Fredrik Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Synes du sier mye fornuftig fredrik, men her må jeg arrestere deg litt, da jeg synes du tar deg litt for store journalistiske friheter Samtidige biltestere berømmet 2.2 litern i hastighet og med hensyn til akustikk, den var ikke verdens kjappeste ut av startblokken, men når den er oppe i fart og man har mulighet til å ri på turtallet litt, er dette en ekvipasje som absolutt flytter seg akseptabelt. Det å sammenligne med 116i bl.a på bakgrunn av 0-100 tall synes jeg blir noe unyansert. Ellers et godt innlegg av deg Fredrik, selv om jeg synes din misnøye med 2.2 litern skinner noe igjennom i slike diskusjoner og ikke borger for en helt objektiv debatt Kunne selv tenkt meg en 2.2! Herlig lyd og akkurat passe rask for Norge. Dog med manuell Uff... har jeg klart å gi et inntrykk av at jeg ikke liker M54B22 motoren? Nei... tvert imot så mener jeg at nettopp M54B22 motoren er en av BMW´s aller fineste konstruksjoner på den billige siden av S54 motoren. Min påstand er imidelertid at den, av de årsaker jeg har nevnt, ikke passer spesielt godt i modeller som E39 og E60. I lette modeller som f.eks Z4 (E85) er den derimot helt fabelaktig. Den spinner så lett, er så agil og ikke minst er så turtallsvillig at det hele er som en drøm. Jeg beskriver dette nærmere i tråden der jeg sammen med moderator [space] er på roadtrip (Oslo-Ålesund-Oslo) i hans tidligere Z4 2,2. Det var en kjempefin tur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Neida, jeg vet at det er vekten den skal slepe er det du stiller deg kritisk til, og at du elsker motoren i Z4 og tildels E46. Poenget mitt er likevel at dagens bilkjøpere, og også testere, i stor grad preges av en "Her, nå!" mentalitet mht. dreiemoment og tilgjengelig kraft. Dette kan nok både ses i lys av dieselrevolusjonen de seneste år men også kravene til utslipp som favoriserer turbomotorer som med sin karakteristikk er noe ganske annet en 22 motoren... og DER faller den igjennom. Den er ingen dreiemoment-traver, men en levende organisme som må piskes litt... men oppe i fart er den ingen sinke... det bare føles sånn fordi man ikke får noe turbokick Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Hmmm visste ikke man fikk e60 for under 200 om dagen.... Å folk forlanger det samme for en E39... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Jeg er fortsatt ikke helt enig med deg Fredrik. At M54B22 fungerer bedre i de lettere bilene er jeg med på. Det er jo tross alt en ganske sportslig turtallsmaskin. Men så ekstremt spiss i karakteren er den faktisk ikke. Se på momentkurven og sammenlign med f.eks gamle M52B20. DA snakker vi spiss karakter. (som medførte en motor som nok var i tynneste laget for 5-serien. Spesielt med automat). M54B22 er faktisk nesten like flat* i kurven som storebror M54B25, bare litt svakere. Jeg har lest flere tester av 5-serie med M54B22, og jeg kan ikke huske noen annen negativ omtale enn et litt høyt forbruk. (Hvilket alltid har vært småseksernes akilleshæl, kontra firere). Ytelse, karakter og gange får fullt ut godkjent. Bilene er ikke spesielt raske, men de er heller ikke treige. De yter som en gjennomsnittlig familiebil, og vel så det. Jeg har kjørt masse E39 og litt E60 med denne motoren, og har ingen problemer med å anbefale den, selv om M54B25 er bedre på alle måter. (Jeg vet. Jeg har en selv). *Flat er et relativt begrep på en bensinsekser uten turbo. Det blir litt "urettferdig" å sammenligne denne motoren med det som BMW har i dag. På grunn av de sprangene BMW har tatt de siste årene, som verdensener på motorteknologi, samt det faktum at de "jukser" mer med betegnelsene enn noen gang. Bla er 116i, som du henviste til, egentlig en toliter, og dermed nesten like stor som M54B22. Da er det mer riktig av deg (hvilket du forsåvidt gjorde) å trekke frem samtidige modeller, som f.eks. E46 320d, E46320i, eller konkurrentenes samtidige alternativer. Det er imidlertid riktig som du sier, at forbruk/økonomi var hovedgrunnen til at denne motoren etterhvert forsvant ut. Synd, da jeg tror man kunne fått til en konkurransedyktig småsekser med dagens efficient dynamics-teknologi, men det er nok ikke den veien det går dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Neida, jeg vet at det er vekten den skal slepe er det du stiller deg kritisk til, og at du elsker motoren i Z4 og tildels E46.Poenget mitt er likevel at dagens bilkjøpere, og også testere, i stor grad preges av en "Her, nå!" mentalitet mht. dreiemoment og tilgjengelig kraft. Dette kan nok både ses i lys av dieselrevolusjonen de seneste år men også kravene til utslipp som favoriserer turbomotorer som med sin karakteristikk er noe ganske annet en 22 motoren... og DER faller den igjennom. Den er ingen dreiemoment-traver, men en levende organisme som må piskes litt... men oppe i fart er den ingen sinke... det bare føles sånn fordi man ikke får noe turbokick Jeg er langt på vei enig med deg i din konklusjon, men faktum er at svært få idag virkelig ønsker å ha en turtallsmotor i dagligbilen. Hvorvidt dette er rasjonelt eller ikke kan man selvfølgelig diskutere og jeg mener at selve utgangspunktet blir feil når folk direkte sammenligner en klassisk liten rekkesekser med en dieselrekkefirer (ikke at man hadde/har så mye valg slik avgiftssystemet er bygget opp). Motorene er totalt forskjellige på alle måter og det eneste de har til felles er at de tilfeldigvis koster nogenlunde det samme. Man kan imidlertid ikke klandre folk for at de velger det mest økonomiske alternativet... og når mange også er villige til å chippe dieselmotoren gir svaret seg nesten selv hva de aller fleste foretrekker. Bare for å gjøre dette helt klart. Selvfølgelig er E60 520i(A) en utrolig fin bil, men BMW har bygget mer harmoniske modeller. Som et kompromis... forutsatt at den er billig nok... tror jeg helt sikkert at modellen kan gi stor glede for den rette personen. Jeg kjører jo selv et av BMW´s største kompromisser så spesielt bortskjemt er jeg ikke. Det er med andre ord ikke derfor at jeg skriver som jeg gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Jeg må si meg veldig enig med deg Cosmo! Som minstemotor så synes kan jeg ikke forstå Fredriks misnøye med 2,2 litern i E60 og E39! Den gjør jo en fablelaktig jobb til tross for sine 170 hester i disse forholdsvis tunge bilene! Jeg kjøpte min E39 520I 2,2 som fartskåt 18 åring og den tilfredstillte mine krav til det fulle i allfall, ikke at det har noen betydning i denne sammenheng men! Er jo veldig enkelt og greit i grunn! M54B22 gjør E60 eller E39 til ingen racerbil men det er det heller ingen som forventer siden det er minstemotoren, men til å være minstemotoren som i biler flest pleier å virke undermotoriserte så gjør M54B22 en flott jobb! Eneste 5-serien jeg i det hele tatt synes man kan kalle undermotorisert er E34 518I eller til nød E39 520IA Touring med den gamle M52, i dem merker man at motoren ikke strekker til! Og det er ikke tilfelle i en femmer med M54B22 altså!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Vi har åpenbart litt forskjellig oppfatning av de modellene som hadde M54B22 motoren. Felles for alle modellene er at de er fullverdige BMW´er, men at noen av modellene ikke i like stor grad tilfredsstilte de forventningene som noen av kundene hadde da modellene var på markedet. I 2001-02 hadde jeg en 1997 E36 323i og den har som mange vet en M52B25 motor. Jeg var aldri helt tilfreds med denne motoren selv om den selvfølgelig på de fleste områder er en klassisk silkebløt rekkesekser fra BMW. Jeg synes den var momentsvak, alt for tørst og hadde en tendens til rykkete motorgange (spesielt når man gikk av gassen og i køkjøring). Motoren skal iht. BMW yte 170 HK, men flere uavhengige tester viser at den egentlig yter 185-190 HK. Dreiemomentet er maksimalt 245 Nm ved 3950 rpm. Jeg brukte derfor mye tid på å finne et nyere alternativ samt lese meg opp på BMW´s motoralternativer da 323i´en skulle erstattes. Jeg hadde mest lyst på en E39 523i Touring, men M54B22 motoren var på denne tiden akkurat erstattet av den helt nye M54B22 motoren. Jeg prøvekjørte derfor både E39 og E46 med M54B22 motoren iom. at denne motoren på papiret er ganske lik M52B25 motoren. Jeg synes imidlertid ikke at den var spesielt lik... M52B25 motoren er vesentlig sterkere og spesielt i forbindelse med den ikke helt lette E39 Touring modellen. Dette var litt av et déjà vu når jeg subjektivt allerede hadde konstatert at jeg synes at min egen E36 323i var momentsvak. Tiden var definitivt kommet til at jeg heller burde prøve BMW´s dieselalternativer. Moderne dieselmotorer var allerede på denne tiden kjent for å være momentsterke og jeg hadde tidligere hatt en dieselbil. Tre modeller var prismessig aktuelle som nye eller nesten nye... 520d, 320d og 318d som hhv. E39 og E46. Som et praktisk og prismessig kompromiss valgte jeg etter mye prøvekjøring av de forskjellige modellene en 318d Touring og har aldri angret på dette valget, men jeg ville nok ha lagt meg på en annen linje i Norge iom. at bilene var og er litt billigere der. Jeg har senere prøvekjørt E60 520i med M54B22 motoren uten å bli mer imponert enn jeg var med den tilsvarende E39 520i modellen (snarer tvert i mot). Z4 2,2 er imidlertid etter min mening en av BMW´s aller beste komposisjoner. Den er et perfekt kompromis i Skandinavia. Med 0-100 Km/t på 7,7 sekunder er den hurtig nok til å være rimelig sportslig og dette til en relativt fornuftig pris, men det aller beste med modellen er den nesten helt perfekte balansen chassiset oppviser samt ikke minst eksoslyden... den er virkelig en höjdera... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWentusiasten Skrevet April 2, 2011 Forfatter Share Skrevet April 2, 2011 Mye lesning om motoralternativet M54b22 i E60 og lignende, men jeg har selv kjørt en del E36 m52b20 og E39 M52b20 og må si at E39 med M52b20 er så slapt ift til E36 at jeg nesten ble skremt. Det er samme motor og jeg må nevne at begge var manuell. Dersom E60 M54b22 gir samme opplevelse som E39 M52b20, så er ikke E60 med så liten motor noe for meg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet April 2, 2011 Share Skrevet April 2, 2011 For å si det sånn: E60 520i går klart bedre enn E36 320i, om det betyr noe/er til hjelp. Merk også at E60 520i er nesten 40kg lettere enn E39 520i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå