Om Mazdaen ikke hadde kartmarkør hadde den ikke GPS, ergo er det kanskje ikke den første med satelittnavigasjon allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble passert av en uheldig kar i går på E18 nordover utenfor Askim. Lå i 120 km/t et stykke bak to andre biler, og når vi nærmer oss innsnevringen fra 4-felt til 2.feltsvei kommer det en stressa Passat i 140km/t+ og drar på ekstra for å rekke å ta alle sammen før innsnevringen. Det han ikke ser i regnværet er at den første bilen er en uniformert politibil....Så i innsnevringen som er skiltet 60-sone blåser han forbi politiet i 140 km/t der det blir litt småtrangt :whistle:  

Ja, han ble stoppet med blålys 150m nedi veien. Slikt er fort gjort - glad det ikke var meg selv om de neppe tok måling på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal hive i 318 IS motor i min 318 E36. 

 

Planen er å godkjenne det i og med det koster 510 kr. 

 

Men jeg vil vite nøyaktiv hvilke deler i bremse system som må byttes. Noen som har tips til hvor jeg kan sjekke ut hva  er forskjellig på modellene ?

 

ut fra gs fant jeg ut at:

-318 is : ventilert skiver foran og ikke ventilert bak 

-318: ikke ventilert foran og bak 

-kalipere og bremse klosser lik 

Kan bremse rør og slanger vær forskjellig ? 

 

Har sendt søknad til vegvesenet må ha følgende: 

-reg nr. på donor bil / opphav til motor, kjøps kvittering. 

-søknad faller inn under kategori (mindre energing)

-dokumentasjon fra merkeverksted på at understellet (styring, hjuloppheng, bremser) tilsvarer det som brukes på bilmodellen med størst effekt). 

-motor av samme årstall eller nyere enn bilen (check 1993 bil, 1994 modell motor) 


Det jeg i bunn og grunn lurer på er om det er noen plasser på nett jeg kan finne ut alle forskjeller i bremse system på en 318is og 318 ? kan vel montere ventilerte skiver foran på en bil som har ikke ventilerte orginalt ? 

Setter pris på sitering av innlegget, da jeg får varsel (er litt vanskelig å følge med i tråden fordi det postes så mye) 

På forhånd takk, setter pris på de som gjerne vil sende pm med erfaring og hjelpe til underveis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E28 524TD som kom i 1983 var verdens raskeste dieselbil frem til 1987 da Citroën lanserte sin CX med turbodiesel. Leste en test i AMS fra 1983 hvor 524TD overrasket sort som en sportslig dieselbil, 0-100 på 11,8 sekunder og en toppfart på 190 km/t. Respektable tatt uansett drivstoff tidlig på 80 tallet, er faktisk ganske like tall til 2014 Passat TDI Bluemotion

 

Citroen CX hadde allerede i 1983 en 2.5TD som klarte 195km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart ikke ettermontert :) Ikke like kompakt og fin som den var i E28 og E30, men den sitter forøvrig på samme plass som i E23.

 

Når du sier det så har du rett angående denne 4:3 skjermen i E38

 

Om Mazdaen ikke hadde kartmarkør hadde den ikke GPS, ergo er det kanskje ikke den første med satelittnavigasjon allikevel?

Sier du det, jeg som var bombesikker på at dette kom i 81. Da tok jeg feil :)

Nei jeg er ganske sikker på at den ikke hadde kartmarkør, Toyota/Lexus var også ute med samme system i 1989 men dette kun på en prototype. Som du sier så ble GPS systemet åpnet i 1993 så det er umulig at disse bilene kan ha hatt ett fungeredene navigasjons system slik vi kjenner det i dag før dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...