Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Driver å forsker på en løsning på en trådløs tilhengerkontakt. Har to traktorer som hyppig bytter på to forskjellige tilhengere. Tenker å plassere en strømkilde og signalmottaker på hver av hengerne samt en signalsender tilkoblet tilhengerkontakten på hver av traktorne. Noen som veit om en enkel løsning på denne signalsendingen? Blir vell fire forskjellige signal. Markeringslys, bremselys, høyre blinklys og venstre blinklys. 

Endret av K-E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress, blir bare brukt to uker i året, så en opplading hver kveld er ikke noe problem :) Men vi snakker rundt 100 på/avkoblinger om dagen, så man blir fort litt lei av de tilhengerkontaktene ;) Lett å glemme er de også!

Endret av K-E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å forsker på en løsning på en trådløs tilhengerkontakt. Har to traktorer som hyppig bytter på to forskjellige tilhengere. Tenker å plassere en strømkilde og signalmottaker på hver av hengerne samt en signalsender tilkoblet tilhengerkontakten på hver av traktorne. Noen som veit om en enkel løsning på denne signalsendingen? Blir vell fire forskjellige signal. Markeringslys, bremselys, høyre blinklys og venstre blinklys. 

En arduino eller to, en som sender og en annen som mottar og sender kontinuerlig state-verdier på lysene på traktoren over til henger. Arduinoene kan kommunisere på Wi-Fi, blåtann, RF(som kanskje er det enkleste) osv. Så det går litt på fantasien.

På hengeren må du evt. ha en relè løsning eller lignende for å få koblet opp utgangene på arduinoen.

Om det finnes noe bedre vet jeg ikke :P

Det kreves at man kan litt C-programmering/arduino.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst bruke ferdige enheter. Ser på slike AV sendere/mottakere på ebay. Der har man jo tre separate signal, og driftspenningen på enhetene er 12V. Vil ikke det også fungere? Isåfall er det jo ganske simpelt å koble. Selve relèløsningen på hengerne er grei, men vil signal som blir sendt via en slik kunne styre relène?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greiene der tror jeg nok ikke vil funke med tanke på hva slags informasjon som skal sendes  :P

Det du må få til er at du har en sender og en eller fler mottagere(en på hver henger feks.), senderen pøser på i en evig loop av verdier for lysene på traktoren. Feks. at dersom bremselys lyser, sender du en karakter/ et tegn(bokstav, tall, symbol) på at bremselyset lyser til mottager. Mottageren er programmert slik at den skal gjøre ulike handlinger basert på hva slags tegn den mottar. Den skal da også motta i en evig loop. Hvert lys kan ha hvert sitt variabelnavn som endrer verdi avhengig av om lyset på traktoren lyser eller ikke.

Litt Youtube-kikking og noen kvelder med litt prøving og feiling og ca. 400kr i deler så vil du nok ha et fungerende system.

Fordelen med Arduino og RF, er at du kan ha én sender og to mottagere, er begge hengere innen rekkevidde vil mest sannsynlig begge hengere reagere og det blir ingen problemer med tilkobling. Da er det bare å ratte på :)

Jeg ville gjort det slik, til syvende og sist vil det bli minst "kåling".

Et kompatibelt relè-kort på hver henger får man kjøpt billig og er bare å klaske på Arduinokortet.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg mye erfaring med Arduino, men jeg har drevet med det en del på skolen ifm. programmering av mikrokontrollere, og mulighetene er så endeløse, og interessen så stort for dette systemet at det er svinbillige moduler å få kjøpt, og det meste har blitt gjort før.

Internett og arduino.cc er store oppslagsverk for å lykkes. Youtube er også en god kilde, men ofte så bør man ta dette stegvis(begynn på det som er basic for å bygge forståelsen).

1. Bli kjent med programmeringspråk og tenkemåte når man skriver kode

2. Lek litt med det først, få en led til å lyse, blinke whatever.

3. Se på forskjellige strukturer(for, while osv) og se på if, else if, else osv.

3. Begynne sakte men sikkert å sende en enkel karakterer fra det ene kortet og til det andre.

4. Når du har fått dette til har du kommet langt. Videre kan man sende en lysverdi til mottaker, en etter en, og bygge på dette til du har alle.

5. Sjekke om du har lett for å få feiloverføring grunnet støy etc. Gjøre enkle tiltak for dette(gjøre tre målingsforsøk på inngangen og ta gjennomsnittet feks.).

6. Test systemet i forskjellige avstander til hverandre, stabilitet osv.

7. Så bygger du alt inn i en eller annen boks med passende strømforsyning osv. i både traktor og henger(e).

Generelt handler et program om en liste med kommandoer/oppgaver som skal gjennomføres. Det begynner øverst og raser nedover i en enormt fart. Dersom man vil ha noe gjentatt mange ganger så setter man det i en loop, dersom man skal gjøre noe dersom noe annet oppstår så lager man statements som oppfylles/ikke oppfylles. Oppfylles det så gjør den det som står "inni" statementet, oppfylles det ikke, så hopper kontrolleren forbi og videre nedover.

Sending av verdiene i ditt tilfelle må gjøres i en loop som går kontinuerlig, dvs. leser på inngangen, og gir utfallet av det som kommer inn på inngangen og koden på utgangen. Når den har gjort dette én gang, hopper den til starten igjen og leser på nytt. Så for hver gang sender den en verdi til mottaker som kjører samme prinsipp for mottak.

Priseksempler:

RF sende/motta

http://www.ebay.com/itm/433Mhz-RF-transmitter-and-receiver-kit-for-Arduino-ARM-WL-MCU-Raspberry-pi-new-/370685120131?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item564e8e0e83

5V relér

http://www.ebay.com/itm/NEWEST-5V-Two-2-Channel-Relay-Module-For-PIC-AVR-DSP-ARM-Arduino-/171551922437?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27f14a9905

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke i Dubai med kona på bryllupsferie f.o.m. mandag. 5-stjerners luksushotell (Sofitel) med utsikt mot Burj Khalifa (verdens høyeste bygning). Skal definitivt ri kameler, offroade på sandyner og alt annet av turistting som jeg ikke fikk gjort under jobboppholdene mine :) Livet mitt suger så hardt as.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...