Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel... nå kom 190E 2.3-16 allerede i 1983... tre år før E30 M3 kom på markedet. Allerede i 1984 vant 2.3-16 Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) på Nürburgring med en ung Ayrton Senna bak rattet. AMG tok de neste årene modellen til nye høyder, noe som ultimativt førte til at Mercedes-Benz i 1990 ble majoritetseier i AMG. Jeg har hatt 3 stk. W201 og 1 stk. E30. Begge modellene har deres styrker og svakheter, men det er ingen tvil om at W201 er bygget til en vesentlig høyere standard enn E30. Dette var på en tid da uttrykket "engineering no cost" stadig var parolen hos Mercedes-Benz... :)

Skrevet

Skjønner hva du mener men jeg kan ikke si meg enig. Det jeg ser dog er at E30 M3 er mer spesiell fra en vanlig E30 enn denne er fra en 190.

Smaken er som baken. Er nettopp det jeg mener med at E30 M3 er mer spesiell enn en standard E30 :)

Vel... nå kom 190E 2.3-16 allerede i 1983... tre år før E30 M3 kom på markedet. Allerede i 1984 vant 2.3-16 Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) på Nürburgring med en ung Ayrton Senna bak rattet. AMG tok de neste årene modellen til nye høyder, noe som ultimativt førte til at Mercedes-Benz i 1990 ble majoritetseier i AMG. Jeg har hatt 3 stk. W201 og 1 stk. E30. Begge modellene har deres styrker og svakheter, men det er ingen tvil om at W201 er bygget til en vesentlig høyere standard enn E30. Dette var på en tid da uttrykket "engineering no cost" stadig var parolen hos Mercedes-Benz... :)

La oss holde oss til biler for veien, det er ikke tvil om at AMG har hatt mye suksess på racerbanen. Men W201 er bygget opp som en komfortabel bil fremfor som en sportslig bil, hvor E30 i god BMW tradisjon bygget modellen opp som en sportslig bil :) Mulig W201 hadde høyere standard men det var heller ikke annet å vente hvis vi ser på Mercedes sin posisjon kontra BMW på det daværende tidspunkt. "engineering no cost" var kanskje parolen hos Mercedes ja, og pokker som kundene måtte betale for det også. En W201 var vesentlig dyrere enn en tilsvarende E30, noe som gjorde at hver modell fant sine egene kundegrupper uavhengig av hverandre :)

Skrevet

Ja... slik kan man også langt på vei si at det var. W201 var en ganske dyr bil, men den var også vesentlig mer påkostet enn E30 var. Det er også riktig som du påpeker at fokuset var forskjellig på modellene, men jeg er usikker på om dette ble oppfattet av markedet. Jeg husker modellene som direkte konkurrenter der W201 hadde statusen og komforten, mens E30 hadde motorene og kjøregleden. Det er vanskelig å fatte idag hvor bra M20 motoren var på midten av 80-tallet, men få om noen andre bilprodusenter hadde bedre motorer i denne enden av markedet. Spesielt M20B25 motoren var spitzenklasse i en så liten bil som E30... :)

Skrevet

Går mest 2,3 og noen få 2,5 også evolution.

Da vil jeg gjerne vite hvor i landet du bor....201 i de utførelsene er faktisk sjeldnere enn E30 m3....

Skrevet

w201 er en bil jeg er svært glad i sammen med e30, måtte jeg valgt mellom en 16v og en M3 ville jeg lett valgt 16v'n. Den er sjeldnere, penere og et minne fra barndommen. Naboen hadde en 16v, det var og er rett og slett en grisefin bil.

Skrevet

Da vil jeg gjerne vite hvor i landet du bor....201 i de utførelsene er faktisk sjeldnere enn E30 m3....

Bor i Kongsvinger går 1 evo 190e her og ca 2 2,5 190e og ellers går det bare 2,3 

Faen nå er det tannlegen og legge ut penger igjen -.-

Skrevet

Så det var 3 stk? Vel, bra det for et så lite sted. Er ikke mange i Oslo for å si det sånn. Men tror nok det går flere e36 enn slike 190er de fleste steder i verden...

Skrevet

Bor i Kongsvinger går 1 evo 190e her og ca 2 2,5 190e og ellers går det bare 2,3 

Faen nå er det tannlegen og legge ut penger igjen -.-

2,3 finnes både i vanlig og 16v version... Kan hende du føler det er mange 190-mercer...Men nå kjører du jo E36 selv..så er nok flere e36 der oppe... Er såvidt jeg vet kun 3stk evoer her i Norge som er originale...er en del med ombyggingskit men med pinglemotorer... 2,5 og 2,3 16v er det nok flere av..Men de er likevel sjeldnere enn E30 M3...

Skrevet

Jeg vet det går en sort en på Kongsvinger, den sto parkert bak Statoil mot Sverige i påsken. Den så veldig pen ut :) Men det var bare sånn 2,3 16...

Skrevet

Gikk en ombygd 190E Brabus her før, sykt pen bil! Synd den ble krasja og brant opp! Skal se om jeg finner bilde av den:)

Han som bygde den holder til her på bimmers, om jeg ikke tar feil

Edit : fant bilde

2a9amaju.jpg

Skrevet

Det er helt sant, kjøpte Marshall til E34en da jeg tenkte at en slik bil med sine reduserte fartsresurser ikke trenger noe dekk som er dyrere enn bilen selv ;) Alle her inne ropte varsku og mobba, men pokker så fornøyd jeg er med de dekkene nå etter snart to sesonger. De er støysvake, har godt grep på tørt, drenerer veldig fint unna vann, kan slippe litt hvis du virkelig går inn for det på våt asfalt men igjen så er det jo ikke noen preformancebil de står på.

Også er det slitesterke syens jeg, det hadde jeg ikke ventet av billigdekk :)

Så ikke kom å være dumvittg da :P Forran står det Nexen (som sto på når jeg kjøpe bilen) og bak stør det Dunlop ett eller annet, kommer selv til å bytte til enten Goodyer eller Dunlop neste sessong. På E90en hadde jeg ganske nye Yokohama og jeg syens likevel F10en både bremser bedre og har mye bedre grep i svinger, hadde en A6 med ganske nye Nokian ett eller annet og merker egentelig ikke noe forskjell der heller...

Så du mener at kjørestil spiller liten rolle fordi du har gode dekk? Er jo akkruat derfor folk med piggdekk smeller mest vinterstid, fordi de tror de kan kjøre som det var tørt føre fordi de har pigger. En start om du har lyst til å stoppe for unger som løper ut i veien er å kjøre fartsgrensa eller etter forholdene, samme pokker om du kjører på Michelin Pilot Sport eller PlingPlong...

Så du mener det er samme bremselengde med et plingplong dekk og et skikkelig kvalitetsdekk? 

Har ingenting å si på kjørestil om man først må ta en nødbrems, samme pokker hvor bra man følger med på veien og tror man er supermann så kan det forekomme.... Og da er det meterene som gjelder.

Er du som har begynt å dra inn kjørestil fra begynnelsen av her, jeg snakker bremselengde ;)

Jeg vet jo og at man aldri sliter med grepet ved normal kjøring med et billigdekk, men i kritiske øyeblikk som ikke inntreffer i normal kjøring har det mye å si. Skal bare en gang til.

Skrevet

Så det var 3 stk? Vel, bra det for et så lite sted. Er ikke mange i Oslo for å si det sånn. Men tror nok det går flere e36 enn slike 190er de fleste steder i verden...

Her i byen går det faktisk to eller tre E30 M3 samt noen ganske originale vanlige E30er :) Ser også en og annen 190 rundt forbi men også det kun helt vanlige utgaver, gjerne med eldre folk bak rattet og brodert pute på hattehylla ;)

E34 og E36 er lang mer representert sammen med W124, sistnevnte også med folk på 50+ bak rattet. Er vel kun to jeg vet om som kjører E34 her som er over 25 år, han ene er min onkel og han andre har en strøken 520I med helt lyst skinninteriør :)

Så du mener det er samme bremselengde med et plingplong dekk og et skikkelig kvalitetsdekk? 

Har ingenting å si på kjørestil om man først må ta en nødbrems, samme pokker hvor bra man følger med på veien og tror man er supermann så kan det forekomme.... Og da er det meterene som gjelder.

Er du som har begynt å dra inn kjørestil fra begynnelsen av her, jeg snakker bremselengde ;)

Jeg vet jo og at man aldri sliter med grepet ved normal kjøring med et billigdekk, men i kritiske øyeblikk som ikke inntreffer i normal kjøring har det mye å si. Skal bare en gang til.

For å snu litt på flisa da, siden du kjører med kvalitetsdekk så kan du alltid kjøre litt fortere for du har bedre stoppegenskaper?

Kjørestil har alt å si på stoppelengde da bremselengden blir lengere for hvor fortere du kjører, er man en råkjører som kjører mye over fartsgrensa så vil bremselengden din være lengre enn for en som alltid kjører fartsgrensa når dere begge må ta en nødbrems. Du får det til å høres ut som at man kan kjøre litt fortere siden man har kvalitetsdekk. Hadde jeg hatt Pilot Sport på E34en så hadde den ikke stoppet raskere fra 100 enn F10en likevel, alle faktorer fra bil, fører, føre, dekk og reaksjonstid spiller inn..

Skrevet

2,3 finnes både i vanlig og 16v version... Kan hende du føler det er mange 190-mercer...Men nå kjører du jo E36 selv..så er nok flere e36 der oppe... Er såvidt jeg vet kun 3stk evoer her i Norge som er originale...er en del med ombyggingskit men med pinglemotorer... 2,5 og 2,3 16v er det nok flere av..Men de er likevel sjeldnere enn E30 M3...

Er en del e36 også ja men nesten bare 4ère  som 316i 318i 

E30 derimot så går det en e30 med s50b32 her i byen :)

Skrevet

Her i byen går det faktisk to eller tre E30 M3 samt noen ganske originale vanlige E30er :) Ser også en og annen 190 rundt forbi men også det kun helt vanlige utgaver, gjerne med eldre folk bak rattet og brodert pute på hattehylla ;)

E34 og E36 er lang mer representert sammen med W124, sistnevnte også med folk på 50+ bak rattet. Er vel kun to jeg vet om som kjører E34 her som er over 25 år, han ene er min onkel og han andre har en strøken 520I med helt lyst skinninteriør :)

For å snu litt på flisa da, siden du kjører med kvalitetsdekk så kan du alltid kjøre litt fortere for du har bedre stoppegenskaper?

Kjørestil har alt å si på stoppelengde da bremselengden blir lengere for hvor fortere du kjører, er man en råkjører som kjører mye over fartsgrensa så vil bremselengden din være lengre enn for en som alltid kjører fartsgrensa når dere begge må ta en nødbrems. Du får det til å høres ut som at man kan kjøre litt fortere siden man har kvalitetsdekk. Hadde jeg hatt Pilot Sport på E34en så hadde den ikke stoppet raskere fra 100 enn F10en likevel, alle faktorer fra bil, fører, føre, dekk og reaksjonstid spiller inn..

Kjører akkurat likt jeg uansett hvilke dekk som står på bilen :) Kjører pent jeg enten du ønsker å tro det eller ei. 

(forøvrig et år siden uhellet mitt om ei uke ca)

Du kan uansett ikke benekte at man får kortere bremselengde med skikkelige dekk, slik er det bare. Det var det hele diskusjonen begynte med. At du mener du merka bremsene var bedre, noe jeg ikke skjønner helt da man ikke får stoppet en bil som ikke har skikkelig kontakt med bakken som en som har. Da har ikke reaksjonstid bla bla noe å si.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...