Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2001 E39 med M-understell.

I skarpe dumper som f.eks på en p-plass med is og snø så kommer det skranglelyd fra forhjulet på høyre side. Det høres ut som en plate er løs eller no. Er liksom ikke bare klakk men "skrangle" med ekko på en måte :P Sikkert dårlig forklart.

Klarer ikke fremkalle lyden med bilen heist opp (prøvd med slegge). Den er der kun med vekt på hjulet.

Finner ingen slakk i foringer. Byttet støtdemperlager i går uten at det hjalp..

Forslag??

Skrevet

Det der er et fenomen som jeg ikke aner årsaken til.

Jeg har det på min bil også og det eneste som ikke er skiftet er hjullager og bremseskjold, bremse caliper og styreledd. Men fortsatt er det skranling/klirring eller hva man skal si det er?

Har forresten hørt flere andre e39 som kjører forbi meg når jeg er ute å går, og de har samme lyden.

Skrevet

Jeg har det på min bil også og det eneste som ikke er skiftet er hjullager og bremseskjold, bremse caliper og styreledd. Men fortsatt er det skranling/klirring eller hva man skal si det er?

Har forresten hørt flere andre e39 som kjører forbi meg når jeg er ute å går, og de har samme lyden.

Den klirrelyden som høres utenfra er småstein som ligger inni bremseskjoldet og skrangler. Den lyden hører du kun utenfra eller når du kjører med åpent vindu ikke sant?

Tror det "problemet" ble fikset på facelift eller no med et annet design på bremseskjoldet.

97 modellen jeg hadde skranglet som du sier og da blåste jeg ut steinen med trykkluft og tettet igjen det hullet med silikon og vips var det ikke mer skrangling :)

Mener å huske at bremsekalipperet mått demonteres for å komme til.

Lyden på min bil er ikke dette. Det er en lyd som høres inni bilen.

Skrevet

Kan det være slitne foringer til stabstag? disse sitter på hver side under bilen. Jeg fikk faktisk støtdemper feil på EU når disse var gåene. .. bare på lyden.

Skrevet
Kan det være slitne foringer til stabstag? disse sitter på hver side under bilen. Jeg fikk faktisk støtdemper feil på EU når disse var gåene. .. bare på lyden.

hvordan var den lyden da?

Skrevet

Når stabstagforingene e slitne hører man endel "ekstra" lyder ved fartshumper, ujevnheter osv. Klarer ikke å beskrive lyden, er som en slags dump slaglyd. Skiftet på min, og merket at mange lyder var borte. Er en enkel og relativt billig jobb å gjøre selv, så kan være verdt et forsøk. Husk å sjekke dim på stabstaget ditt så du får rett foring. Skal være 24 mm på M-understell mener jeg.

Skrevet

Lyden i klippet høres veldig ut som dårlige casterstag ja. Men når du skriver skranglelyd, så tolker jeg det som noe helt annet. Hvis lyden forplanter seg i bilen (altså at den høres "tung" ut), så er det stag/foringer i hjuloppheng. Problemet med småstein bak bremseskjold, som var nevnt over her, er kun hørbart med åpent vindu, og forplanter seg ikke i bilen på noen måte. Dette er noe alle E39 har, med mindre du nettopp har demontert og pirket ut alt sammen.

Hvis du må ha nye casterstag, så kan du med fordel sette inn powerflexforinger samtidig. Stabstagforinger og bærearmer kan også gi tilsvarende lyd, men disse holder som regel mye lenger.

Skrevet

Den klirrelyden som høres utenfra er småstein som ligger inni bremseskjoldet og skrangler. Den lyden hører du kun utenfra eller når du kjører med åpent vindu ikke sant?

Tror det "problemet" ble fikset på facelift eller no med et annet design på bremseskjoldet.

97 modellen jeg hadde skranglet som du sier og da blåste jeg ut steinen med trykkluft og tettet igjen det hullet med silikon og vips var det ikke mer skrangling :)

Aha, da har jeg tydeligivs hatt mye småstein der da :)

Men de forsvinner jo uansett så det betyr ikke så mye.

Skrevet

Aha, da har jeg tydeligivs hatt mye småstein der da :)

Men de forsvinner jo uansett så det betyr ikke så mye.

Nei de forsvinner ikke ;) Du må ha av hjulet og evt. bremsekalipperet og blåse de ut.

Det kommer tilbake igjen om du ikke gjør som jeg gjorde å tette igjen det hullet de kommer inn i med silikon e.l. :)

Skrevet
Lyden i klippet høres veldig ut som dårlige casterstag ja. Men når du skriver skranglelyd, så tolker jeg det som noe helt annet. Hvis lyden forplanter seg i bilen (altså at den høres "tung" ut), så er det stag/foringer i hjuloppheng. Problemet med småstein bak bremseskjold, som var nevnt over her, er kun hørbart med åpent vindu, og forplanter seg ikke i bilen på noen måte. Dette er noe alle E39 har, med mindre du nettopp har demontert og pirket ut alt sammen.

Hvis du må ha nye casterstag, så kan du med fordel sette inn powerflexforinger samtidig. Stabstagforinger og bærearmer kan også gi tilsvarende lyd, men disse holder som regel mye lenger.

Okei, ja lyden er tung og forplanter seg i bilen. Høres akkurat ut som det lydklippet.

Så at casterstag og foringer koster en del i deler!

Skrevet
Evt. lageret i dempertårnet, var det som lagde identisk lyd med klippet som linket til over på min e39.

Byttet begge 2 i går uten at det hjalp ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...