Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg mener E32 er en fullt brukbar bil utenom at man må skru, er vel elektriske problemer som oppstår, og de fikser man jo lett :)

 

Resten er bygget på E34, hvorfor skal E32n være verre enn en E34?

E34 og E32 deler mye komponenter, fordelene med disse bilene er at de er forholdsvis analoge og enkle slik at elektriske problemer som kan forekomme er ikke så alvorlige eller vanskelige å ordne. Rusta på disse bilene er det dessverre værre med :(

I og med at E32 var en slags "first off" så er det nok litt flere svakheter og småfeil enn på E34, med dette rettet seg opp etter hvert utover i modellenes leveår :) Mekanisk og kvalitetsmessig så er disse bilene på topp, slår meg den dag i dag hvor godt sammenskrudd og hvor solid min E34 er :) BMW lager ikke slike biler lengere, nå er fokuset på lav vekt, miljøvennlige materialer og kostnad....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg uenig i, Fredrik. Spesielt dagens 1- og 3-serie er utrolig godt sammenskrudde biler med lite feil. Er svært fornøyd med min E91. Beste bilen jeg har hatt. Kun vært byttet en bryter til rattlåsen, ellers så er det kun slitedeler som har blitt byttet på 140' km. Har flere venner/bekjente med samme bil, og det er tilsvarende erfaring der. E34 er sikkert en bra bil, men de lager minst like bra biler i dag, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogeren min kjøpte en strøken E32 730i.

Veldig god å kjøre, morsom på snøen med piggfritt :)

Så ganske bra ut i noen uker. Plutselig ble førersetet slengt, nesten ned i gulvet, mens han kjørte inn i et kryss. Var visst noe hobbymekk som holdt setet oppreist. Plutselig røk noe annet hobbymekk, så setet trillet fram, hver gang han bremset.

Endte opp med at han satt opp bjelker og lastestropper. Men mannen er 2 meter høy, så ingen av oss andre kunne låne den mer. God plan hvis du ikke liker å dele :P

Fant også rust og hull i karosseriet, som var teipet med sølvteip, sparklet over og lakkert. Gjennomført drittarbeid. Og det var myyye. Hehe. Så han kastet bilen. Synd i grunn, for motor og gir virket bra. Han ble vel sint og kastet den uten forvarsel.

Dette er feil som kan forekomme på alle biler, dette er ikke noe jeg har hørt om som er sært på akkurat E32! Hadde det ikke vært for rusta kunne man finne en stol å sette inn bare ved å gå på Finn.no, her står det mye E32/E34 deler tilsalgs.. Ikke minst 124..

 

E34 og E32 deler mye komponenter, fordelene med disse bilene er at de er forholdsvis analoge og enkle slik at elektriske problemer som kan forekomme er ikke så alvorlige eller vanskelige å ordne. Rusta på disse bilene er det dessverre værre med :(

I og med at E32 var en slags "first off" så er det nok litt flere svakheter og småfeil enn på E34, med dette rettet seg opp etter hvert utover i modellenes leveår :) Mekanisk og kvalitetsmessig så er disse bilene på topp, slår meg den dag i dag hvor godt sammenskrudd og hvor solid min E34 er :) BMW lager ikke slike biler lengere, nå er fokuset på lav vekt, miljøvennlige materialer og kostnad....

Ruster gjør dessverre alle biler, når det gjelder det elektriske så er det ganske likt for de fleste biler fra slutten av 80 tallet, det går mye i elektriske motorer og styringer av dette. Brytere som ikke funker, dårlige loddinger, dårlig kontakt eller strøm som trekkes ukontrollert fra en eller annen komponent som har sviktet med årene. Dette gjør folk quick-fix på uten å fikse problemene skikkelig.

4-5 slike tilfeller etter hverandre, så er det igang, det skal mye energi til for å få alt opp å gå igjen.. Særlig de første(87 mod) E32 vognene sliter litt med denne typen ting, ting som er utsatt fra eierens side som igjen gjør det vanskelig å holde hodet over vannet når alt kommer til alt og ting skal ordnes opp i.

Det første jeg ser på når jeg besiktiger en eldre bil er ledninger som ikke er trukket originalt etc. Dette tyder ofte på mye drit og vanskeligheter med det elektriske og folk som ikke helt vet hva som er rett og galt som gjør slikt. Du minnes kanskje den Ford F-250n jeg hadde på gårdsplassen en stund? Denne var et perfekt eksempel på dette.. En helg med jobbing gjorde til at alt var originalt og alt fungerte som det skulle, fjernet alle "snarveier" som var tatt, og det var mildt sagt ikke få.. Resultatet er en bil som fungerer som tiltenkt, verken mer eller mindre. I tillegg slapp man ledningskaos under panseret, bilen skulle selges så en shine gjorde seg! Kan mildt sagt si at bare den helga økte verdien på bilen med flere titalls tusen..

 

Da jeg en gang kjøpte Mercedesen så jeg nøye på alle slike ting, det eneste negative jeg kunne finne foruten rusta og litt mekanisk "smått" var at El-antennen var plugget ut(pisken hadde oksidert og satt mildt sagt fast..). Kjøpte ny pisk, og koblet til ledningen, alles in ordnung! Hadde det vært mye kabler og dritt som har vært trukket i ettertid hadde jeg rett og slett ikke kjøpt bilen.. Alle funksjoner fungerte utenom dette, ingen ekstra antenner eller skruehull og original alarm. Kan med hånden på hjertet si at jeg har sluppet unna med elektriske feil med bilen på disse 3 årene.. Har bytta noen lyspærer, thats it! :)

 

Når det gjelder gamle 90 talls flaggskip fra Mercedes og BMW så vil jeg si at de nyere bilene også hevder seg, de er kompakte og trivelige å sitte i. Har hatt mange passater opp igjennom som familiebiler og kan si at dette også interiør-messig er godt sammenskrudde biler.

 

Etter 4 passater på rad, så kunne far konkludere med at det var gode biler, med kun to problem, forhjulstrekk/firehjulstrekk og dørlåser.

 

Det samme med E39, den er knirkefri dersom man husker å smøre dørlistene. E36 er litt billigere og har dørtrekk av plast, før facelift er verre enn faceliften, men det knirkes litt i dørtrekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fish:

Hva tar din datter? For å tatovere? Vet det er relativt vanskelig å gi en konkret pris, men jeg driver å sikler på en 30x25cm med mye detaljer

 

Oj, du det vet jeg ikke. Hun går i "lære" for hun har nettopp begynt å tatovere. Gjør foreløpig bare helt enkle ting og hovedsaklig skrift. Helena som er hennes "mentor" er helt rå på tatovering, har jobbet mange år inne i Oslo før hun i fjor høst flyttet hjem til Skien og åpnet eget studio.

Eneste jeg kan anbefale er å gå inn på FB siden til Tro Håp og Kjærlighet, Skien, og evt kontakte dem gjennom der eller ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, du det vet jeg ikke. Hun går i "lære" for hun har nettopp begynt å tatovere. Gjør foreløpig bare helt enkle ting og hovedsaklig skrift. Helena som er hennes "mentor" er helt rå på tatovering, har jobbet mange år inne i Oslo før hun i fjor høst flyttet hjem til Skien og åpnet eget studio.

Eneste jeg kan anbefale er å gå inn på FB siden til Tro Håp og Kjærlighet, Skien, og evt kontakte dem gjennom der eller ringe.

har hørt skryt av ei Helena som tatoverer i skien ja :) 

har en her i området som er proff tatovør i romania, og er av og til her i Norge hos noe familie elns. Mange her i området som har fått tatovert seg hos han , sinnsykt flink, og billig i forhold te norske priser :P https://www.facebook.com/max.inkspot/media_set?set=a.125665514227599.19543.100003524546981&type=3 

ingen tvil om hvor jeg ska få tattovert meg hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt kjedelig når han reiser igjen og du trenger touch up, som er gratis i norske sjapper. (hvert fall de jeg har vært i). Hehe

FredrikE24: innlegget mitt var ikke ment som kritikk til E32, altså :) Heller mekanikeren det var noe gale med.

Herlige biler med sjarm. E23 også. Men dette har jeg sagt flere ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg uenig i, Fredrik. Spesielt dagens 1- og 3-serie er utrolig godt sammenskrudde biler med lite feil. Er svært fornøyd med min E91. Beste bilen jeg har hatt. Kun vært byttet en bryter til rattlåsen, ellers så er det kun slitedeler som har blitt byttet på 140' km. Har flere venner/bekjente med samme bil, og det er tilsvarende erfaring der. E34 er sikkert en bra bil, men de lager minst like bra biler i dag, spør du meg.

  

Ja jeg sier ikke at dagens biler ikke er like gode, du misforsto meg litt der eller så ordla jeg meg litt feil. Det jeg mener er at jeg får ikke det samme tunge og solide inntrykket av E90en slik som E34en, kvalitet og finish er forsåvidt den samme og her skal BMW ha for å være flinke til å opprettholde dette år etter år. E90en min har ikke kostet meg ei krone i reparasjoner utenom vanlige servicer, er definitiv den beste bilen jeg har hatt da det har vært null problemer med den i løpet av 3 år og 50 000 km.

E87 og E9x er klassens mest driftsikre bruktbiler, det har jo undersøkelser påvist gang på gang :)

Snipp....

Ja jeg er langt på vei enig med deg, nyere biler er selvsagt mer driftsikre men det er nå ting først går galt og da gjerne i det elektriske at det koster penger. Det er her jeg finner det litt mer enklere med en eldre bil, selv om jeg på nyere biler setter pris på det som finnes av utstyr for å gjøre livet enklere. Er nettopp derfor jeg har en gammel og en nyere bil ;)

Så langt så har jeg gått klar av problemer med E34en, både mekanisk og elektrisk, kjøpte bilen med defekt speedometer og lyktejusteringsmotor. Nytt brukt ble kjøpt hos høggern for småpenger og funker som bare det, alt annet virker og er i sin skjønneste orden. Lukkelydene i dørene er forsatt som da den var ny og setene bærer lite preg av 20 års daglig bruk. Jeg trodde aldri at jeg skulle slippe så billig unna når jeg kjøpte en gammel bil til 18 000 kr....

Ehm... Si ifra hvor BRA dagens 1/3 serien er sammenskrudd om 20 år...

Det er der du har ett poeng som også underbygger det jeg mente i førsteomgang, særlig med tanke på all den elektronikken som stadig kommer inn i bilene. Jeg tror ikke at F10 holder seg like bra om 25 år, eller om W212 holder seg like bra som W124 når den er 25 år. Men det gjenstår bare å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...