Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
nei han la ut den forespørselen i MANGE tråder...inkludert en EGEN tråd om den bilen..så hvorfor diskutere den på flere steder?!

Det får så være og jeg liker det heller ikke, men tulletråden er uansett ikke feil i denne sammenhengen. Moderatorene får rydde opp hvis de føler for det.

Skrevet

Russerne... eller mer korrekt sovjettene... utviklet mye rart og spennende. Noe av det særeste og mest imponerende var det såkalte ekranoplan eller GEV´er på engelsk (Ground Effekt Vehicle). Et fremkomstmiddel som flyter på en slags luftpute som oppstår et par-tre meter mellom en vinge og bakken/havet. Det største av disse ekranoplanene ble kalt for det kaspiske monsteret og hadde en topphastighet på hele 560 Km/t (ca. 750 Km/t under forsøk). Tenk deg en slik mellom Norge og Danmark istedenfor dagens ferger... :P

http://www.youtube.com/watch?v=wsflgNPx ... re=related

Her er en heller sær hybrid mellom et fly, båt og ekranoplan... :?

Skrevet
hmm..åssen var de vannflyene å kjøre i storm a?

Dårlig... selv om monsteret stort sett fløy hele 20 meter over havnivået der det var mest effektivt. Såvidt jeg har lest meg til var det spesielt problemer med stabiliteten i lengderetningen samt at driftsøkonomien var helt håpløs. Det siste var ikke et tema i Sovjetunionen, men det førte også til unionens fall.

Skrevet

hmm....lest litt selv og ser ut som at det "flyet" der faktisk var mer økonomisk i drift enn ett konvensjonelt lastefly og tok 50% mer last?

Skrevet
hmm....lest litt selv og ser ut som at det "flyet" der faktisk var mer økonomisk i drift enn ett konvensjonelt lastefly og tok 50% mer last?

Ja... lasteevnen var formidabel, men de store ekranoplanene ble tilslutt skrotet pga. en forferdelig driftsøkonomi samt nettopp enkelte uheldige egenskaper i et opprørt hav.

Skrevet

Noen som har tips til grei studentpc? Eneste krav er vel at den klarer office, men kjekt at den er relativt liten (har nå bare en mini-pc, og den blir for liten), så 13" eller noe er vel greit + cd bør det være. Noen som har tips og greie på dette? Gidder liksom ikke betale 10.000 for dette. Må da være mulig å finne noe bra til 4-5k?

Skrevet
Noen som har tips til grei studentpc? Eneste krav er vel at den klarer office, men kjekt at den er relativt liten (har nå bare en mini-pc, og den blir for liten), så 13" eller noe er vel greit + cd bør det være. Noen som har tips og greie på dette? Gidder liksom ikke betale 10.000 for dette. Må da være mulig å finne noe bra til 4-5k?

http://www.dinside.no/868560/lenovo-g570

Skrevet

Mac er uaktuelt. Gidder ikke betale masse ekstra for en fancy greie som er uvant å bruke. Takk for tips Fredrik, leser test nå. Prøvde å finne noen tester på student-pc'er, men det viste seg å være vanskelig :P

Skrevet

Har denne: http://www.elkjop.no/product/data/barba ... -c660d-14e

Bruker den som reise-PC/gi-faen-PC og den fungerer sikkert som student-PC :P Koster like mye som netbookene, med mer praktisk...

Treig... Men til 2500 kr. får man PC med Windows 7, DVD-brenner og 15" skjerm + relativt god batteritid. Glem å spille HD på den (heller ikke 720p), eller mer enn to programmer samtidig, dog...

Skrevet

I hovedsak så skal den fungere som en studie-pc. Skal starte på teknisk fagskole, og trenger pc med office. Men den pc-en jeg har nå er en liten mini-pc, og den er i tregeste laget. Så trenger noe raskere. Er veldig vanlig at jeg sitter med spotify, noen nettsider og facebook med chat også, og det er i tyngste laget for mini-pcen. Så når jeg kjøper en ny, så blir det min nye bruks pc, også kan jeg heller ta med mini-pcen hvis jeg skal noen steder og sånt. Minstekrav til ny pc er da:

4GB ram

500GB harddisk

HDMI-utgang for kobling til TV

Tror det holder med ca 13" kanskje 15" skjerm da jeg skal ha den med på skolen og sånt.

Tror de fleste pc-er oppfyller mitt krav, men vil gjerne ha det beste til den prisen jeg skal betale, så kjekt å høre seg litt rundt først. Helst ikke over 5.000.

Hva tror folk om denne? http://www.klikk.no/teknologi/data/article673207.ece

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...