Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikker på det? Såvidt meg bekjent sliter man med å runde 190 mph med en M5 som er "bone stock" uten remap, eksos osv. Her fra M5Board.com:

"My M5 was unrestricted & re-mapped by DMS & even on the very longest of Autobahn sections on my way to Spa or the Nordschleife, the best i ever managed was 186 on the GPS"

Interessant! Kan godt hende du har rett! M5boardgutta mente visst at 188 mph i nye m5en var et steg ned fra den gamle, men det varierer sikkert litt fra bil til bil.

• Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Poenget mitt er at den første Cayenne Turbo hadde 450 hester, og Turbo S versjonen som kom 3 år senere, hadde 520 hester. I 2008 kom den nye turbovarianten med 500 hester, og Turbo S versjonen ble også lansert, men i motsetning til foregående variant, nøyde porsche seg her med å gi S-versjonen en effekt-økning på bare 50 hester i forhold til standard variant :)

Grunnen til at Cayenne Turbo S versjonen ikke er tilgjengelig er jo at det har kommet en ny cayenne i mellomtiden fredrik, så jeg ser ikke helt hva innlegget ditt forsøker å si :? Alt jeg påpekte var at effekt-spiralen ikke bare går en vei. I cayenne turbo sitt tilfelle er effekt-overtaket større på første gen Turbo S enn andre gen..

Det er jo ingen årsak i seg selv at motorene ble endret i forbindelse med en facelift. Den siste Turbo S varianten med 550 HK var kun i produksjon i knapt et år (2007). Den kom helt på tampen av prefacelift utgaven, men ble trukket tilbake i forbindelse med facelift utgaven (2008). Helt konkret hvorfor denne motoren ble trukket tilbake er litt merkelig, men trolig handler det om kapasitetsproblemer når det gjelder motorproduksjon (les: Panamera kom i 2009). Ergo var den første effektøkningen på 70 hestekrefter (450 til og med 520 HK) og dette var også mitt poeng i innlegget (denne setningen bør du lese to ganger).

Panamera og Cayenne har i utgangspunktet den samme motoren og såvidt jeg forstår har Panamera Turbo "arvet" den siste Turbo S motoren med 550 HK. Motoren ble imidlertid videreutviklet med bl.a en flatere momentkurve og en overboostfunksjon. Mitt poeng er at Porsche i den samme vendingen økte antall hestekrefter til rundt 600. Det er denne motoren vi trolig i fremtiden kommer til å se i Cayenne Turbo S, men da med offisielt rundt 600 HK.

Hvorfor har så ikke Panamera Turbo offisielt 600 HK?... Tja... jeg tror dette handler om markedsmessige og strategiske spissfindingheter. Det er aldri klokt å bruke opp store deler av kruttet i slagets innledning.

Skrevet

Poenget mitt er at den første Cayenne Turbo hadde 450 hester, og Turbo S versjonen som kom 3 år senere, hadde 520 hester. I 2008 kom den nye turbovarianten med 500 hester, og Turbo S versjonen ble også lansert, men i motsetning til foregående variant, nøyde porsche seg her med å gi S-versjonen en effekt-økning på bare 50 hester i forhold til standard variant :)

Grunnen til at Cayenne Turbo S versjonen ikke er tilgjengelig er jo at det har kommet en ny cayenne i mellomtiden fredrik, så jeg ser ikke helt hva innlegget ditt forsøker å si :? Alt jeg påpekte var at effekt-spiralen ikke bare går en vei. I cayenne turbo sitt tilfelle er effekt-overtaket større på første gen Turbo S enn andre gen..

Det er jo ingen årsak i seg selv at motorene ble endret i forbindelse med en facelift. Den siste Turbo S varianten med 550 HK var kun i produksjon i knapt et år (2007). Den kom helt på tampen av prefacelift utgaven, men ble trukket tilbake i forbindelse med facelift utgaven (2008). Helt konkret hvorfor denne motoren ble trukket tilbake er litt merkelig, men trolig handler det om kapasitetsproblemer når det gjelder motorproduksjon (les: Panamera kom i 2009). Ergo var den første effektøkningen på 70 hestekrefter (450 til og med 520 HK) og dette var også mitt poeng i innlegget (denne setningen bør du lese to ganger).

Panamera og Cayenne har i utgangspunktet den samme motoren og såvidt jeg forstår har Panamera Turbo "arvet" den siste Turbo S motoren med 550 HK. Motoren ble imidlertid videreutviklet med bl.a en flatere momentkurve og en overboostfunksjon. Mitt poeng er at Porsche i den samme vendingen økte antall hestekrefter til rundt 600. Det er denne motoren vi trolig i fremtiden kommer til å se i Cayenne Turbo S, men da med offisielt rundt 600 HK.

Hvorfor har så ikke Panamera Turbo offisielt 600 HK?... Tja... jeg tror dette handler om markedsmessige og strategiske spissfindingheter. Det er aldri klokt å bruke opp store deler av kruttet i slagets innledning.

Da er vel kruttet uansett brukt opp hvis man leverer så mye mer enn oppgitt? Da må jo eventuelle S-versjoner yte tilsvarende høyere enn "oppgitt"...

Skrevet

Da er vel kruttet uansett brukt opp hvis man leverer så mye mer enn oppgitt? Da må jo eventuelle S-versjoner yte tilsvarende høyere enn "oppgitt"...

For Porsche var det helt avgjørende at Porsche Panamera Turbo var fullstendig overlegen andre tilsvarende bilmodeller fra dag nr. 1. Porsche ville på ingen måter gjenta fadesen med den første 928 versjonen fra 1978 som kun hadde 240 HK. Modellen ble årets bil det samme året, men som en tiltenkt supersportsbil floppet den helt vis a vis bl.a Mercedes-Benz 500 SEC. Dette rettet Porsche opp på i 1980 da 928 S kom på markedet med en større V8 motor og 300 HK. Endelig var 928 slik den burde ha vært fra begynnelsen av (denne modellen hadde jeg i 1985/86).

Det er alltid lettere å være en ulv i fåreklær enn et får i ulveklær. Jeg tror ganske enkelt at Porsche "safet" 100%... Panamera Turbo er en klar underdrivelse som går noe helt sinnsykt til å være stor og tung som en 7-serie. Selv en bil som F01 760i med en V12 motor på 5972 cm3 og 544 HK har ingen sjanser mot Panamera Turbo (husk at de er mer eller mindre like store og tunge). Panamera Turbo skulle ganske enkelt være overbevisende hurtigst i sin klasse og det er den. Derfor har den mye, mye mer enn 500 HK.

Skrevet

Jeg er enig at den går uforskammet godt. Men jeg tror PDK kassa må ta noe av "skylda". Den og 4WD systemet er bare latterlig bra... samtidig virker V8 turbon merkelig sprek ja.. =)

har du lest siste intervjuet med Siegler fredrik, BMW M bossen? Synes han er VEL selvsikker på sine M-biler, hadde faktisk ledd godt hvis Panamera turbo er sprekere...

Skrevet
Jeg er enig at den går uforskammet godt. Men jeg tror PDK kassa må ta noe av "skylda". Den og 4WD systemet er bare latterlig bra... samtidig virker V8 turbon merkelig sprek ja.. =)

har du lest siste intervjuet med Siegler fredrik, BMW M bossen? Synes han er VEL selvsikker på sine M-biler, hadde faktisk ledd godt hvis Panamera turbo er sprekere...

Innrømmet... PDK kassen, 4x4 og Porsches geniale PASM stabiliseringssystem er en totalpakke som så langt har vist seg å være helt fantastisk. Jeg tror imidlertid at Panamera er bygget for å klare vesentlig mer effekt. Jeg tipper 700-750 HK er nok til å holde en fornuftig avstand til bl.a RS6, Ferrari FF og den nye F10 M5. Skal Panamera Turbo S være overbevisende hurtigere enn F10 M5 må den opp i denne effekten. Mitt poeng er imidlertid at effekten allerede idag er rundt 600 HK og at vi derfor ikke snakker om en effektrevolusjon større enn det Porsche tidligere har gjort med enkelte av deres modeller.

Skrevet

selv i nåværende versjon vil Panamera være vesentlig sprekere enn den kommende M5, tviler på at den trenger så mye mer effekt.. rundt 50-60 hester til holder nok i massevis.

Ferrari FF er ikke en reel konkurrent, den koster 2.5 ganger så mye. Tror ikke ferrarikunder ser på porschebiler og omvendt.. selv om jeg vet du er uenig i akkurat det!

Skrevet
selv i nåværende versjon vil Panamera være vesentlig sprekere enn den kommende M5, tviler på at den trenger så mye mer effekt.. rundt 50-60 hester til holder nok i massevis.

Ferrari FF er ikke en reel konkurrent, den koster 2.5 ganger så mye. Tror ikke ferrarikunder ser på porschebiler og omvendt.. selv om jeg vet du er uenig i akkurat det!

Jeg er ikke uenig, men du vet hvordan media hyper slikt og hva for mye penger kan gjøre med enkelte sarte sjeler. Luksus er for noen en merkelig størrelse... noen tror f.eks at ting automatisk blir bedre jo mer det koster. Det er ofte tilfeldigheter som avgjør hva folk kjøper når man kommer opp på dette nivået.

Jeg er litt enklere konstruert og derfor er min drøm, i denne sammenhengen, en billig Cayman R... :wink:

Skrevet

off, nei. hvorfor må de ha på turbo? fortell meg hvorfor jeg ikke liker turbomotorer...

alltid likt amg godt, men fikk litt mer sansen for de nå :P elsker kraftige sugemotorer. det er det som er ingeniørkunst spør du meg. ikke sånn: " ja la oss kaste på størst mulig turbo, så ser vi hva som skjer"

Skrevet
sant det, men med mindre du er så rik at du bruker M5en som vinterbil, er de mer aktuelle som brukte prospekter og da gjerne som en halvårsbil... da vil jeg heller ha RWD og lavere vekt istedenfor et komplisert 4WD system som garantert ryker utenfor garanti..

Så M5 er bare en sommerbil? :( Tror de fleste nye eiere av F10 tenker på den som en helårsbil men.

Aldri hørt om noen RS6 som har hatt problem med sitt 4wd system.

Skrevet
sant det, men med mindre du er så rik at du bruker M5en som vinterbil, er de mer aktuelle som brukte prospekter og da gjerne som en halvårsbil... da vil jeg heller ha RWD og lavere vekt istedenfor et komplisert 4WD system som garantert ryker utenfor garanti..

Så M5 er bare en sommerbil? :( Tror de fleste nye eiere av F10 tenker på den som en helårsbil men.

Aldri hørt om noen RS6 som har hatt problem med sitt 4wd system.

Du misforstår meg, folk som kjøper F10 M5 kliss nye har jo ganske god råd, men dette er dyre biler å holde, ikke minst når de får noen år på baken.

Så de er vel ikke oppnåelige for oss folk flest før de er GODT brukte.. og da er jeg litt av den typen som helst vil ha minst mulig dill-dall som kan gå åt skogen.

Morsomt at du nevner RS6 forleden, da den har driftsutgifter i ferrari-størrelsesorden :P

Skrevet

Har ikke fått med meg at RS6 har slike utgifter. Vært borti flere og har ikke vært noe spesielt på de. Slitedeler koster selvsagt mer , men det gjør det til alle litt gromme biler. Nå er det jo lang garanti på disse nye også så det er ikke noe stort problem lenger..

Skrevet

Å jo, bare forsikringen er nok til å skremme de fleste, og service på RS-biler (både intervall og pris på deler) har alltid vært mye høyere enn "vanlige" Audier.

Er vel nesten en slags politikk i dette.

Skrevet
Å jo, bare forsikringen er nok til å skremme de fleste, og service på RS-biler (både intervall og pris på deler) har alltid vært mye høyere enn "vanlige" Audier.

Er vel nesten en slags politikk i dette.

Jeg tror nok at det er tilsvarende med BMW´s M-modeller og ikke minst Porscher. Selv undertegnedes gamle E46 318d Touring er ikke akkurat billig å forsikre (i forhold til andre tilsvarende biler) tiltross for et moderat antall hestekrefter, alder, lav verdi og eierens 80% bonus gjennom snart 20 år... :x

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...